دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1400 - 13:19
سرهنگ همه‌خانی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

آخرین جزئیات از هوشمندسازی پلیس راهور پایتخت/ سهم موتورسیکلت سواران در تصادفات پایتخت چقدر است؟

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت گفت: در شهر تهران ۶۰ درصد تصادفات جرحی ما به موتورسیکلت سواران برمی‌گردد و ۴۶ درصد کل تصادفات فوتی نیز از این قشر است.
کد خبر : 638707
بازدید معاون آموزش پلیس راهور تهران از خبرگزاری آنا

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا- میثم نامنی؛ این روزها در شهر تهران نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت وجود دارد و روزانه سیل عظیمی از مردم نیز برای کار به پایتخت سفر می‌کنند که این میزان ورود مسافر به تهران عدد کمی نیست و تاثیر خود را به صورت مستقیم بر روی ترافیک این کلانشهر می‌گذارد. از این‌رو با وجود حضور ۳ و نیم میلیون موتورسیکلت و ۴ و نیم میلیون خودرو در شهر تهران، مشکلات ترافیکی زیادی را شاهد هستیم.


البته مشکلات ترافیکی و تصادفات ما بدون راه‌حل نمانده و طرح‌های متفاوتی نظیر کنترل جناغی‌های برخی بزرگراه‌ها در دستور کار پلیس به منظور کنترل ترافیک قرار گرفته. در همین راستا با سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نشستیم تا برخی مشکلات ترافیکی شهر تهران را بررسی کنیم.


سرهنگ همه خانی_میثم نامنی


آنا: درباره طرح جدید کنترل جناغی‌ بزرگراه‌ها توضیح می‌دهید؟


همه‌خانی: طرحی که در خروجی معابر بزرگراهی ما به عنوان کنترل جناغی‌ها در حال انجام است یکی از مطالبات اصلی شهروندان بود، چراکه برخی افراد به ظاهر زرنگ که احساس زرنگی برای دزدیدن وقت از سایر شهروندان داشتند، مبادرت به گردش‌های غلط در این مبادی می‌کردند. با این کار و سد کردن راه سایر رانندگان وسایل نقلیه توسط برخی افراد، کل معبر بزرگراهی بسته می‌شد و باتوجه به مطالبات هموطنان، این طرح را برای رفع و کنترل ترافیک شروع کردیم.


این طرح ابتدا به صورت آموزشی بود و همکاران مستقر ما در خروجی بزرگراه‌ها، به شهروندان و رانندگان متخلف آموزش‌هایی را می‌دادند و بعد از گذشت ۱۰ روز، همکاران با قرار دادن علائم و ... عرصه را به این دسته رانندگان متخلف تنگ‌تر کردند و از پایان دوران آموزشی طرح، شروع به اعمال قانون رانندگان متخلف کردیم و هرکسی که مرتکب تخلف شود، توسط همکارانم در پلیس راهور پایتخت اعمال قانون می‌شود.


آنا: این طرح چه خروجی‌هایی برای ترافیک پایتخت داشت و آیا قرار نیست به جای عامل انسانی، از دوربین برای کنترل محورهای پر ترافیک استفاده کرد؟


همه‌خانی: اجرای این طرح رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشت و با رصدی از فضای مجازی متوجه رضایت شهروندان از اجرای این طرح شدیم و از این طریق، به جریان ترافیک نیز کمک خوبی شد و دیگر در این معابر بزرگراهی، شاهد مسدود شدن محور به خاطر سد راه کردن محور توسط برخی رانندگان وسایل نقلیه نیستیم. اما باتوجه به اینکه همیشه شعارمان حرکت به سمت هوشمندسازی بوده، باید به سمتی رویم که دستگاه‌های مربوطه در کنار ما قرار گیرند و به جای حضور عامل انسانی، در این جناغی‌ها و خروجی‌های بزرگراه‌ها دوربین‌هایی نصب کنیم تا پلیس حضور فیزیکی نداشته باشند.


سرهنگ همه خانی_میثم نامنی


۱۵ نقطه از بزرگراه‌های حساس ما با بیشترین مشکل در این طرح مورد بررسی قرار گرفته‌اند و افرادی که اقدام به تخلف کنند، اعمال قانون می‌شوند. به امید خدا با نصب این دوربین‌ها در بسیاری از نقاط دیگر هم طرح را اجرا خواهیم کرد.


آنا: در حال حاضر در چه قسمت‌هایی مشکل کمبود سامانه و سیستم هوشمند داریم؟


همه‌خانی: هر پلیسی که به سمت هوشمندسازی رود، موفق‌تر خواهد بود و در کنار آن با درگیری و مشکلات کمتری مواجعه می‌شود و متخلفان نمی‌توانند از دست پلیس فرار کنند. چراکه آن‌ها هر لحظه پلیس را در کنار خود می‌بینند و در حال حاضر ما تلفیقی از روش هوشمند و سنتی را در پلیس راهور پایتخت داریم، ‌یعنی در برخی نقاط هوشمندسازی صورت گرفته و در برخی نقاط هم عوامل ما به صورت فیزیکی حضور دارند.




بیشتر بخوانید:


ایمن‌سازی بزرگراه بسیج توسط پلیس راهور / برنامه‌های پلیس برای ایمن‌سازی معابر شهر تهران


دستگیری ۶۰۱ متهم در طرح رعد/ گشت‌های ۱۱۰ دوبرابر افزایش یافت


مراقب سامانه جعلی ثبت نام واکسیناسیون باشید




هرجایی که به سمت هوشمندسازی رفتیم موفق شدیم و برای مثال می‌توانیم به پل صدر اشاره‌ای کنیم. چراکه رانندگی رانندگان افراد طبقه تحتانی این بزرگراه طبقاتی با راننده وسیله نقلیه طبقه بالای بزرگراه متفاوت است. رانندگان طبقات فوقانی به خاطر کنترل‌های هوشمند با رعایت قوانین و مقررات رانندگی می‌کنند و این موضوع در طبقه‌ی اصلی یا تحتانی بزرگراه این طور نیست و افراد حرکات مخاطره آمیز و ... انجام می‌دهند.


آخرین جزئیات از هوشمندسازی پلیس راهور پایتخت/ سهم موتورسیکلت سواران در تصادفات پایتخت چقدر است؟


باید به سمتی رویم که هرچه زودتر هوشمندسازی به صورت کامل انجام شود و با این کار برنده خواهیم بود و رضایت شهروندان بیش از گذشته کسب می‌شود. به عنوان مثال در تونل توحید رانندگان به خاطر هوشمندسازی موجود تخلف نمی‌کنند، چراکه سرعت غیرمجاز و... را با سامانه‌های هوشمند کنترل می‌کنیم.


آنا: چه میزان در زمینه هوشمندسازی پیشرفت داشته‌ایم؟


همه‌خانی: ما پیشرفت خوبی داشتیم و در دهه ۴۰ مشکلات ترافیکی داشته‌ایم که در حال حاضر نداریم. در آن زمان مسئولان راهنمایی و رانندگی اعلام کرده بودند که در ۲ سال آینده تهران از نظر ترفیکی قفل می‌شود، اما به لطف خدا و مسئولان جهادی اقدامات خوبی در تهران انجام شد و این موضوع باعث شد که ترافیک ما با هوشمند سازی‌ها نسبت به گذشته مناسب‌تر شود و در حال حاضر نسبت به ۲ یا ۳ دهه قبل، وضعیت خیلی بهتری داریم.


اما نسبت به آینده باید برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشیم و در حال حاضر با آن افق خودمان، خیلی فاصله داریم و باید به سمتی رویم که مردم به راحتی در سطح شهر تهران تردد کنند.


آنا: پلیس راهور تهران چه اقداماتی در زمینه ساماندهی موتور سیکلت سواران قرار است انجام دهد؟


همه‌خانی: همیشه موتورسیکلت برای پلیس دغدغه بوده و در حال حاضر خیلی بیشتر از قبل دغدغه موتورسیکلت سواران را داریم. یه زمانی به خاطر ارزان بودن موتورسیکلت‌ها، خیلی افراد بعد از توقیف به دنبال موتورسیکلت خود نمی‌رفتند، اما در حال حاضر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و وضعیت آن‌ها در کلانشهرها به خصوص تهران به شکلی است که باید برای ساماندهی آن‌ها همه دستگاه‌های مربوطه پای کارآیند.


سرهنگ همه خانی_میثم نامنی


پلیس نباید به تنهایی موتور سیکلت سواران را ساماندهی کند و باید زیرساخت‌های لازم در این راستا فراهم شود و تمام دستگاه‌های مربوطه در این امر مسئولیت اجتماعی دارند و باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد، می‌توانیم به بحث ساماندهی موتورسیکلت‌ها بپردازیم.


آنا: در حال سهم موتورسیکلت سواران در تصادفات پایتخت چقدر است؟


همه‌خانی: در حال حاضر در شهر تهران ۶۰ درصد تصادفات جرحی ما به موتورسیکلت سواران برمی‌گردد و ۴۶ درصد کل تصادفات فوتی نیز موتور سیکلت سواران هستند و این موضوع بسیار قابل تامل است و باید به صورت ویژه‌ای به این موضوع پرداخته شود و در این شرایط، باید خود خانواده‌ها نیز پای کار آیند و فراتر از خود پلیس، ورود خانواده‌ها تاثیرگذار است. اگر خانواده بداند که فرزند، همسر و ... هنگام خروج از منزل احتمال وقوع حادثه را دارد، به این راحتی از کنار موضوع عبور نمی‌کند.


سرهنگ همه خانی_میثم نامنی


یک زمانی هنگام خروج از منزل در شرایط کرونا، اعضا خانواده ماسک و محلول ضدعفونی کننده همراه خود می‌بردند، چراکه به خاطر کرونا و ابتلا به این ویروس ترس داشتند و در حال حاضر نیز خانواده‌ها باید به این سمت روند که هنگام خروج از منزل راکب موتور سیکلت، کلاه کاسکتی را به آن عضو خانواده دهند تا حادثه خطرناکی برای وی پیش نیاید و خانواده‌ها باید در زمینه فرهنگ سازی به پلیس کمک کنند تا در آینده حداقل تلفات را در زمینه موتورسیکلت سواران داشته باشیم.


انتهای پیام/۴۱۷۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته