دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1400 - 12:08
کارشناس انرژی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تامین منابع مالی پتروپالایشگاه‌ها از طریق بورس

مقیمی گفت: به دلیل سود بالای تسهیلات بانکی بخش خصوصی ترجیح می دهد منابع مالی خود را از طریق بورس تامین کند.
کد خبر : 640786
پتروپالایشگاه



رضا مقیمی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری آنا با اشاره به ظرفیت تولید سوخت‌های فسیلی اظهار کرد: ذخایر بالای منابع هیدروکربوری ایران را در جایگاه مناسبی در صنایع نفت و پتروشیمی قرار داده است و تبدیل مواد خام به محصولات پتروشیمی می‌تواند با ارزش افزوده خلق شده کشور را از مزیت نسبی ایجاد شده بهره مند کند اما با توجه به کمبود منابع دولتی نتوانست منابع مالی موردنیاز را تامین کند، جذب سرمایه‌گذاری داخلی می‌تواند در سرعت بخشیدن به اجرای آن موثر باشد.


کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ساخت پتروپالایشگاه با هدف تنوع دادن به محصولات پتروشیمی از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته اما فرهنگ خام فروشی اجازه توسعه پتروپالایشگاه را نداده است و این موضوع در روند تحریم‌ها زیان اساسی به کشور وارد کرده است.




بیشتر بخوانید:


ظرفیت ۹۰ میلیون تُنی تولید در مجتمع تولیدی پتروشیمی




وی افزود: البته این طرح‌ها را می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تکمیل کرد تا به عنوان مشوق دوره تنفس برای پرداخت هزینه خصوصی پس از افزایش سوددهی بتوانند مطالبات خود را به دولت پرداخت کند.


مقیمی بیان کرد: تامین منابع مالی پتروپالایشگاه‌ها از طریق بورس نیز امکان پذیر است که به لحاظ اقتصادی نسبت به تسهیلات بانکی در شرایط بهتری قرار دارد و بخش خصوصی نیز به دلیل سود بالای بانکی ترجیح می‌دهد منابع مالی خود را از طریق بورس تامین کند.


کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: باید اذعان کرد که شرایط بورس به دلیل بی‌اعتمادی مردم بسیار نامناسب است و باید با اقداماتی توجه مردم را دوباره به بورس جلب کرد تا تولیدکنندگان بتوانند با تأمین منابع مالی مورد نیاز خود چرخ تولید در کشور را بچرخاند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته