دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایتی از شروع پیک ششم کرونا؛

آشنایی با علائم اُمیکرون/ چه عواملی کشور را وارد پیک ششم کرونایی کرد؟

با اینکه کشور از لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا روند نزولی را طی می‌کرد؛ اما سه عامل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برداشتن سریع محدودیت‌های کرونایی و عدم تمایل برخی از مردم به تزریق دُز سوم واکسن، کشور را وارد پیک جدید کرونایی کرد.
کد خبر : 639027
امیکرون

گروه جامعه خبرگزاری آنا- احسان یعقوبی؛ براساس اعلام وزارت بهداشت، آمار روزانه ابتلا به کرونا از مرز ۳۵ هزار نفر نیز گذشت، به‌طوری‌که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ هزار و ۱۶۰ نفر از هم‌وطنان گرفتار این ویروس منحوس شدند. متأسفانه شرایط کشور نسبت به چند ماه گذشته از باب مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری بهبود یافته بود؛ اما دو سه روزی می‌شود که آمار مبتلایان به کرونا با سرعت منحصربه‌فردی رو به افزایش است، به‌طوری‌که شتاب افزایش بستری در هفته دوم موج ششم کرونا رکورد شکست. در دومین هفته از موج ششم کرونا، آمار بستری‌های جدید به ۱۸ هزار و ۴۳۵ نفر رسید. هفته قبل، آمار بستری جدید ۱۱ هزار و ۲۴۶ مورد بود. بدین ترتیب، آمار بستری جدید این هفته نسبت به هفتهٔ قبل با رشد ۷ هزار و ۱۸۹ پله‌ای، ۶۴ درصد افزایش یافته است، بنابراین همه این آمارها نشان از ورود به پیک جدید کرونایی دارد. پیکی که به گفته کارشناسان می‌تواند به‌مراتب خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی باشد، شاید هم دلیل این اظهارنظر این باشد که سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون بیشتر کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که هنوز تصمیمی برای واکسینه کردن این گروه سنی صورت نگرفته است و همین مورد نگرانی‌ها را بیشتر از گذشته کرده است.


ستاد کرونا در برداشتن محدودیت‌های کرونایی عجله کرد


با شیوع سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در جهان، پزشکان هشدارهای لازم برای مقابله با این سویه را چه به مردم و چه به مسئولان دادند تا کشور که به‌تازگی به شرایطی پایدار و تا حدودی ایدئال از لحاظ تعداد مبتلایان و فوتی‌ها رسیده بود، به‌راحتی درگیر پیک جدید نشود. اما متأسفانه برخی عوامل دست‌به‌دست هم داد تا وارد پیک جدید کرونایی در ماه‌های پایانی سال شویم. متأسفانه تا اینکه آمار مبتلایان کمی کاهش پیدا می‌کند، نوعی عادی‌انگاری بین مردم به وجود می‌آید که کرونا در کشور تمام شد، درصورتی‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم باید تا ریشه‌کن شدن کامل بیماری ادامه داشته باشد. بنابراین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و عدم تمایل برخی نسبت به تزریق دُز سوم واکسن و درنهایت برداشتن محدودیت‌های کرونایی از سوی ستاد کرونا منجر به وارد شدن به پیک جدید شد.


مردم ما مردمی عجیب هستند؛ در دورانی که واکسن کرونا در دنیا به‌تازگی تولید شده بود و شرایط ورود آن به کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه کمی دشوار بود، دائم حرف از این بود که چرا دولت اقدام جدی نسبت به وارد کردن واکسن نمی‌کند و حالا که انواع واکسن در کشور وجود دارد، برخی از افراد تمایلی برای تزریق دُز سوم واکسن را ندارند. طبق آمارها در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون واجد شرایط هنوز دُز سوم واکسن خود را دریافت نکرده‌اند و به همین دلیل است که دولت به فکر اجباری کردن واکسن نیز افتاده است. لذا طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین راه برای مقابله با کروناست که تا ریشه‌کن شدن کامل آن باید از سوی مردم رعایت شود.


از طرفی ستاد کرونا نیز در برداشتن محدودیت‌های کرونایی کمی عجله کرد. برای مثال بازگشایی مدارس درحالی‌که هنوز دانش آموزان دُز اول واکسن را نیز دریافت نکرده‌اند، امری عجولانه و غیرمنطقی به نظر می‌رسید. این در حالی است که پژوهشگران و پزشکان بارها اعلام کرده بودند که سویه جدید کرونا، کودکان و نوجوانان را بیشتر تهدید می‌کند. بنابراین سه عامل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم واکسیناسیون برخی از مردم و برداشتن بدون کارشناسی محدودیت‌های کرونایی از سوی ستاد کرونا منجر به گرفتاری کشور در پیک ششم کرونا شد. البته که برخی از مردم با این باور که اُمیکرون شبیه سرماخوردگی ساده است، نسبت به اوایلی که کرونا وارد کشور شد، حساسیت به خرج ندادند و این نگرش نیز در بالا رفتن آمار مبتلایان بی‌تأثیر نبود. بااین‌حال مردم باید بدانند که در مواقعی که کشور در پیک کرونایی قرار دارد، علائم سرماخوردگی تقریباً همان علائم کرونای اُمیکرون است.


اُمیکرون چه علائمی دارد؟


سهیلا امیری، متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص علائم و نوع سرایت سویه جدید ویروس کرونا به خبرنگار آنا می‌گوید: «متأسفانه عدم توجه به هشدارهای کرونایی درباره قدرت سرایت اُمیکرون توسط مردم منجر به گسترش سریع این بیماری در کشور شد و اگر شرایط به همین منوال پیش برود در کمتر از یک هفته دیگر کل کشور درگیر اُمیکرون خواهد شد. سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون بیشتر جوانان و نوجوانان را درگیر می‌کند. لذا پروتکل‌های بهداشتی باید با دقت بیشتری رعایت شود و واکسیناسیون نیز باید انجام شود. این دو راه از راه‌های مؤثر و اساسی برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون محسوب می‌شود. قدرت سرایت این ویروس به‌مراتب بالاتر از سویه دلتای کروناست و از علائم آن می‌توان به خستگی، کاهش انرژی بدن، تب خفیف، بدن‌درد، سرفه خشک، آبریزش بینی و عطسه‌های طولانی اشاره کرد. با توجه به اینکه اُمیکرون وارد کشور شده است به مردم توصیه می‌شود در صورت داشتن علائم مذکور در اسرع وقت به مراکز درمانی رجوع کنند و با این کار مانع گسترش این ویروس حداقل بین اطرافیانشان شوند.»





بیشتر بخوانید:


علائم ابتلا به اُمیکرون، سویه جدید ویروس کرونا چیست؟


آخرین جزئیات از کشف اُمیکرون در کشور/ آیا تزریق واکسن در مقابل سویه جدید کرونا کافی است؟


اقدامات لازم بعد از تزریق واکسن کرونا چیست؟


شتاب افزایش بستری کرونایی‌ها رکورد شکست





وی ادامه می‌دهد: «اُمیکرون در کشورهایی که شیوع داشته، بیشتر افراد زیر ۵۰ سال را درگیر کرده است و از طرفی افرادی که به کرونا مبتلا شده باشند بیشتر در معرض اُمیکرون قرار دارند. لذا این تصور که اگر یک بار کرونا گرفته‌اید از اُمیکرون در امان خواهید بود، تصور اشتباهی است و گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد در طول یک ماه دومرتبه به اُمیکرون دچار شده‌اند. از طرفی ۷۵ درصد مبتلایان در کشورهای اروپایی و آفریقایی افرادی هستند که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند. زنان باردار هم بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به اُمیکرون هستند. درخصوص تأثیرگذاری واکسن در برابر اُمیکرون هم باید گفت که به دلیل ناشناس بودن این سویه، نمی‌توان درخصوص چنین موضوعاتی اظهارنظر کرد اما بهداشت جهانی اعلام کرده که افراد برای در مصون ماندن از ابتلا به اُمیکرون واکسن تزریق کنند. در حال حاضر واکسیناسیون جزو راه‌های اصلی و مؤثر در کنترل اُمیکرون در کشور محسوب می‌شود.»


مبتلایان به اُمیکرون به مدت ۵ روز خود را قرنطینه کنند


این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «آمارهای اعلامی از سوی وزارت کشور قطعاً آمار واقعی نیست، چراکه برخی از افراد که به این بیماری مبتلا شده‌اند اصلاً تست نمی‌دهند که بخواهند جزو آمار وزارت بهداشت قرار بگیرند، بنابراین آمار مبتلایان به‌مراتب بالاتر از آمار اعلامی است. اُمیکرون برخلاف تصور مردم می‌تواند ریه افراد را به‌صورت شدید درگیر کند و علاوه بر ریه، این سویه بیشتر سیستم تنفسی فوقانی را تهدید می‌کند. بنابراین اُمیکرون را نباید ساده گرفت و این سویه بسیار خطرناک است و از طرفی به دلیل اینکه کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض این بیماری هستند باید مراقبت‌ها از این گروه سنی بیشتر از گذشته شود و در شرایط فعلی هرگز نباید مدارس به‌صورت حضوری دایر شود. ستاد کرونا باید تا دیر نشده نسبت به برخی از مشاغلی که امکان دورکاری آن‌ها وجود دارد، تصمیمات لازم را مبنی بر دورکاری کارکنان اتخاذ کند تا شرایط از این بدتر نشود. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، مدت قرنطینه افرادی که به اُمیکرون دچار شده‌اند ۵ روز است اما توصیه همان دو هفته قرنطینه است تا فرد مبتلا به‌خوبی طول درمان را طی کند.»


امیری می‌گوید: «سهل‌انگاری‌ها منجر به آغاز پیک جدید کرونایی در کشور شد و هم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم مسئولان با اتخاذ تصمیمات درست و کارشناسی شده باید جلوی گسترش بیش‌ازحد اُمیکرون در کشور را بگیرند و امیدواریم مردمی هم که راغب به واکسن زدن نیستند، این کار را انجام دهند تا اگر به فکر خودشان نیستند حداقل به فکر سلامت اطرافیان خود باشند.»


بنابراین امیدواریم با همدلی و اتحادی که بین مردم و مسئولان شکل می‌گیرد، اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش اُمیکرون در کشور انجام شود تا آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا به روند نزولی خود برگردد. اقداماتی که می‌تواند شامل واکسیناسیون همگانی، رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و اِعمال محدودیت‌های کرونایی نظیر دورکاری کارمندان در شهرهای قرمز و ادامه غیرحضوری برگزار کردن مدارس شود.


انتهای پیام/۴۱۷۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته