دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1400 - 15:02
توسط مجلس سنا؛

حضور ۹ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان تأیید شد

بر اساس گزارش سنای آمریکا حدود ۹ هزار شهروند آمریکایی موفق به خروج از افغانستان نشده‌اند و کماکان در این کشور سرگردان هستند.
کد خبر : 639808
افغانستان

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از خامه پرس، سنای ایالات‌متحده در گزارشی اعلام کرد که بین ۱۷ تا ۳۰ اوت سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان حضور داشتند که از این تعداد فقط ۶ هزار نفر موفق به خروج از کابل شدند.


این گزارش نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی فقط حضور یک‌صد آمریکایی در افغانستان را تائید کرده‌اند درحالی‌که وزارت خارجه ایالات‌متحده در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۳۶۳ شهروند این کشور در افغانستان باقی‌مانده‌اند، اما گزارش سنا تخمین زده است که تعداد واقعی آن‌ها حدود ۹ هزار نفر باشد.


بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی مانند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده و ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام بارها گفته‌اند که با تعداد کمی از آمریکایی‌ها که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، در تماس هستند.


یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در این زمینه با انتقاد از عملکرد دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده است که علیرغم هشدارهای بی‌شمار مبنی بر احتمال زیاد تسلط طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در برنامه‌ریزی مناسب برای تخلیه هماهنگ شهروندان آمریکایی، افغان‌ها و شرکای هم‌پیمان ناکام ماند.


این در حالی است که هزاران افغان که همراه با نیروهای آمریکایی در افغانستان کار می‌کردند نیز در افغانستان سرگردان مانده‌اند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند، زیرا ایالات‌متحده هیچ طرحی برای تخلیه آن‌ها از کابل اعلام نکرده است.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته