دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1401 - 12:00
در گزارش آنا بخوانید؛

اسرائیل نگران هم‌پیمانی ایران، چین و روسیه/ اتحاد بلوک شرق تحریم‌ها را خنثی‌ می‌کند

اسرائیل در سال‌های اخیر نسبت به نزدیکی روابط جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه ابراز نگرانی کرده و تلاش زیادی برای متشنج کردن فضای حاکم بر روابط میان طرف‌ها انجام داده است.
کد خبر : 637966
ایران چین روسیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، همزمان با ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید، ایالات متحده شروع به اجرای راهبردی کرد که در آن بر ایجاد ائتلاف‌های وابسته در راستای هدف جدید خود در مسیر تقابل با روسیه و چین تکیه می‌کند. یکی از اولویت‌های آمریکا خروج از برخی کشورها به‌ویژه افغانستان و پایان دادن به چندین دهه اشغالگری و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران با هدف تضعیف فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی این کشور است. در مقابل، ائتلاف دیگری شکل گرفت که روابط خود را در همه سطوح تحکیم می‌کند و این موضوع در عمل در جریان انعقاد قراردادهای بلندمدت ۲۵ ساله نمود دارد. این ائتلاف همان بلوک شرق یا هم‌پیمانی تهران، مسکو و پکن است.


رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر نسبت به نزدیکی روابط جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه ابراز نگرانی کرده و تلاش زیادی برای متشنج کردن فضای حاکم بر روابط میان طرف‌ها انجام داده است. تل‌آویو حملات دریایی را آغاز کرد و در دو سال گذشته آن را به اوج خود رسانده است تا امنیت خطوط تجاری را که به‌طور مستقیم با پکن و تهران مرتبط است، برهم بزند.




بیشتر بخوانید:


چین ورود مذاکرات وین به مرحله نهایی را تأیید کرد


اجتناب از نگاه صفر و صدی به توافق ۲۵ ساله ایران و چین




در این راستا دن شوفتان (Dan Schueftan) استاد دانشگاه حیفا و رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفت: توافق راهبردی امضاشده میان تهران و پکن اسرائیلی‌ها را به یاد تهدیدات قبلی می‌اندازد؛ این همان راهی است که مصری‌ها پیمودند. جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور فقید این کشور این کار را در زمان اتحاد جماهیر شوروی انجام داد و با پیشنهاد این اتحادیه به تحکیم هژمونی منطقه‌ای خود و در نتیجه تهدید اسرائیل برای بیش از یک دهه روی آورد که اوج آن اواسط سال ۱۹۶۷ میلادی بود.


تأثیر هم‌افزایی منطقه‌ای ایران بر خنثی‌سازی تحرکات آمریکا


وی تأکید کرد: توافقنامه امضاشده میان ایران و چین مربوط به رزمایش‌های نظامی مشترک و همکاری در صنایع نظامی است و چنین توافق‌هایی با هدف خنثی‌سازی فشار اقتصادی آمریکا و تلاش برای تقویت موضع مذاکره‌کنندگان ایران امضا می‌شود. این توافقات ممکن است انگیزه‌ای دوباره برای ایران به همراه داشته باشد و تلاش‌های تهران را برای افزایش نفوذ در منطقه پررنگ‌تر کند. طبعاً اقدامات ایران به‌طور مستقیم بر روابط آمریکا و چین تأثیر می‌گذارد.


اسرائیل نگران هم‌پیمانی ایران، چین و روسیه/ اتحاد بلوک شرق تحریم‌ها را خنثی‌ می‌کند


این در حالی است که با وجود نگرانی اسرائیلی‌ها، ائتلافی که سه کشور ایران، روسیه و چین را گرد هم آورده است، پس از سلسله توافقات میان این کشورها با سرعت رو به استحکام و ثبات گذارده و در سطوح مختلف در حال گسترش است که یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های آن برگزاری مانور مشترک دریایی اخیر بود که به دلیل همزمانی با برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین توجه جهانیان را به خود جلب کرد.




بیشتر بخوانید:


روابط ایران و چین به نفع منطقه و جهان است


نخستین آمار رسمی واردات نفت چین از ایران




باید توجه داشت، ایران که از محاصره آمریکا (که تمام بخش‌هایش را هدف قرار داده و به‌نوعی بر بودجه و اقتصاد سالانه آن تأثیر گذاشته است) رنج می‌برد، توانست با امضای قراردادهای راهبردی بلندمدت با چین و روسیه به ثبت نسبی دست یابد و انتظار می‌رود در سفر آتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران علاوه بر تثبیت توافقنامه دوجانبه، دایره نفوذ قوی‌تر دو طرف در جلوگیری از تأثیر محاصره اقتصادی را شاهد باشیم.



بخش انرژی سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در توافقنامه راهبردی با چین را شامل می‌شود



سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در تهران معادل ۴۰۰ میلیارد دلار، یعنی سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در توافقنامه راهبردی با چین را شامل می‌شود. این سرمایه‌گذاری افزون بر بخش حمل‌ونقل است که تجارت و حمل‌ونقل کالاهای ایرانی به خارج از کشور به آن وابستگی دارد و یکی از محورهای اصلی توافقنامه راهبردی ایران و چین در موضوع «یک کمربند، یک جاده» است و در راستای اولویت‌های توسعه‌ای ایران به شمار می‌رود.


درحالی‌که اسرائیل و آمریکا در پشت پرده به دنبال راه‌هایی برای منزوی کردن ایران از جامعه جهانی و سلب کارت‌های قدرت آن برای تسلیم کردن آن در مذاکرات هسته‌ای و کسب توافقی همسوتر با منافع خود هستند، ایران دو مهره مهم خود را در صفحه شطرنج جابه‌جا کرده است که نخست، فعال کردن روند عضویت دائم خود در سازمان شانگهای در سپتامبر ۲۰۲۱ و دوم، امضای قراردادهای همکاری بلندمدت با غول‌های اقتصادی و نظامی جهان یعنی چین و روسیه است. این قراردادها علاوه بر ارتقای جایگاه ایران، می‌تواند عمر اسرائیل را در صفحات سیاسی منطقه کوتاه‌تر از گذشته کند.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته