نمایش نقش مادری، نقطه عطف «علفزار»/ ریتمی قابل قبول و منطقی برای فیلم دانشی
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، احسان ناظمبکایی، روزنامهنگار و منتقد سینما در یادداشتی نوشت: فیلم سینمایی «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان یکی از مهمترین فیلمهای جشنواره امسال است که حرفهای زیادی درخصوص آن دارد، اما نکته جالب این است که در کل فیلم تقریباً در رابطه با موضوعی حرف زده میشود که ما خود آن موضوع را نمیبینیم. یعنی سوژهای که در واقع خط قرمز است. اینکه عدهای مهمانی مختلط در استخر داشته باشند، خط قرمز جامعه ماست و طبیعتاً هم قابل نمایش نبوده اما در مسیر قصه مدام از ابعاد مختلف و از منظرهای گوناگون این فضا روایت میشود.
مسئله قابل توجه در خصوص فیلم «علفزار» این است که کارگردان بسیار بر این نکته تأکید دارد که از ظرفیت کودکان استفاده کند. این را در سراسر فیلم میبینیم. در همان سکانس اول صحنهای تکاندهنده از پسربچهای را میبینیم. در ادامه مجددا کودک کوچکی درگیر اتفاقاتی میشود. در بخش دیگری نیز، ماجرای شناسنامه گرفتن برای دختر کوچکی را داریم. حتی کودکانی در قصه هستند که ما آنها را نمیبینیم اما در داستان راجع به آنها صحبت میشود. مثل ماجرای قهرمان اصلی فیلم که درگیر بیماری فرزندش است. بهطور کلی در این اثر کودکان عناصر پیشران قصه هستند و تاثیر زیادی در پیشبرد داستان دارند.
از طرف دیگر مادر بودن هم در این فیلم اهمیت زیادی دارد؛ مادری که قربانی یک فاجعه و درگیری فرزندش است، مادری که فرزندانی خلافکار دارد و برای نجاتشان دست به هر کاری میزند، مادری که بچههایش درگیر اتفاقی تلخ شدهاند و میخواهد آنها را از پرونده نجات دهد تا آبروی خانوادگیشان را حفظ کند، مادری که دنبال اثبات مادر بودنش است. از این منظر فیلم پیچیدگیهای خاص خودش را هم دارد و بهنوعی میتوان گفت نکته مهم «علفزار» این است که «زن خلافکار زنی است که مادر نیست و هر زنی که مادر شود دیگر خلافکار نیست.»
درباره بازیگران این فیلم نیز باید گفت که اکثر بازیها بسیار خوب بود. بعد از تماشای این فیلم هیچکس نمیگوید این همان پژمان جمشیدی سریالها و فیلمهای کمدی است. واقعاً در نقشاش خیلی خوب پیش رفته و کاملاً کنترل شده بازی کرده است. مائده طهماسبی نیز در این فیلم بسیار خوب بازی کرده و زوج مهدی زمینپرداز و صدف اسپهبدی هم نقشهای متفاوت و جذابی را به تصویر کشیدهاند، مخصوصا اسپهبدی که ریسک بزرگی کرد و بازی در این نقش را پذیرفت.
در نهایت میتوان گفت که فیلم «علفزار» دارای ریتمی قابل قبول و منطقی است. این فیلم اولین ساخته کاظم دانشی جز آن دسته از فیلمهای جشنواره امسال است که میتواند هم در این رویداد و هم پس از آن در اکران موفق باشد، زیرا که چالش مهم اجتماعی را مطرح میکند.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/