مسئلهمحوری در پژوهش و تفکرمحوری در آموزش، ارکان مهم در تحول علوم انسانی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، محمدجواد هراتی در نشست علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «آموزههای قرآنی و تحول علوم انسانی» با اشاره به اهمیت «مسئله محوری» در پژوهش خاطرنشان کرد: مسئله محوری، دغدغهمندی ایجاد میکند و این موضوع انسانیت دردمند تولید میکند که به دنبال درد و مشکلات جامعه خود میرود و فردی که درد و مشکل جامعه خود را پیدا میکند، به دنبال درمان درد و به تعبیری حل مسائل و پاسخ به سوالات است و در آن موفق میشود و با این رویکرد علوم متحول میشود و مسیری دیگری را طی خواهد کرد.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی بیان کرد: مسئلهمحوری در چند سطح قابل پیگیری است که مهمترین آن، سطح دانشجویی است و باید دانشجویان را به سوی مسئلهمحوری هدایت کرد و اگر دانشجو را مسئلهمحور شود، استاد نیز «مسئله محور» میشود و در مرحله بعد پژوهشکده و پژوهشگاه و دانشگاه مسئله محور باید داشته باشیم.
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به روایت مَنْ أَکْثَرَ اَلْفِکْرَ فِیمَا تَعَلَّمَ أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ تَفَهَّمَ مَا لَمْ یَکُنْ یَفْهَمُ، تفکر محوری را از دیگر ضروریات در تحول علوم انسانی دانست و افزود: آنچه در این روایت تأکید میشود، تفکر فراوان در آنچه انسان میآموزد است؛ و در صورتی میتوان به تحول رسید که فکر کردن در آنچه آموختهایم را به دانشجویان آموزش دهیم که این امر موجب میشود تا از نگاه از بیرون به آنچه آموختهایم، داشته باشیم و از این رهگذر زمینه را برای تحول فراهم کنیم.
وی با تاکید بر تفکرمحوری در آموزههای قرآنی گفت: مبنای آموزش در نگاه اسلامی که در علوم انسانی باید نمود داشته باشد، تفکرمحوری است و تعابیر قرآن که بارها بر تفکر کردن و تعقل کردن تصریح می کند، شاهدی بر این مدعا است.
هراتی ادامه داد: لکن در رویکردهای آموزشی که اخیراً بر پارادایم فکری خاصی بنا شده، تفکرمحوری را به حاشیه میراند؛ به عنوان نمونه در یک حوزه جدید در بحث علوم شناختی برخی جریانها در حال شکلگیری است که به دنبال تربیت انسان با استفاده از روشهایی است که در آن بتواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی کنترل و هدایت انسان را بر عهده داشته باشد. در این رویکرد که نگاه به انسان را صرفاً مادی میداند، تفکر از انسان گرفته میشود و انسان متعالی تبدیل به انسان ابزارساز میشود و متأسفانه رسوخ خزنده این رویکرد به حوزه علوم انسانی و حتی در حوزه سیاستگذاری علم، به اسم تحول در علوم انسانی زمینهسازی برای انحطاط در این حوزه را فراهم میکند.
رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور بیان کرد: مسئله محوری در چند سطح قابل پیگیری است که مهم ترین آن، سطح دانشجویی است و میباید دانشجویان را به سوی مسئلهمحوری هدایت کرد و اگر دانشجو را مسئلهمحور شود، استاد نیز «مسئله محور» می شود و در مرحله بعد پژوهشکده و بعد پژوهشگاه و دانشگاه مسئله محور باید داشته باشیم.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/