دروس تربیتبدنی در مدارس سمای دانشگاه آزاد به سمت تخصصی شدن پیش میرود/ ورزش مدارس، با کیفیت بسیار نازلی به اجرا در میآید
گروه ورزش خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ آخرین تحقیقات نشان داده، کودکان تنبل که تحرک بدنی زیادی ندارند از سن ۶ سالگی در معرض بیماریهای قلبی قرار میگیرند. این مطالعات نشان داده، کودکانی که در طول روز کمتر از ۶۸ دقیقه فعالیت بدنی دارند، فرآیند قرار گرفتن در معرض بیماریهای قلبی و عروقی را با سرعت بیشتری طی میکنند.
برای دستیابی به این نتیجه دانشمندان ۱۳۶ کودک را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند، کودکانی که از ورزش فراری هستند در آغاز سنین مدرسه از بیماریهای گوناگونی نظیر فشار خون بالا، چاقی، دیابت، احساس خستگی و بیحوصلگی، بیماریهای قلبی و عروقی رنج میبرند و با افزایش سن حتی دچار سکته مغزی شوند.
با توجه به شرایط زندگی امروز اگر کمتحرکی کودکان با یک برنامه غذایی نامناسب همراه شود که فستفود بخش عمده آن را تشکیل میدهد، باید در جوانی منتظر سکته قلبی و مغزی جوانان باشیم. مرکز بهداشت انگلیس در سال ۲۰۱۶ با یک آمارگیری از وزن کودکان متوجه شد، ۳۵ درصد کودکان بین ۱۰ تا ۱۱ سال دچار اضافه وزن شدیدی هستند که باید از یک برنامه غذایی و ورزشی مناسب پیروی کنند.
بر اساس آمارهای همین سازمان حدود ۲۲ درصد از کودکان ۴ و ۵ ساله نیز دچار اضافه وزن هستند. به عقیده دانشمندان فنلاندی، بهترین بازی برای کودکان زیر ده سال دوچرخهسواری، آببازی، استخر و بازیهای توپی است که میتواند کودک را مجبور به تحرک زیاد کند. محققان توصیه میکنند کودکان زیر ۵ سال نباید ساعتهای زیادی را بیتحرک باشند مگر زمانیکه در خواب هستند.
در این زمینه با سید محمد بطحائی، رئیس سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با سید محمد بطحائی میخوانید:
* در تربیتبدنی به دنبال تربیت شخصیت و روان کودکان باشیم
* کاهش علاقهمندی کودکان به فعالیتهای ورزشی و حرکتی
* ورزش مدارس، با کیفیت بسیار نازلی به اجرا در میآید
* ورزش همگانی بازیهای بسیار غنی برای کودکان دارد
* نقش موثر رسانهها در تشویق جامعه به ورزش
در تربیتبدنی به دنبال تربیت شخصیت و روان کودکان باشیم
آنا: در حال حاضر وضعیت جسمانی کودکان ما در چه شرایطی قرار دارد؟
بطحائی: در دنیای امروز گسترش فضای مجازی تهدیدی برای نسل آینده محسوب میشود و با آثار جبرانناپذیری همراه است. شرایط اجتماعی و اقتصادی حال حاضر کشور متفاوت از گذشته است و فضای مجازی جایگزین فضای واقعی شده است تا آنجا که حتی تمامی خریدها بهصورت غیرحضوری انجام میشود. امروزه بنا به ضرورتها تربیتبدنی تنها به معنای تربیت بدن نیست بلکه آثار و پیامدهای آن فراتر از جسم است و باید بهدنبال تربیت اخلاقی و تربیت شخصیت و روان کودکان و نوجوانان باشیم.
اگر به این موضوع اشاره میشود که کودکان ما به ورزش نیاز دارند به این دلیل است که در فضای ورزشی چگونگی کارگروهی و تلاش برای استقامت در برابر شرایط زندگی را میآموزند. امروزه متاسفانه با انحراف قامتی جوانان و کودکان مواجه هستیم و این امر نیازمند این است که مقاومت جسمانی خود را افزایش دهند.
کاهش علاقهمندی کودکان به فعالیتهای ورزشی و حرکتی
آنا: آسیبشناسی در این زمینه صورت گرفته است؟ کودکان در فضای ورزشی چگونگی کارگروهی و تلاش برای استقامت در برابر شرایط زندگی را میآموزند
بطحائی: بله؛ اگر بخواهیم یک گزاره در جمعبندی آسیبشناسی عنوان کنیم، باید گفت عواملی که بهصورت مشروح از سوی صاحبنظران حوزه علوم ورزشی و متخصصان علوم تربیتی مطرح شده، این است که کودکان و نوجوانان ما رغبت و علاقهمندیشان به فعالیتهای ورزشی رو به کاهش است، یعنی امروزه دانشآموزان و فرزندانمان تمایلی به انجام فعالیت ورزشی و تربیتبدنی ندارند و این امر در برآیند دانشآموزان نیز بهطور کامل ملاحظه شده است و باید تدابیر لازم اندیشیده شود. علل آن باید شناسایی شود و با رفع این عوامل سعی شود زمینههای فعالیت ورزشی دانشآموزان را گسترش دهیم.
همانطور که توسط بزرگان و کارشناسان حوزه تربیتبدنی مطرح شده است توانایی جسمانی، شخصیتی و روحی مناسبی که در افراد بزرگسال مشاهده میکنیم نتیجه ذخیرهای است که به وسیله ورزش در دوران کودکی و نوجوانی به دست آوردهاند. کمتر کسی میتواند در دوران بزرگسالی وارد ورزش شود و بتواند دستاوردهای این حوزه را کسب کند.
بیشتر بخوانید:
جای خالی بازیهای سنتی در میان سرگرمیهای کودکان
جامعه ناسالم با جوانان ضعیف، به راحتی مورد هجمه دشمن قرار میگیرد
ورزش مدارس، با کیفیت بسیار نازلی به اجرا در میآید
آنا: دغدغه اصلی شما به عنوان یکی از متولیان این امر چیست؟
بطحائی: باید در دوران مدرسه رغبت فرزندانمان را به ورزش افزایش دهیم. هنگامی که تصدی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتم، بارها عنوان کردم که اگر این اختیار به بنده داده شود، ۲۴ ساعتی که دانشآموزان ملزم به حضور در مدرسه هستند را به ۳ بخش تقسیم خواهم کرد؛ یک قسمت از زمان را به ورزش و فعالیتهای بدنی، بخشی را به هنر و یک سوم از زمان باقیمانده را به درسهای مربوطه؛ چراکه ورزش آثار، پیامدها و دستاوردهای بسیار زیادی در حوزههای رفتاری، تربیتی، روحی، شخصیتی و اخلاقی دانش آموزان دارد. اما متاسفانه درحال حاضر زمانی که به تربیت بدنی در مدارس اختصاص داده شده، ۲ ساعت در هفته است که با کیفیت بسیار نازلی به اجرا در میآید.
ورزش همگانی بازیهای بسیار غنی برای کودکان دارد
آنا: راهکار شما برای این مقوله چیست؟
بطحائی: اولین اقدام ما این است که فرزندانمان را با روشهایی که مدنظر و مورد قبول آنها است به ورزش علاقهمند کنیم؛ به این معنا که نیاز نیست حتما به سراغ ورزشهای آکادمیک و کلاسیک برویم یعنی در حوزه ورزش همگانی نیز بازیهای ورزشی بسیار غنی وجود دارد و حتی صاحبنظران ورزشی، بسیاری از این موارد را کلاسهبندی کرده و محتوای آن را تنظیم کردهاند.
علاوه بر این، باید در مدارس سما نیز از امکانات و تجهیزاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد به درستی بهره گرفت و نکته حائز اهمیت این است که از منابع انسانی که در حوزه علوم ورزشی وجود دارد همچون اعضای هیئت علمی متخصص در دانشگاه آزاد اسلامی بهدرستی بهره ببریم.
همچنین در این راستا از دانشجویان برجسته مقاطع ارشد و دکتری در حوزه علوم ورزشی به عنوان مربیان تیمهای ورزشی مدارس بهره ببریم، به این معنا که دانشجوی برجسته ما در دوره دکتری علوم ورزشی باید با سازوکارهای مشخصی دعوت به همکاری شود و حتی فعالیتهای تربیتبدنی ما در مدارس سما را نظارت و هدایت کند چرا که در این حوزه نگاهی تخصصی دارد. اینها راهکارهای عملیاتی است که موجب میشود فضای مدارس و تربیتبدنی ما به سمت تخصصی شدن پیش برود.
آنا: چه عواملی میتواند مشوق ورزشکاران ما باشد؟
بطحائی: حضور مسئولین یک سازمان یا بخش در میان ورزشکاران و همراهی آنان موجب ایجاد انگیزه میشود و این حس را تقویت میکند که همکار یا مسئول آنها به اینگونه فعالیتها توجه ویژه دارد و فعالیتهایشان ارزشگذاری میشود.
خوشبختانه در مدارس سما مربیان تربیتبدنیِ بسیار خوب، متخصص و علاقهمندی داریم که به اینگونه فعالیتها توجه ویژه دارند چراکه ورزشکاران ما نیازمند دیدهشدن و تشویق هستند. برگزاری لیگها نیز میتواند یکی از راهکارهای بسیار مثمرثمر باشد.
همچنین اگر دانشآموزان را در لیگ دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت دهیم موجب میشود که ورزشکاران نوجوان ما با مشاهده این ارزشگذاری بهطور مضاعف به انجام اینگونه فعالیتها ترغیب شوند. بنابراین از برنامههای آتی ما حضور دانشآموزان در لیگهای دانشگاه آزاد اسلامی است.
بیشتر بخوانید:
نقش موثر رسانهها در تشویق جامعه به ورزش
آنا: نقش سواد رسانهای در کنار سواد حرکتی به چه میزان موثر است؟
بطحائی: یکی از روشهایی که میتواند انگیزه دانشآموزان و خانوادهها را برای فعالیت بیشتر در حوزههای تربیتبدنی و ورزشی تقویت کند بهرهگیری از رسانهها است. باید از طریق رسانهها اطلاعات لازم را بهصورت مولتی مدیا در اختیار خانوادهها قرار دهیم نه از طریق یک مقاله طویل چراکه اینگونه مطالب دیگر خارج از حوصله جامعه و قشر جوان ما است.
تولیدات ما باید در قالب انیمیشن و تولیدات چندرسانهای باشد تا خانوادهها به این آگاهی دست پیدا کنند که اگر فرزند آنها ساعتها پشت رایانه بنشیند و در روز ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی نداشته باشد چه عاقبتی در انتظار او است. اگر به روشهایی که تا به امروز تربیتبدنی را گسترش دادهایم ادامه دهیم با شکست مواجه خواهیم شد
کودکان امروز در مقایسه با نوجوانان گذشته بهصورت مفرط و حتی بیش از آنچه که باید، آیندهنگر شدهاند و این جاست که سواد رسانهای میتواند در اطلاعرسانی و آگاهی جامعه نقش بسزایی ایفا کند.
اگر به روشهایی که تا به امروز تربیتبدنی را گسترش دادهایم ادامه دهیم با شکست مواجه خواهیم شد و این امر تنها در کشور ما وجود ندارد بلکه در دنیا با استفاده از روشهای بهروز و خلاقانه به پیگیری تربیتبدنی میپردازند چراکه علاقه و علائم انگیزشی خانوادهها تغییر کرده است و اگر بازنگری صورت نگیرد محکوم به شکست خواهیم بود.
انتهای پیام/۱۰۴/پ
انتهای پیام/