دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

فلسفه نامگذاری دهه فجر چیست؟

دهه فجر نهضتی تاریخ‌ساز است که دانستن فلسفه نامگذاری آن خالی از لطف نیست.
کد خبر : 638766
دهه فجر



به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، دهه‌ فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه است. انقلاب اسلامی حرکتی اثرگذار در تاریخ ایران محسوب می‌شود. نهضت تاریخ‌سازی که معادلات را در ایران و جهان اسلام تغییر داد و نویدبخش رهایی ملت‌های مسلمان و مستضعفین عالم شد. دهه‌ فجر، دهه‌ پاسداشت این انقلاب کبیر و فرصتی برای بازآفرینی آن به دست مردم است. امام خمینی بعد از تبعید چهارده ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ به خاک ایران پا گذاشتند و پس از گذشت ۱۰ روز از ورود ایشان به ایران، در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به پیروزی رسید. در این روز با اعلام بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی، سلطنت پهلوی سقوط کرد و انقلاب ۱۳۵۷ ایران اتفاق افتاد.


الهام از آیات قرآن برای انقلابی سرنوشت‌ساز


در اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولان برای توصیف این روزها از اصطلاح «هفته جشن‌های سالگرد انقلاب» استفاده می‌کردند و مدت برگزاری مراسم را نیز هفت روز می‌دانستند. از سال ۱۳۶۰ حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده‌ بود به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پیشنهاد کرد که با الهام از آیات ابتدایی سوره فجر در قرآن یعنی «والفجر و لیال عشر» (سوگند به سپیده دم و شب‌های ده‌گانه) تعداد روزهای برگزاری مراسم سالگرد انقلاب به ده روز افزایش پیدا کرده و از روز ورود امام خمینی به ایران در روز ۱۲ بهمن تا روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ محاسبه شود. تعداد روزهای بین ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نیز درواقع یازده روز است. لذا نامیدن این ۱۰ روز به دهه‌ فجر تنها استفاده از عناوین مقدس برای نشان دادن ماهیت دینی انقلاب اسلامی بود به‌ویژه که در قرآن کریم به شب‌های ۱۰گانه قسم یاد می‌کند ولی ما از ۱۰ روز فجر به‌عنوان روزهای مهم و سرنوشت‌ساز و فجر آفرین یاد می‌کنیم.


انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت اسلامی از همان ابتدا تحولات خود را با آموزه‌های قرآنی هماهنگ کرد. در این راستا یکی از مهم‌ترین راهکارها استفاده از فرهنگ لغات دینی است. به‌عنوان مثال در انقلاب اسلامی واژگانی همچون جهاد، مستضعف، مستکبر، مجاهد، یوم‌الله، طاغوت، حکم، حاکم، ولی و... مورد استفاده قرار گرفت. این لغات دینی علاوه بر اینکه هر کدام بار معنایی خاصی دارد، عامل مهمی در معرفی ماهیت انقلاب اسلامی بوده است.


بعد از هر سختی آسانی‌ست


در دهه مبارک فجر ملت ایران روزهای پرشکوه و پرحماسه‌ای را گذراند. این دهه، مظهر شکوه، عظمت و فداکاری انقلابیون است. عزّت ایران و ایرانی، اسلام و مسلمین به‌دست ملت مقاوم، فداکار و قهرمان پایه‌گذاری شد. با شروع دهه فجر، خاطرات این ملت تکرار می‌شود؛ خاطرات بسیار شیرینی به این دهه تعلق دارد که بهترین آن‌ها ورود امام خمینی بعد از سال‌های طولانی تبعید و دوری از وطن است؛ در حالی که همه‌ی دل‌های انقلابی، شیفته‌ی دیدار ایشان بود. بعد از این مدت امام با استقبال بی‌سابقه‌ای وارد خاک ایران شدند. دهه‌ فجری که ابتدایش تشریف فرمایی امام و انتهای آن پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلامی بود. همه لحظاتش خاطره‌انگیز است. به‌خصوص آن روزهایی که در نهایت فشار و سختی‌ها، همانند آیه مبارکه سوره الشرح؛ بی‌تردید با دشواری آسانی است و با هر سختی البته آسانی است.




بیشتر بخوانید:





بزرگترین جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی ایران در دهه فجر


هر ساله در طول دهه فجر مراسم و یابودهای بسیاری انجام می‌شود. همچنین جشنواره فجر که بزرگترین جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی ایران است، همواره در طول دهه فجر برگزار می‌شود. آخرین روز دهه فجر در تقویم رسمی ایران تعطیل است. هر ساله در طول دهه فجر مراسم و یادبودهای بسیاری توسط طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد. همچنین در این ایام سازمان‌ها، ادارات دولتی اقدام به برگزاری سمینارها و همایش‌ها می‌کنند.


مراسم رسمی آغاز جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی همزمان با لحظه تاریخی ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران با حضور اقشار مردم، خانواده شهدا، مسئولان لشکری و کشوری در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرودگاه مهرآباد تهران و همچنین در سراسر ایران اسلامی برگزار می‌شود. در این روز ناقوس کلیساها، بوق کشتی‌ها و سوت قطارها هم به نشانه احترام به صدا در خواهد آمد و گلبانگ انقلاب اسلامی در مدارس سراسر ایران نواخته خواهد شد.


راهپیمایی؛ از باشکوه‌ترین مظاهر حضور مردم در صحنه


راهپیمایی بیست‌ودو بهمن جز برکات بزرگ الهی برای ایران اسلامی است. در این روز ملت ایران به راهپیمایی‌ رفته تا باری دیگر همانند همان روزهای سرنوشت‌ساز اتحاد خود را به تصویر کشند. این راهپیمایی که در همه شهرهای ایران برگزار می‌شود؛ یکی از باشکوه‌ترین مظاهر حضور مردم در صحنه است. راهپیمایی مردمی با جنبه سیاسی که هر سال هم با شرکت گسترده مردم تکرار شود در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود. چه خوب است که خاطرات و حوادث آن دوران موبه‌مو به نسل جدید نیز منعکس‌ شود.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته