دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1401 - 00:02
گزارش آنا از چهار دهه روابط ایران و جهاد اسلامی؛

چشم امید فلسطینیان به توصیه‌های امام خامنه‌ای است/ ابوشریف: روابط ایران و جهاد اسلامی بدون انحراف ادامه دارد

مبارزان فلسطینی از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خاطره‌ها دارند و معتقدند اخوت فلسطین و ایران میراث نیک رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.
کد خبر : 639778
رهبر انقلاب - دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین

گروه جهان خبرگزاری آنا - مجتبی اسماعیلی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث ایجاد موج بیداری اسلامی در منطقه شد و به‌ویژه در فلسطین اشغالی انگیزه‌ای قوی به مبارزان فلسطینی داد. مسلمانان با پیروزی انقلاب اسلامی خود را در بهشت یافتند و جمهوری اسلامی را پناهگاه و ملجأ امید خود در برابر ظلم و ناامیدی دانستند. فتحی شقاقی، بنیان‌گذار جهاد اسلامی فلسطین از بدو پیروزی انقلاب اسلامی انسجام بخش این جنبش با جمهوری اسلامی بود و این انسجام و هماهنگی همچنان ادامه دارد.


مبارزان فلسطینی از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خاطره‌ها دارند و معتقدند اخوت فلسطین و ایران میراث نیک امام روح‌الله الموسوی الخمینی (ره) است. جمهوری اسلامی پیوند خود با آرمان فلسطین را از امام به ارث برده است و خلف صالح ایشان، امام سید علی خامنه‌ای (حفظه الله) نیز می‌فرمایند: موضوع فلسطین مهم‌ترین موضوع جهان اسلام است و هیچ موضوعی در جهان اسلام مهم‌تر از آن نیست.


ریشه روابط جهاد اسلامی فلسطین و ایران


ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه غرب آسیای گروه جهان خبرگزاری آنا درباره رابطه این جنبش فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران گفت: رابطه جهاد اسلامی با ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و روابط مبتنی بر تفکرات متقابل، یعنی هم‌راستایی اندیشه انقلاب اسلامی و اندیشه جهاد اسلامی بود و انقلاب ایران در کنار انقلاب فلسطین تعریف می‌شد. در دست‌نوشته های فتحی شقاقی با عنوان «امام خمینی (ره)؛ راه‌حل اسلامی و جایگزین» که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته و بعد از پیروزی انقلاب ایران منتشر شد، به این مهم پرداخته شده است. روابط ایران و جهاد اسلامی بدون انحراف ادامه یافت و انقلاب اسلامی هرگز از محور فلسطین دست نمی‌کشد و این رابطه همچنان وجود دارد و روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود.



ایران در سطح رهبری به نوع تعامل آشنا و به منطق برادری آگاه است و مقاومت را بر مبنای وفاداری ایمانی به آرمان‌ها می‌سنجد



وی افزود: طرح تشکیل جهاد اسلامی فلسطین از مصر کلید زده شد و شهید شقاقی که با جمعی از دانشجویان فلسطینی در آنجا حضور داشت، آن را به داخل فلسطین اشغالی سوق داد و با راه‌اندازی جنبش در سال ۱۹۸۷ فعالیت‌هایش را به محدوده مرزهای فلسطین منحصر کرد. با تبعید شقاقی به لبنان، رهبر جهاد اسلامی در سال ۱۹۸۸ به جمهوری اسلامی ایران سفر و برای نخستین بار با امام خمینی (ره) دیدار کرد که در آن دیدار موضوعاتی ازجمله وضعیت فلسطین و انقلاب اسلامی و روابط میان دو طرف مطرح شد.


