نمایشگاه مجازی کتاب باعث صرفهجویی در هزینهها میشود
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، دومین نمایشگاه مجازی کتاب در بستر الکترونیک برگزار شد. نمایشگاهی که تا سیودومین دوره آن، در فضای فیزیکی برگزار میشد، اما در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، این رویداد فرهنگی با مشکلات بسیاری مواجه شد.
برگزاری نمایشگاه کتاب بهصورت مجازی همانند هر اتفاق جدیدی در ابتدای کار باورپذیر نبود زیرا که پیش از آن تجربهای برای برگزاری آن در بسترالکترونیک موجود نبود؛ در این نمایشگاه خبری از شلوغی، شور و اشتیاق نمایشگاه فیزیکی نبود اما فرصتهای جدیدی را به روی فعالان صنعت نشر و علاقهمندان حوزه فرهنگ باز کرد، هرچند که تعامل میان نویسندگان و ناشران در فضای مجازی در آن ممکن نبود. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار همه ضعف و قوتهای احتمالی یکی از مشکلات همیشگی ادوار گذشته این رویداد را حل کرد و آن هم محدودیت فضای نمایشگاهی و حواشی مربوط به غرفهچینی بود. ضمن اینکه هزینه برگزاری نمایشگاه مجازی نسبت به نمایشگاه فیزیکی کتاب پایین تر بوده و از لحاظ اقتصادی به صرفهتر است. این رویداد فرهنگی از سوم بهمنماه آغاز شده و تا دهم بهمنماه ادامه داشت. به همین بهانه با رفیع احمد جواهری، مدیر انتشارات ابوعطا و عضو هیئتمدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
در نمایشگاه مجازی کتاب هزینهای هدر نمیرود
جواهری درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب یکی از کارهای خوبی بود که بهدنبال یک تصمیمگیری درست برگزار شد. در روند برگزاری این رویداد فرهنگی توجه به چند نکته ضروری است. برنامه نمایشگاه باید توسط یک مجموعه سیاستگذاری شود، یک مجموعه دیگر آن را اجرا کند و مباحث مالی نیز توسط یک نهاد یا مجموعه دیگر مورد پیگیری قرار گیرد تا این نمایشگاه از پتانسیل خوبی که دارد بیشترین بهره را ببرد. برگزاری این نمایشگاه در بسترالکترونیک تجربه خوبی بود و اکنون مردم جامعه به این شیوه خرید عادت کردهاند. این تصمیم مناسب حتما در صنعت نشر نتیجه خوبی را بهدنبال دارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به پایین بودن هزینه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: هزینههای برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهنسبت برگزاری نمایشگاه فیزیکی، بسیار پایینتر است و هزینهای را به هدر نمیدهد، زیرا هزینههای بسیاری که در نمایشگاه فیزیکی انجام میشد، جایی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ندارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید چرخه صنعت نشر را حرکت دهد و این چرخه شامل ناشر، چاپخانهدار، صحاف، کتابفروش، موزه و... است. باید در اجرای طرحهای مختلف به همه این مشاغل توجه کنیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/