دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کنکوری‌ها بخوانند (۲)؛

روش پذیرش دانشجو در کنکور ۱۴۰۱ چگونه است؟/ نحوه پذیرش در رشته‌های دارای شرایط خاص

پذیرش دانشجو در کنکور ۱۴۰۱ به دو صورت انجام می‌شود که داوطلبان باید به ضوابط آن توجه کنند.
کد خبر : 639176
کنکور 1401

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ ثبت‌نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از روز ۱۰ بهمن‌ماه آغاز شده است و تا روز ۱۷ بهمن‌ماه ادامه دارد. متقاضیان این آزمون برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. هزینه ثبت‌نام در یک گروه آزمایشی کنکور ۱۴۰۱، ۷۵۰ هزار ریال است.


روش‌های پذیرش دانشجو


یکی از روش‌های پذیرش دانشجو در آزمون سراسری روش متمرکز است. در این روش منحصراً نمرات آزمون و سوابق تحصیلی متقاضیان واجد شرایط، ملاک و مبنای پذیرش قرارمی‌گیرد و اسامی پذیرفته‌شدگان در یک مرحله و به‌طور یکجا اعلام می‌شود.


در این روش هر متقاضی با توجه به شرایط وی (ازنظر سهمیه، بوم و...)و بر اساس نمره کل اکتسابی در زیرگروه مربوطه، به اولین کدرش ته انتخابی که ازنظر علمی برتری دارد (در مقایسه با سایر متقاضیانی که شرایط مشابه وی را دارند)، در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شود. گزینش اغلب رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به روش متمرکز صورت می‌گیرد.


روش متمرکز با شرایط خاص روش دیگری است که در کنکور سراسری مورد استفاده قرار می‌گیرد. رشته‌های دارای شرایط خاص رشته‌هایی هستند که در پذیرش آن‌ها شرایط خاصی از قبیل مصاحبه، معاینه، آزمون عملی یا علمی جداگانه‌ای اعمال می‌شود و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی این رشته‌ها، با اعمال نتایج مراحل فوق مطابق ظرفیت هر کد رشته مشخص و به همراه سایر رشته‌های متمرکز اعلام می‌شود.


در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی آهنگسازی، ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، بازیگری، طراحی پارچه، طراحی صحنه، طراحی صنعتی، طراحی لباس، عکاسی، کتابت و نگارگری، مجسمه‌سازی، نقاشی، نمایش عروسکی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی در گروه آزمایشی هنر و همچنین رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت‌بدنی به‌صورت متمرکز و با شرایط خاص و همراه با آزمون عملی صورت می‌پذیرد. همه متقاضیان علاقه‌مند به رشته‌های ذی‌ربط، برای اطلاع از شرایط و نحوه و تاریخ آزمون‌های عملی به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.




بیشتر بخوانید:


چه کسانی می‌توانند در کنکور ۱۴۰۱ ثبت‌نام کنند؟


ثبت‌نام ۳۸۰ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱/ ۱۷ بهمن‌ماه مهلت ثبت‌نام به پایان می‌رسد




نحوه دریافت کدهای سوابق تحصیلی


یکی دیگر از مسائلی که داوطلبان کنکور با آن درگیر هستند مربوط به دریافت کدهای سوابق تحصیلی است، متقاضیانی که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ یا مدرک پیش‌دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد در شاخه‌های نظری (سالی واحدی یا ترمی واحدی) دریافت کرده‌اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌شوند.


این متقاضیان لازم است برای دریافت سوابق تحصیلی خود به آدرس https://dipcode.medu.ir یا https://sahat.medu.ir مراجعه کنند.


کد سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های (سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰) شاخه نظری (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و همچنین نظام آموزشی جدید ۳- ۳- ۶) رشته‌های تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و یا علوم و معارف اسلامی صادرشده است.


کد سوابق تحصیلی برای دانش آموزان سال دوازدهم شاخه نظری نظام آموزشی جدید ۳- ۳- ۶ نیز صادرشده است و متقاضیان طبق اعلام مدرسه محل تحصیل، باید قبلاً کد سوابق تحصیلی خود را از سامانه دریافت می‌کردند. این متقاضیان می‌توانند با وارد کردن کد سوابق تحصیلی خود در درگاه سازمان سنجش اطلاعات فردی خود را ببینند.


کد سوابق تحصیلی برای متقاضیان با مدرک پیش‌دانشگاهی) سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر صادرشده است.


افرادی که اطلاعاتشان در بانک اطلاعات مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش وجود ندارد یا ناقص است، ابتدا برای تکمیل اطلاعات خود به آدرس اینترنتی https://dipcode.medu.ir یا https://sahat.medu.ir مراجعه کنند. در صورت تأیید اطلاعات آنان از سوی آموزش‌وپرورش، می‌توانند تا تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کنند.


دانش آموزان نظام آموزشی جدید ۳- ۳- ۶ و همچنین دانش آموزان پیش‌دانشگاهی (سالی واحدی- ترمی واحدی) سال تحصیلی جاری که در خردادماه سال ۱۴۰۱ فارغ‌التحصیل می‌شوند، برای اطلاع از نحوه اقدام فرایند مشاهده سوابق تحصیلی، اطلاعیه‌ای را که در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ درباره دریافت کارت شرکت در آزمون منتشر می‌شود، مطالعه کنند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور 1401
ارسال نظر
هلدینگ شایسته