چشم امید فلسطینیان به توصیه‌های امام خامنه‌ای است/ ابوشریف: روابط ایران و جهاد اسلامی بدون انحراف ادامه دارد
ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران


نماینده جهاد اسلامی فلسطین در تهران درباره نوع ارتباط مقام‌های ارشد این جنبش با ایران عنوان کرد: رابطه ما و ایران برادرانه است نه بر مبنای مادی‌گرایی یا منافع شخصی؛ ما ایده‌ها و نگرش‌های مشترکی داریم. انقلاب اسلامی و اندیشه مقابله با رژیم اشغالگر حتی در دیدارهای مقام‌های ارشد جنبش با امام خامنه‌ای (حفظه الله) مطرح می‌شود و دیدارها دوستانه و محترمانه است و در فضای محبت‌آمیزی برگزار می‌شود که روحیه رهبران جنبش را افزایش می‌دهد. ما قدردان محبت‌های امام خامنه‌ای (حفظه الله) هستیم. روابط ما در این چارچوب بهترین نوع رابطه است و امروز در جبهه واحد و محور مقاومت قرار داریم.




بیشتر بخوانید:


موشک‌هایی که به تل‌آویو شلیک شد با نظارت شهید سلیمانی به دست ما رسید


تل‌آویو فوراً موشک‌باران خواهد شد




ابوشریف تصریح کرد: در زمینه سیاسی نمی‌توان آمریکا و ابزارهایش در منطقه را که نقشه‌های خود را بر ملت‌ها تحمیل و آن‌ها را بر مبنای منافع و هوس‌هایشان مدیریت می‌کنند، با نظام جمهوری اسلامی قیاس کرد. جمهوری اسلامی ایران در سطح رهبری به نوع تعامل آشنا و به منطق برادری آگاه است و مقاومت را بر مبنای وفاداری ایمانی به آرمان‌ها می‌سنجد. متحدان ایران مصداق آیه شریفه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ» (سوره توبه آیه ۷۱) هستند. جهاد اسلامی فلسطین دستورات و نصایح امام خامنه‌ای (حفظه الله) را از باب مشورت می‌شنود که معتقد است موضوع فلسطین تابع هیچ‌گونه حساب سیاسی نیست و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. موضوع فلسطین تعیین‌کننده است و صرفاً موضوعی که جمهوری اسلامی روزانه به آن بپردازد، نیست.


به گزارش آنا، جهاد اسلامی فلسطین به دلیل مأموریت‌های فرا سرزمینی روابط گسترده‌ای با برخی نهادهای داخلی ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه علاوه بر ملاقات‌های دائمی با رهبران فلسطینی، نقش عمده‌ای در ارتقای توان نظامی و موشکی مقاومت فلسطین داشت. این مأموریت و پیگیری موضوع فلسطین اکنون به سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس واگذار شده و دیدارهای میان دو طرف عمومی و خصوصی ادامه دارد.



جمهوری اسلامی ایران پناهگاه واقعی جنبش‌های مقاومت، مسلمانان و همه مخالفان رژیم صهیونیستی در جهان است



به تعبیر مقام‌های جهاد اسلامی فلسطین، سردار قاآنی با قاطعیت، اقتدار و منسجم تعهد خود به آرمان فلسطین را عملیاتی کرده و در هر فرصتی که به وجود آید، بدون هیچ مانعی با رهبران جهاد دیدار انجام می‌دهد؛ چه اینکه گفته می‌شود در ماه‌های اخیر دیدارهای زیادی میان وی و رهبران جهاد اسلامی در ایران و خارج از کشور انجام شده است. نکته قابل توجه اینکه همه نهادها و ارگان‌های کشورمان تلاش می‌کنند با تمام توان حمایت خود را از جنبش‌های مقاومت فلسطین ادامه دهند و زمینه‌های توانمندسازی و پایداری ملت فلسطین را فراهم کنند؛ در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد با کمک‌های مادی و معنوی حمایت خود را از آرمان فلسطین اعلام و این را رهبران جهاد اسلامی بارها در سفرهای خود به تهران بیان کرده‌اند.


جمهوری اسلامی ایران پناهگاه واقعی جنبش‌های مقاومت، مسلمانان و همه مخالفان رژیم صهیونیستی در جهان و تنها کشوری است که از حقوق ملت فلسطین به‌طور کامل حمایت می‌کند. جنبش‌ها و گروه های مقاومت زیر چتر حمایتی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و کشورمان تنها کشوری است که از زمان امضای قرارداد کمپ دیوید میان رژیم صهیونیستی و مصر در سال ۱۹۷۹ و پس‌ازآن که روند عادی‌سازی روابط شکل گرفت، بی‌وقفه حمایت خود را از موضوع فلسطین ابراز کرده است.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته