مرور سفر کوتاه یاران مهربان از فضای مجازی تا خوانندگان حقیقی/ بستههای فرهنگی که قرار است امسال مطمئنتر به مقصد برسند
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نمایشگاه مجازی کتاب همانند هر برنامه دیگری نکات مثبت و منفی بسیاری دارد. با توجه به محدودیتهای ناشی از ویروس همهگیر کرونا برگزاری سیوسومین دوره این رویداد فرهنگی باید به روال هرساله در بهار سال ۹۹ برگزار میشد که اینگونه نشد.
این رویداد فرهنگی پس از سالها برگزاری در اماکنی همچون نمایشگاه بینالمللی کتاب، مصلی تهران و شهرآفتاب اینبار باید به فضای مجازی کوچ میکرد. این تصمیمی بود که مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۹ گرفتند. شاید پیش از این، برگزاری نمایشگاه کتاب بهصورت مجازی در تصور کسی نمیگنجید و تجربه تازهای بود؛ البته خبری از ازدحام، شور و شوق حضوری نبود اما فرصتهای جدیدی را به روی فعالان صنعت نشر و علاقهمندان حوزه فرهنگ گشود، هرچند که تعامل میان نویسنده و ناشران در فضای مجازی در آن ممکن نبود.
در نمایشگاه مجازی کتاب علاقهمندان با مراجعه به سایتی که در آن ناشران غرفههای مجازی دارند کتاب خود را انتخاب کرده و پس از ثبتنام، واریز مبلغ کتاب و درج آدرس، محصولات خریداریشده از سوی ناشران برای آنها بهصورت رایگان ارسال میشود. این رویداد فرهنگی از سوم بهمنماه آغاز شده و تا دهم بهمنماه ادامه دارد.
در همین ارتباط تور رسانهای بازدید از فرآیند پستی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز سهشنبه پنجم بهمنماه ۱۴۰۰ همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه در محل دفتر پستی شهید یوسفیان بهمنظور بازدید از فرآیند قبول مرسولات محتوی کتب خریداری شده از ناشران آغاز شد. در این بازدید معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نیز حضور داشتند.
پاسخگویی خوب گروه پشتیبانی نمایشگاه مجازی کتاب
در ابتدا از انتشارات حیدری بازدید شد. محمد حیدری مدیر نشر در پاسخ به پرسش علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اینکه در طی این سه روز چند مرسوله پستی برای شرکت ملی پست داشتهاند، گفت: تاکنون ۴۰۰ بسته به شرکت ملی پست ارسال شده است. با توجه به تخصصی بودن انتشارات حیدری که برای رشته پزشکی است و کتابها رفرنس هستند سفارشات پراکنده هستند و از یک نقطه خاص نیست.
حیدری درباره کتابهایی که با استقبال بیشتری مواجه شدهاند، اظهار کرد: برای کتابهای حوزه پرستاری نسبت به حوزههای دیگر سفارش بیشتری ثبت شده است. در ارتباط با سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تاکنون هیچ مشکلی نبوده است. همکاران پشتیبانی نمایشگاه با وجود شلوغی خطوط، خیلی خوب راهنمایی کرده و اگر مشکلی باشد، برطرف میکنند. برای کار نمایشگاه هشت نیرو مشغول به فعالیت هستند. هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب داریم.
استفاده از ترولی جهت ایمنی مرسولات پستی
در سال گذشته بحث آسیبدیدگی مرسولات پستی یکی از چالشهای شرکت ملی پست بوده است. شرکت پست در دومین نمایشگاه مجازی کتاب بهمنظور حفظ امنیت و ایمنی مرسولات به توزیعکنندگان تاکید کرده که از «ترولی» و باکسهای تهیه شده برای این کار استفاده کنند.
فرآیند ارسال کتابهای نمایشگاه مجازی کتاب شامل بخشهای تجزیه و آمادهسازی، رهسپاری و حملونقل و توزیع است. در ادامه از مراحل تجزیه، مبادله و رهسپاری به مقاصد گیرندگان در مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور بازدید شد. در این مرکز برای بستهبندی کتابها از ترولی استفاده میشود تا کتابها بدون آسیب به دست سفارشدهندگان برسد. ترولی دستگاه هوشمندی است که اولین بار از آن برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب استفاده میشود.
اولویت شرکت پست؛ ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب
در سال گذشته طبق آماری که در سامانههای شرکت ملی پست ثبت شده بیش از ۱۷ هزار مرسوله مربوط به نقاط روستایی بوده است. امسال برای ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب نزدیک به ۱۹ واحد ثابت و سیار اختصاصی سازماندهی شده است. به ناشران تاکید شده که در موضوع رهسپاری، از سریعترین خطوط پستی موجود استفاده کنند و در همان روز آمادهسازی کتابها، ارسال انجام شود.
بخش تجزیه یکی از مراحل آمادهسازی بستههای ارسالی است. در این بخش بر اساس یک تقسیمبندی از پیش مشخص شده که قسمتی از یک نقشه جامع تجزیه است، مرسولات در قفسههایی که روی هر خانه آن نام یک مقصد نوشته شده، تجزیه میشود. پس از اتمام عملیات تجزیه مرسولات هر قفسه در بستههای مشخص لیاس بندی شده، سپس درون یک کیسه پستی ریخته شده و درب آن با پلمپهای مخصوص بسته میشود. در بازدید از بخش تجزیه بستههای پستی مشاهده شد که تا دورترین نقاط روستایی و همه مراکز استانی مرسوله پستی برای ارسال موجود است. ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب اولویت شرکت ملی پست است. در این بخش عنوان شد که نوآوری در محل ناشر حذف نشده است؛ اگر آنها راحتترند میتوانند مرسولات پستی خود را به مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور تحویل دهند.
رهسپاری به مقاصد گیرندگان از بخشهای دیگر ارسال مرسولات پستی است. این مرحله از سه بخش اصلی تشکیل میشود. در بخش اول کیسههای رسیده از مرحله عملیات پستی با توجه به مقصد آنها و برنامه ارسال تجزیه شده و در وسیله نقلیه مناسب بارگیری میشود. در بخش دوم خودروی بارگیری شده با توجه به مسیر تعیین شده به مقصد نهایی حرکت خود را برای رساندن کیسهها و محمولات پستی به مقصد آغاز میکند. در بین مسیر مربوط به شهرهای بین راهی که به نقاط مبادله مشهورند تحویل داده و احیانا مرسولات آنها برای رساندن به مقصد نهایی تحویل میگیرد . مرحله سوم تحویل کیسهها و محمولات به متصدیان ادارات پست مقصد، است.
در بادید از بخش رهسپاری به مقاصد گیرندگان، نکته مهم رهگیری مرسوله پستی بیان شد. به همه سفارشدهندگان از دومین نمایشگاه مجازی جهت آگاهی از زمان وصول مرسوله، پیامکی ارسال خواهد شد تا زمان رسیدن تقریبی اعلام شود.
بیشتر بخوانید:
- دستورالعمل بستهبندی مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب به ناشران ابلاغ شده است/ موفقیت ۹۹ درصدی شرکت پست در تحویل کتابهای نمایشگاه سال گذشته
- نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی عادلانه جهت حضور همه ناشران را فراهم کرد
- اهالی کتاب از نمایشگاه مجازی میگویند/ معادله تأمل و صرفهجویی یا تفرج و دیدار فرهنگ
آمادگی ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب حتی در روزهای تعطیل
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کتاب در اولین دوره نمایشگاه مجازی با موضوع لفاف (بسته بندی)های غیراستاندارد مواجه شد. لفاف کتابها از سوی ناشران تهیه و بستهبندی میشود که بسیاری از این بستهها در مراکز ابتدایی جمعآوری مرسولات،عوامل شرکت پست را دچار مشکل کرد. امسال برای رفع ایرادات، استانداردها و دستورالعملهایی به مراکز استانها و خانه کتاب و ادبیات ایران ابلاغ شد تا در اختیار ناشران قرار داده شود.
نماینده شرکت ملی پست درباره اقدامات انجام شده برای ارسال بستههای پستی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: امسال دومین سالی است که نمایشگاه مجازی کتاب برگزار میشود. مسئولیت توزیع مرسولات بر عهده شرکت ملی پست است. خوشبختانه با تجربهای که از سال پیش داشتیم سعی کردیم زیرساختهای مناسبتری را چه در بخشهای تجزیه، بستهبندی و توزیع فراهم کنیم. اکیپهای سیار همچون گذشته هستند و تعدادشان را افزایش دادیم. دفاتر قبول را فعال کردیم تا در روز تعطیل هم آمادگی قبول مرسولات را داشته باشیم.
تقیپور افزود: از شروع نمایشگاه تاکنون حدود ۲۵ هزار مرسوله به ما تحویل داده شده که بالغ بر ۵ هزار بسته آن توزیع شده است. تعهدات سه روز و نیم توزیع را سعی میکنیم به حداقل برسانیم. در مراکز استانها که قطعا شرایط بهتر و توزیع زودتر خواهد بود. در بحث زیرساختی، از حمل و نقل زمینی و ریلی را استفاده میشود و سیاستگذاریهایی انجام شده که در صورت نیاز از حمل و نقل هوایی نیز استفاده خواهد شد. امسال ترولیهای چرخدار را در برنامه قرار دادیم تا ایمنی محصولات تضمین شود. اگر ناشرین نیز از لفاف مناسب استفاده کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.
لازم به یادآوری است؛ با توجه به تجربیات سال گذشته، دومین دوره این رویداد فرهنگی با برنامهریزی و سیاستهای جدید به رفع نواقص پیشین پرداخته تا بهتر از سال گذشته به فعالیت بپردازد. وجود ۲۵ هزار مرسوله پستی در شرکت ملی پست در سومین روز نمایشگاه مجازی کتاب نشان از استقبال خوب مردم از این رویداد فرهنگی دارد. پیشبینی میشود امسال به نسبت سال گذشته، درصد فروش کتاب رشد قابل توجهی داشته باشد. نمایشگاه مجازی کتاب از سوم بهمنماه آغاز شده و تا دهم بهمنماه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/