دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1394 - 16:52

برگزاری کارگاه آموزشی میکروسکوپ الکترونی روبشی در دانشکده مهندسی مواد واحد نجف‌آباد

دوره آموزشی آشنایی و کاربرد میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) با شرکت تعداد ۶۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی مواد واحد نجف آباد برگزار شد. 
کد خبر : 64014

حمید غیور استادیار و رئیس دانشکده مهندسی مواد واحد نجف‌آباد که تدریس این دوره آموزشی پیشرفته را بر عهده داشت به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: «SEM نوعی میکروسکوپ الکترونی است که قابلیت عکس‌برداری از سطوح با بزرگنمایی ۱۰ تا ۵۰۰۰۰۰ برابر با قدرت تفکیکی کمتر از ۱ تا ۲۰ نانوم‌تر را دارد. امروزه روش‌های مختلفی برای شناسایی و آنالیز مواد وجود دارد که یکی از شناخته شده‌ترین آن‌ها، روش میکروسکوپی است، که بوسیله آن می‌توان تصاویر بزرگنمایی شده از نمونه به دست آورد و علاوه بر امکان تهیه تصاویر بزرگنمایی شده، در صورتی که به تجهیزات اضافی مجهز شود، برای آنالیز شیمیایی و دیگر بررسی‌ها نیز به کار می‌رود. مبنای عملکرد این میکروسکوپ، برهم کنش پرتوی الکترونی با ماده است. پرتوهای ساطع شده از این برهم کنش می‌توانند جهت بررسی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.»



غیور مهم‌ترین کاربردهای این گونه میکروسکوپ‌ها را چنین شرح داد:
۱- بررسی نمونه‌های آماده شده برای متالوگرافی در بزرگنمایی بسیار بیشتر از میکروسکوپ نوری.
۲- بررسی مقاطع شکست و سطوحی که اچ عمیق شده‌اند و مستلزم عمق میدان بسیار بیشتراز میکروسکوپ نوری هستند.
۳- ارزیابی گرادیان ترکیب شیمیایی روی سطح نمونه‌ها در فاصله‌ای به کوچکی ۱ میکروم‌تر.



رئیس دانشکده مهندسی مواد نجف آباد افزود: «در میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی ابتدا نمونه در معرض تابش یک پرتوی الکترونی (که آن را باریکه الکترونی می‌نامند) قرار می‌گیرد. سپس الکترون‌های ثانویه و برگشتی از سطح نمونه گسیل می‌شوند. توپوگرافی سطح توسط اسکن دو بعدی باریکه الکترونی و پردازش آن توسط آشکارساز بدست می‌آید. علاوه بر آن با اندازه گیری انرژی و طول موج اشعه ایکس خروجی از نمونه، می‌توان آنالیز عنصری نمونه را در یک محدوده میکرونی به دست آورد.»


وی ادامه داد: «امروزه میکروسکوپ الکترونی روبشی به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار کلیه محققان در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی قرار دارد و بسیاری از پیشرفتهای حاصل در این علوم وابسته به میکروسکوپ الکترونی است.»


به گزارش خبرنگار آنا، میکروسکوپ الکترونی روبشی مرکز تحقیقات مواد پیشرفته دانشکده مهندسی مواد دانشگاه نجف آباد مدل LEO ۴۳۵ VP ازجمله تجهیزات پیشرفته دانشگاه است که علاوه بر سرویس دهی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان حوزه نانومواد؛ در هر نیمسال با برگزاری کارگاه نحوه کار با میکروسکوپ بصورت کاربردی و عملی به دانشجویان و علاقمندان این حوزه تحقیقاتی نیز آموزش داده می‌شود. در کارگاه آموزشی اخیر برای شرکت کنندگان مباحث زیر آموزش داده شد.


- آشنایی با مبانی SEM و قسمتهای مختلف میکروسکوپ
- نحوه آماده سازی نمونه‌های مختلف
- نحوه کار با Sputter Coating طلا برای نمونه‌های غیر رسانا
- نحوه گرفتن تصویر و تنظیمات مربوط
- تنظیمات: Focus - Astigmatic – Resolution – Working Distance – Magnification – Probe Current – High Vacuum - Filament – High Voltage و.....
- مقایسه تصاویر حاصل از الکترونهای ثانویه (SE) و الکترونهای برگشتی (BSE) و کاربردهای مربوط



نمونه با بزرگنمایی 100



نمونه با بزرگنمایی 8000


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب