دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف در گفت‌وگو با آنا:

افزایش ظرفیت پزشکی می‌تواند «گردشگری سلامت» را در کشور فعال کند/ توجه به ظرفیت و ایجاد ساختار لازم برای آینده دانشجویان پزشکی

علی ملکی گفت: برای ارائه خدمات درمانی به سایر کشورها به پزشک متخصص و زبده به ارتقا تجهیزات و زیرساخت‌ها و ایجاد جاذبه گردشگری تفریحی و سلامت توسط فعالان گردشگری و غیره نیاز داریم.
کد خبر : 638014
گردشگری سلامت

علی ملکی، رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت‌ودرمان گروه جامعه خبرگزاری آنا با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی می‌تواند گردشگری سلامت را در کشور فعال کند، گفت: برای ارائه خدمات درمانی به سایر کشورها به پزشک متخصص و زبده، به ارتقا تجهیزات و زیرساخت‌ها، ارائه خدمات هتلینگ باکیفیت، ایجاد جاذبه گردشگری تفریحی و سلامت توسط فعالان گردشگری و غیره نیاز داریم و در صورتی که تمام مؤلفه‌ها تحقق یابد شاهد افزایش گردشگران به ایران و به‌تبع آن ارزآوری و اشتغال خواهیم بود.


نسبت سرانه پزشک به بیمار در کشور ما کم است


وی با اشاره به این‌که مصوبه شورای‌ عالی فرهنگی مبنی‌ بر افزایش ظرفیت پزشکی یک مصوبه مهم اما تک‌بعدی است، مطرح کرد: در حال حاضر در کشور با کمبود پزشک مواجه هستیم و مطالعات نشان می‌دهد که نسبت به سایر کشورها سرانه پزشک به بیمار در کشور ما کم است که اجرای درست این مصوبه می‌تواند این کمبود را جبران کند.


ملکی ضمن اشاره به کاهش جمعیت و به‌تبع آن پدیده‌ پیری جمعیت در آینده نه‌چندان دور، اظهار کرد: بر این‌ اساس در سال آینده نیاز به پزشک متخصص و عمومی در کشور افزایش خواهد یافت البته افزایش سالانه ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی در کشور اتفاق مبارکی است که منشأ پیشرفت و عدالت در بخش درمان شود و به نیاز مردم در تمام نقاط کشور پاسخ دهد.


رئیس پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف با بیان اینکه برای اجرای بهتر این طرح لازم است که شورای‌ عالی فرهنگی اهداف و برنامه‌هایی را برای بعد فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی تدوین کند، ادامه داد: اگر آینده شغلی دانشجویان پزشکی مشخص نباشد و به عبارتی ظرفیت و ساختار لازم برای آینده دانشجویان در نظر گرفته نشود سبب بحران مجدد پزشک در جامعه می‌شود.




بیشتر بخوانید:


هشدار نظام پزشکی درخصوص عدم حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران در نسخه الکترونیک فعلی


وقتی مردم، قربانی زندگی لاکچری برخی صاحب‌نظران پزشک می‌شوند/ آخرین جزئیات از افزایش تعرفه‌های پزشکی


پیری جمعیت و کمبود پزشک؛ بحران آینده نظام سلامت




وی تاکید کرد: لازم است هم‌زمان برای افزایش ظرفیت پزشکی در بخش تخصص و دستیاری هم افزایش صورت‌ گیرد و شرایط شغلی این افراد هم بهبود یابد و بسترهای لازم برای اشتغال دانشجویان دستیاری و تخصص در نظر گرفته شود.


رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف گفت: برای پیشگیری از بحران کمبود پزشک در ایران و افزایش پزشک متخصص در کشور، اگر بخواهیم سال آینده افزایش ۲۰ یا ۳۰ درصدی پذیرش داشته باشیم باید از همین حالا زیرساخت‌ها و منابع لازم را مهیا سازیم.


لزوم توجه به عدالت درمانی


ملکی با بیان اینکه برای اجرای بهتر این طرح باید عدالت درمانی در نظر گرفته شود و از دانشجویان تعهد خدمت در مناطق محروم و دورافتاده گرفته شود، یادآور شد: در این راستا باید بومی‌گزینی در پذیرش‌ها در نظر گرفته شود و از آنان تعهد خدمت در مناطق خود گرفته شود.


رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف با اشاره به متمرکز شدن پزشکان در استان تهران و کمبود و بعضاً نبود پزشک متخصص در مناطق محروم، گفت: این موضوع مسئله‌ ساده‌ای نیست و ریشه در نظام پرداخت حقوق و تقسیم‌کار پزشکان عمومی و متخصص دارد. چون تعداد زیادی از خدمات توسط پزشکان متخصص و با ویزیت‌های بالا ارائه می‌شود و این درآمد در شهرهای بزرگ به نسبت شهرهای کوچک یا مناطق محروم بسیار بیشتر است و همین امر باعث می‌شود که تمایل پزشکان به خدمت در شهرهای بزرگ بیشتر شود و عامل مضاعف برای موضوع ساختارهایی است که در نظام سلامت هم به وجود آمده است.


وی با تاکید بر این که اگر این تمایل اصلاح شود هم نظام ارائه خدمت می‌تواند مشکل بین بخش خصوصی دولتی راحل کند و هم در نظام پرداخت پزشکان اختلاف درآمد نجومی وجود نداشته باشد و مشکل تفاوت درآمدی در شهرهای کوچک و بزرگ حل شود؛ ادامه داد: نکته بعد عوامل اجتماعی است که می‌تواند روی پزشکان مؤثر باشد. یعنی اگر ما برای شهرهای زاهدان و زابل پزشک نیاز داریم می‌توانیم از فارغ‌التحصیلان بومی آنجا استفاده کنیم که تعهد خدمت هم داشته باشند چون دسترسی به آموزش و خدمات رایگان دارند و می‌توانند در همان شهر یا منطقه خود خدمت کنند و در نتیجه با استفاده هم‌زمان از تمام ظرفیت آموزش شاهد بهبود شرایط باشیم.


ملکی خاطرنشان کرد: برای بهبود اوضاع درمانی کشور لازم است که به‌صورت یکپارچه و منسجم برای نظام درمانی کشور برنامه‌ریزی شود، و اصولاً باید در بخش درمان بیشتر بهداشت محور باشیم تا درمان محور و به عبارتی باید پیشگیری را جدی بگیریم و سبک زندگی خود را تغییر دهیم که نیاز بیش از حد از پزشک نداشته باشیم.


انتهای پیام/۴۱۶۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته