دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1394 - 14:39
رئیس جمعیت هلال احمر هشدار داد

زندگی مردم تهران روی بمب ساعتی

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه حساسیت جامعه نسبت به حوادث باید نهادینه شده و گذرا نباشد، تاکید کرد: هدف ما باید دستیابی به جامعه ایمن باشد تا بتوانیم در حوادث، تعداد بیشتری از افراد را نجات داده و مجروحان کمتری داشته باشیم تا از این طریق سرمایه ملی کمتری از بین رود.
کد خبر : 63905

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید امیرمحسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه گزارش قابل تاملی توسط دبیرخانه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر برگرفته از 5 قاره جهان با موضوع "ایجاد چارچوب جامعه ایمن و تاب آور" انجام شده است، افزود: پروفسور «بیپین کومار ورما» از مشاوران سازمان بهداشت‌ جهانی نیز در مدت زمانی که در تهران بود نقطه نظرات جالبی در خصوص "ایجاد جامعه ایمن و اینکه هر چه واقعیات بیشتری را درباره بلایای طبیعی به مردم بگوییم واکنش بهتری از خود بروز می‌دهند" داشت که قابل تامل است و نشان می‌دهد از کنار این موضوع نباید به سادگی عبور کنیم.


ضیایی با تاکید بر اینکه ما در تهران روی یک بمب ساعتی زندگی می‌کنیم و وقوع یک زلزله شدید که می‌تواند بحران جدی برای کشور باشد این شهر را تهدید می‌کند، افزود: لازمه مقابله و آمادگی با این بحران داشتن یک ترس منطقی داشت تا تاب آوری جامعه در مقابله هر حادثه و بحرانی افزایش یابد.


ایجاد جامعه تاب آور کاری پرهزینه، مستمر و زمان بر است


رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تاب آوری یعنی برگشت به وضعیت اول و ایجاد یک جامعه ایمن و تاب آور، کاری هزینه بر، مستمر و زمان بر است افزود: تفاوت بین جوامع توسعه یافته و نیافته میزان آمادگی و آسیب پذیری و در نتیجه میزان تاب آوری آنها در برابر بحران‌هاست.


وی با اشاره به اینکه ماموریت‌های روزانه ما باید در جهت ایجاد جامعه ایمن و تاب آور باشد،افزود: بر این اساس میزان تخصیص بودجه به هلال احمر و همچنین سایر تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات باید بر اساس همین موضوع تعریف و صرف شود.


ضیائی افزود: باید همه هزینه‌های که راستای ایجاد جامعه ای ایمن و تاب آور تا به امروز انجام شده به عدد و رقم تبدیل شود تا مشخص شود اگر جمعیت هلال احمر در این زمینه ورود داشته از چه هزینه‌ها و خسارت‌های سنگین جلوگیری شده است.


ایجاد جامعه ایمن و تاب آور باید جزو حساسیت مسئولان و مطالبه مردم باشد


رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه با بودجه فعلی جمعیت هلال احمر رسیدن به جامعه ایمن و تاب آور بسیار مشکل است، افزود: رسیدن به جامعه ای ایمن و تاب آور بالاترین سطح پیشرفت محسوب می‌شود و اگر نتوانیم چنین جامعه ای را ایجاد کنید بالاترین هزینه‌ها را در هنگام وقوع بحران‌ها متحمل خواهیم شد.


وی با تاکید بر ضرورت تهیه پروفایل مخصوص هر کشور راجع به برنامه های کاهش ریسک پذیری و پیشگیری از حوادث افزود: قطعاً این پروفایل برای ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی متفاوت خواهد بود.


به گفته ضیایی در مسیر ایجاد چارچوب جامعه تاب آور؛ از یک رو باید تعامل بسیار خوبی با دولت داشته باشیم این مسئله باید جزو حساسیت‌های مسئولان باشد و از سوی دیگر ارزیابی و شناسایی خطر، آمادگی مبتنی بر جامعه و حمایت طلبی؛ جزو مطالباتی است مردم باید از سیاست مداران داشته باشند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته