دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1400 - 12:30
کامرانی تأکید کرد؛

لزوم راه‌اندازی مرجع اطلاعاتی جامع برای مشارکت دانشگاهیان و مسئولان شهری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: راه‌اندازی مرجع اطلاعاتی جامع برای مشارکت میان دانشگاهیان و مسئولان شهری برای رسیدن به یک نتیجه علمی و عملیاتی کاملاً واجب و ضروری است.
کد خبر : 638939
نشست مشترک مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و شهردار بندرخمیر و بندرکنگ

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بندرعباس، احسان کامرانی در نشست مشترک مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و شهردار بندرخمیر و بندرکنگ اظهار کرد: بحث و تبادل نظر درباره مسائل دریامحور، شهرسازی، گردشگری، شیلات، بازرگانی، هنر و معماری، اطلاعات و فناوری و مدیریت از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند نقش مهمی در بسترسازی یک شهر خلاق داشته باشد.(بیشتر بخوانید)


وی تأکید کرد: با توجه به پیشینه دستاوردهای خوب و قابل توجه بندرخمیر و بندرکنگ در زمینه شهرسازی، گردشگری و صنایع دریایی در صورتی که در موازات این اقدامات عملی ثبت علمی و معرفی فعالیت‌های فرهنگی آنها به‌صورت مقالات و تعریف پروژه‌های مرتبط صورت گیرد، شاهد بهبود وضعیت اقتصاد اهالی، آموزش و فرهنگ‌سازی منطقه، گسترش اشتغال، بهبود شرایط معیشتی، توانمندسازی زنان و دختران، توسعه ملی و بین‌المللی منطقه خواهیم بود.


رئیس دانشگاه آزاد هرمزگان توسعه صنایع بوم‌گردی، هنر و معماری با گرایش هوشمندی معماری، انرژی‌های پاک و معماری با گرایش تکنولوژی ساخت را در کنار باستان‌شناسی، علوم و فنون دریایی، شیلات و آبزیان، بازرگانی و اقتصاد با گرایش اقتصاد دیجیتال و اقتصاد تعاملی و همچنین حوزه نرم‌افزاری همچون فناوری اطلاعات و مدیریت دانش، برنامه‌نویسی، شبکه‌سازی و امنیت شبکه را از مهم‌ترین برنامه‌ها برای بسترسازی و حرکت در مسیر توسعه همه‌جانبه خواند.


این مقام مسئول ادامه داد: پژوهش و مطالعه توسط اعضای هیئت علمی خبره و دانشجویان علاقه‌مند به مسائل بوم‌شناسی، معماری، فرهنگ و محیط زیست و راه‌اندازی یک مرجع اطلاعاتی جامع برای مشارکت میان دانشگاهیان و مسئولان شهری برای حفاظت از محیط زیست و گسترش فرهنگ اصیل منطقه به‌ویژه زیست‌بوم غنی بندرخمیر و بندرکنگ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که کمک شایانی به ارتقای اکوسیستم و جلوگیری از بیابان‌زایی و تنوع زیستی و ترویج آداب و رسوم و فرهنگ دارد و نهایتاً درخشش جهانی منطقه را رقم خواهد زد.


کامرانی بیان کرد: دانشگاه‌های آزاد استان هرمزگان با در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های پیشرفته، آتلیه‌های معماری، دپارتمان‌های تخصصی و استادان خبره و پژوهشگر می‌توانند به شکل علمی و کاملاً حرفه‌ای در راستای تبدیل‌ شهرهای بندرخمیر و کنگ به شهرهای یادگیرنده، خلاق و میراث جهانی در یونسکو با مسئولان شهری این مناطق همکاری همه‌جانبه و گسترده داشته باشند.



وی اضافه کرد: از آنجایی که شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق را ازجمله صنایع‌ دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی پوشش می‌دهد، بندرعباس خوشبختانه یکی از شهرهای ایران است که به‌عنوان شهر خلاق در صنایع دستی و هنرهای مردمی در یونسکو ثبت جهانی شده و دانشگاه آزاد بندرعباس نیز در قلب این شهر خلاق مانند نگینی در اشاعه فرهنگ بومی و فناورهای علمی می‌درخشد و می‌تواند کمک شایان توجهی به این مهم کند.


رئیس دانشگاه آزاد بندرعباس با برشمردن توانمندی‌های این دانشگاه در تمام زمینه‌ها، شاخصه‌ها علمی، اقتصادی، اجتماعی و ... متذکر شد: این توانمندی‌ها در کنار ظرفیت‌های موجود شهری مانند فرهنگ و سنت مردم بومی، غذاهای دریایی، موسیقی محلی، صنایع دستی و هنرهای بومی می‌تواند برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و اعیاد و عزاداری‌های بزرگ و به‌یادماندیی را موجب شود.


دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد هرمزگان با تأکید بر اینکه همه مسئولان و دست‌اندرکاران باید تجارب خود را در اختیار سازمان‌ها، نهادها و ادارات ذیربط قرار دهند، یادآور شد: توجه به مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مشاوره استادان جامعه‌شناسی و ... برای حل مسائل فرهنگی، اقلیمی و ... بسیار ضروری و حائز اهمیت است.


این پژوهشگر برتر در حوزه اقتصاد دریامحور و استادتمام دانشگاه توضیح داد: برنامه‌های پیش رو باید به‌نحوی باشد که شاهد ادغام صنایع فرهنگی و خلاق در برنامه‌های توسعه‌ای باشیم و ارزش‌های فرهنگی را آموزش دهیم و مشوق افراد جامعه برای ارتقای فعالیت‌هایی باشیم که موجب تعاملات ملی و بین‌المللی شود و برای حفظ میراث فرهنگی و انسانی با قدمت خود برای توسعه پایدار شهری برنامه‌ریزی منسجم و برپایه علم داشته باشیم.


به گزارش آنا، در این نشست شهرداران شهرهای بندرخمیر و بندرکنگ نیز در خصوص اجرای شاخص‌های شهرهای خلاق، شهرهای یادگیرنده و شهرهای میراث جهانی یونسکو پیشنهاداتی را ارائه دادند و مقرر شد تا این همکاری با کمک دانشگاهیان و مسئولان این شهر به نتیجه قابل قبول در حوزه شهر خلاق نائل آیند.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته