برای ناشران یارانه مخصوص مرسولات پستی در نظر گرفته شود
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها تجربه دومین نمایشگاه کتاب در بستر الکترونیک را پشت سر میگذاریم. نمایشگاهی که تا سیودومین دوره آن، در اماکنی همچون نمایشگاه بینالمللی کتاب، مصلی تهران و شهرآفتاب برگزار میشد، اما در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، این رویداد فرهنگی نیز با چالشهای بسیاری مواجه شد. به تصمیم مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب بهصورت مجازی به فعالیت خود ادامه داد. اینگونه این رویداد فرهنگی بقای خود را حفظ میکرد، همچنین علاقهمندان از نمایشگاه کتاب محروم نمیشدند.
برگزاری نمایشگاه کتاب بهصورت مجازی همانند هر اتفاق تازهای در ابتدا باورپذیر نبود زیرا که پیش از آن تجربهای برای برگزاری آنلاین آن نبود؛ در این نمایشگاه خبری از شلوغی، شور و اشتیاق نمایشگاه فیزیکی نبود اما فرصتهای جدیدی را به روی فعالان صنعت نشر و علاقهمندان حوزه فرهنگ باز کرد، هرچند که تعامل میان نویسنده و ناشران در فضای مجازی در آن ممکن نبود. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار همه ضعف و قوتهای احتمالی یکی از مشکلات همیشگی ادوار گذشته این رویداد را حل کرد و آن هم محدودیت فضای نمایشگاهی و حواشی مربوط به غرفهچینی بود.
در این نمایشگاه کتابهای داخلی با تخفیف بیست درصد و کتابهای خارجی با سی درصد تخفیف به مخاطبان ارائه میشود. ارسال بستهها برای خریدار رایگان است. هزینه آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت ملی پست و حامیان مالی تقبل شده است. اعتبار ارسال بسته با فاکتور زیر ۵۰ هزار تومان برای ناشران رایگان است؛ علاوه بر این هزینه ارسال بسته تا دو کیلوگرم، برای ناشر هفت هزار تومان تعیین شده و مابقی نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان نمایشگاه پرداخت میشود. هزینه ارسال مرسولات بیش از دو کیلوگرم با ۱۰ درصد تخفیف برای ناشر تعیین شده است. هزینه بستهبندی نیز برعهده ناشران است. این رویداد فرهنگی از سوم بهمنماه آغاز شده و تا امروز دهم بهمنماه ادامه دارد. به همین بهانه با مهری اسلامی، مدیر انتشارات خط خطی به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
دسترسی از سراسر کشور به نمایشگاه مجازی کتاب
اسلامی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: با توجه به شرایط کرونایی و محدودیتهای ناشی از آن، در حال حاضر امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب وجود ندارد. نمایشگاه مجازی در این شرایط نابسامان رویداد بسیار خوب و مبارکی است که باید پس از کرونا نیز در کنار نمایشگاه فیزیکی استمرار داشته باشد. یکی از نقاط قوت نمایشگاه مجازی کتاب دسترسی مخاطبان و علاقهمندان از سراسر کشور به این رویداد فرهنگی است. در نمایشگاه حضوری نیز بسیاری از افرادی که علاقهمند به عرصه کتاب و کتابخوانی بودند با طی کردن مسافتهای طولانی و تحمل سختیهای فراوان خود را به نمایشگاه میرساندند و کتابهای مورد نظر خود را تهیه میکردند. حُسن نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این است که دیگر لازم نیست افراد از مناطق دوردست و با تحمل سختی و هزینه بسیار خود را به نمایشگاه برسانند.
وی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در جلوگیری از کتابسازی، قاچاق کتاب و تخفیفهای نامتعارف بسیار موثر دانست و افزود: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران مخاطبان بهطور مستقیم با ناشر حقیقی در ارتباط هستند و بدون واسطه کتاب خود را با تخفیف معین از دست ناشر تهیه میکنند، این شیوه فروش و قانونمند بودن آن کمک بسیار زیادی در جلوگیری از کتابسازی، قاچاق کتاب و تخفیفهای نامتعارف میکند.
بیشتر بخوانید:
- حضور بیش از ۳۰ کتابفروشی در نمایشگاه مجازی کتاب/ کتابفروشهای محلی با کسبوکارهای نوین مرتبط شوند
- کارشناسان از اقتصاد کتابفروشی در زمان نمایشگاه مجازی کتاب میگویند/ طرحهای فصلی برای کتابفروشیها، نمایشگاه بهکام ناشران
- حضور بیش از ۲ هزار ناشر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب/انگیزه ناشران برای مشارکت در نمایشگاه امسال بیشتر است
- اهالی کتاب از نمایشگاه مجازی میگویند/ معادله تأمل و صرفهجویی یا تفرج و دیدار فرهنگی
یارانهای مخصوص پست برای ناشران
اسلامی با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب، بهترین گزینه برای پشتیبانی از نمایشگاه حضوری بوده و خوب است که پس از پایان دوران کرونا نیز این نمایشگاه بهکار خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران پتانسیل بسیار خوبی دارد. از این جهت هرچه تبلیغات و اطلاعرسانی در این زمینه بیشتر باشد، امکان استفاده و بهکارگیری این ظرفیت بزرگ بیشتر خواهد شد. در این راستا رسانههای عمومی و ملی نقش مهمی در اطلاعرسانی به عموم جامعه دارند.
مدیر انتشارات خط خطی در ادامه با بیان اینکه هزینه ارسال مرسوله پستی تا دو کیلوگرم، برای ناشر هفت هزار تومان تعیین شده و مرسولات بیش از دو کیلوگرم با ۱۰ درصد تخفیف برای آنها تعیین شده است، اظهار کرد: هزینه بستهبندی برعهده ناشران است. از طرفی مسئله دیگری که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد، هزینههای جانبی پستی است که برای ناشران تحمیل میشود. در برخی موارد که مقدار خرید مخاطب کم است با توجه به هزینههای پستی، ناشران متضرر میشوند، بنابراین اگر در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیده شود و یارانهای مخصوص پست در نظر گرفته شود، بسیاری از مشکلات ناشران حل خواهد شد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/