افزایش شمار بازماندگان از تحصیل در ایام کرونا/ منابع پایدار برای رتبهبندی معلمان پیش بینی نشده است
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، یوسف نوری در یک برنامه تلویزیونی گفت: بهطورقطع و طبق مطالعات به نظر میآید که دوران پساکرونا بدون وجود کرونا ترسیم نشده و آینده با کرونا همراه است. دنیا دارد با کرونا زندگی میکند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: مطالعات سازمان جهانی بهداشت و بررسیهای میدانی ما از ۳۶ کشور نشان میدهد که آموزش در هیچ کشوری تعطیل نبوده است و تنها مدارس یکی از کشورهای همسایه، دو هفته تعطیل بودهاند. این درحالی است که وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان ما هم خوب بوده است و تقریباً بیش از ۹۴ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال، دز اول را دریافت کردهاند.
نوری با اشاره به دلایلی چون نگرانی اولیا و جوی که درباره بازگشایی مدارس در اوایل شیوع کرونا ایجاد شده بود گفت: در آن زمان مدرسهها تعطیل شدند و شبکه آموزش با مدرسه تلویزیونی به کمک آمد و شبکه شاد نیز راه اندازی شد که جا دارد از نهادهایی که به آموزشوپرورش در این راستا کمک کردند تشکر کنیم. اینها کمک کردند که بچهها از تحصیل بازنمانند.
وی تاکید کرد که باید با هدایت ستاد ملی مقابله با کرونا به تدریج بازگشایی مدارس را جدی بگیریم. سازمان بهداشت جهانی میگوید مدرسه آخرین جایی است که بسته میشود. ما باید مراقب همدیگر باشیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره بازماندگی از تحصیل دانش آموزان گفت: آمار افراد واجب التعلیم ما ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزارنفر است که بیش از نیمی از این دانش آموزان در دوره ابتدایی مشغول به تحصیلاند. یک علت آمار متفاوت دانش آموزان در دوره ابتدایی با متوسطه و بازماندگی و ترک تحصیل حرکت سینوسی جمعیت دانش آموزی است، به عنوان مثال تا سال ۹۰ جمعیت دانش آموزی ما در حال کاهش بود، اما از سال ۹۰ به بعد افزایش یافت. با این حال در ایام کرونا میزان بازماندگی از تحصیل مقداری افزایش یافت و در پایه اول این تعداد نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است. اکنون استانها مشغول شناسایی و بازگرداندن آنها به چرخه آموزش هستند.
نوری ادامه داد: ممکن است برخی خودشان از روشهای مختلف استفاده و خودخوان تحصیل کنند و امتحان بدهند. اما در مجموع در دوران کرونا شمار بازماندگان و تارکان تحصیل بیش از دوره قبل از کرونا بوده است.
وزیر آموزشوپرورش درباره آخرین روند تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان نیز توضیح داد و گفت: رتبه بندی همزاد خود سند تحول بنیادین است و یکی از دلایل اجرایی نشدن آن، عدم اجرای سند تحول بنیادین بوده است. هدف اصلی رتبه بندی ارتقای صلاحیتها و آماده نگه داشتن معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی است. یک مرتبه در سال ۹۴ و دو مرتبه در سال ۹۸ افزایشهایی به نام رتبه بندی اتفاق افتاد، در حالی که همسان سازی حقوق بود و رتبه بندی را در اذهان مخدوش کرد.
نوری افزود: سال گذشته رتبه بندی در دستورکار دولت قرار گرفت و به مجلس رفت، اما منابع پایدار برای آن پیش بینی نشده و از محل فروش اموال درنظر گرفته بودند و رقمی برای امسال تعیین نکرده بودند و فروش اموال هم نداشتیم، لذا رتبه بندی اجرا نشد. مجلس مصوبهای درباره رتبه بندی داشت که باید تأمین اعتبار میکردیم. ایراد شورای نگهبان، ایراد اصل صدو هفتاد و پنجمی قانون اساسی بود و باید تأمین اعتبار میکردیم که اکنون به جد دنبال آن هستیم و دولت برای این کار مصمم است که رتبه بندی اجرا شود.
انتهای پیام/۴۱۶۱
انتهای پیام/