دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون ایران‌خودرو: به دنبال جایزه رعایت حقوق مصرف کننده نبودیم/ نمره محصولاتمان 70 است

معاون کیفیت ایران خودرو در واکنش به این سوال که چرا امسال گواهی‌نامه رعایت حقوق مصرف‌کننده به شما نرسید؟ گفت: ایران‌خودرو به هیچ وجه به دنبال دریافت جایزه یا شرکت در سمینارهای این چنینی نیست، بلکه ما به دنبال تغییر نظر مشتری نسبت به کیفیت محصولات خود هستیم!
کد خبر : 6371

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مجتبی استاد رحیمی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود اظهار کرد: امسال ایران خودرو در هیچ یک از ارزیابی‌های همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شرکت نکرد، ولی به جای اینکه به دنبال دریافت جایزه باشد معتقد است باید نظر مشتری را نسبت به کیفیت محصولات خود تغییر دهد و بهبود بخشد.


وی افزود: ما تمام انرژی خود را برای بهبود کیفیت محصولات گذاشته‌ایم، بنابراین در این زمینه باید اول مشتری ما را قبول کند تا اینکه با دریافت تندیس یا گواهینامه‌ای، خودمان را نسبت به ارتقای کیفیت اقناع کنیم.


استاد رحیمی با بیان اینکه من قبول دارم نوساناتی در کیفیت محصولاتمان داریم، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که دلیل افت‌وخیز‌ها در کیفیت محصولات را به دقت مورد بررسی و توجه قرار دهیم.








اینکه برخی قطعات به کار برده در خودرو‌ها کیفیت لازم را نداشته حرف درستی است، ولی این به معنی آن نیست که بررسی‌های کار‌شناسی بر روی قطعات نصب شده در خودرو انجام نمی‌شود

وی افزود: اینکه گفته شود خرید خودروی داخلی به معنای خرید هندوانه در بسته است به هیچ وجه درست نیست، چرا که یکی از برنامه‌های مستمر و دائمی ما بهبود کیفی محصولاتمان است.


معاون کیفیت ایران خودرو در پاسخ به این ادعا که گفته می‌شود در این شرکت برخی قطعات خودروهای متفاوت با هم جابه‌جا می‌شوند، گفت: ما برای اینکه بتوانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم، اقدام به کاهش تعداد سورت‌ها کردیم، ولی این به معنی آن نیست که قبل از آزمایش کیفی قطعه مورد نظر، آن را بر روی خودروی دیگری نصب کنیم.


پاسخ به ادعای جابه‌جایی قطعات


وی افزود: اینکه برخی قطعات به کار برده در خودرو‌ها کیفیت لازم را نداشته حرف درستی است، ولی این به معنی آن نیست که بررسی‌های کار‌شناسی بر روی قطعات نصب‌شده در خودرو انجام نمی‌شود.


او در خصوص ادعای قرار دادن گیربکس پژو ۲۰۶ برو روی خودروهای دیگر گفت: دو هفته پیش با یک شرکت خارجی برای جایگزینی گیربکس وارد بحث شدیم و در این زمینه برنامه‌هایی را خواهیم داشت.


معاون کیفیت ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در قرار داد منعقد شده میان ایران خودرو و شرکت پژو، مباحث ارتقای کیفی نیز گنجانده شده‌است، اظهارکرد: در این قرار داد موضوع تکنولوژی‌ لازم به صورت الزامی مطرح شده‌‌است و در واقع قرار است همکاری ما با شرکت پژو با توجه به لزوم بهبود کیفی محصولات تولیدی ایران خودرو باشد.


وی افزود: ما طرح تکمیلی را در دست انجام داریم که در آن هدف کیفی را مشخص کرده‌ایم و بر اساس آن هدف معلوم می‌شود که قرار است با چه کیفیتی محصولات خود را در همکاری با شرکت پژو تولید کنیم.


به گفته استاد رحیمی، پژویی که در ایران تولید می‌شود با ۹ پلت فرمی که در سراسر جهان ساخته می‌شود رقابت می‌کند و به صورت دائمی توسط شرکت پژو کیفیت خودروهای تولیدی ایران رصد می‌شود.


تضمین کیفیت تولیدات ایران خودرو


معاون کیفیت ایران خودرو همچنین با تاکید بر اینکه هیچ شک و شبهه‌ای در زمینه ارتقای مستمر کیفیت محصولات ایران خودرو وجود ندارد، گفت: ما در سطح قابل قبولی از کیفیت هستیم و اگر چنین نبود، تولیداتمان با این میزان عرضه نمی‌شد.


استاد رحیمی همچنین در خصوص ورود قطعات بی‌کیفیت چینی به کشور که به عنوان مهم‌ترین عامل پایین آمدن کیفیت خودروهای ایرانی مطرح است گفت: ایران خودرو کمتر از ۷ درصد قطعات چینی را به کشور وارد می‌کند، ولی این به معنی آن نیست که همین میزان هم به طور کامل در ساخت خودرو در ایران خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی تاکید کرد: ایران علاوه بر کره و برخی کشور‌های دیگر، از چین نیز قطعات یدکی نیز وارد می‌کند و این قطعات در صورتی وارد کشور می‌شود که تمامی معیارهای کیفی ایران خودرو را پاس کرده باشد.








نمره محصولات ایران خودور ۷۰ و کیفیت آنها در حال بهبود مستمر است

او با اشاره به آمار بالای ورود قطعات چینی به کشور گفت: الزاما این میزان واردات در صنعت خودروسازی استفاده نمی‌شود، بلکه این آمار واردات قطعات چینی به کشور است.


معاون کیفیت ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که میانگین کیفیت خودروهای داخلی و صادراتی از منظر ارزیابی شما چه عددی است، گفت: در حال حاضر دو سیستم ارزیابی داریم که بسیار دقیق‌تر از سیستم ارزیابی رسانه‌هاست. از دو سال پیش تا کنون برنامه‌ای را برای ارزیابی سیستم‌های داخلی خود شروع کرده‌ایم که خاص گروه صنعتی ایران خودرو است.


کیفیت خودروهای صادراتی و داخلی یکسان است


وی با تاکید بر اینکه خودروهای داخلی و صادراتی به لحاظ کیفیت هیچ فرقی با هم ندارند، گفت: به طور قطع میانگین ارزیابی ما در مورد خودروهای داخلی‌‌ همان میانگین ارزیابی در خصوص خودروهای صادراتی است.


معاون کیفیت ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای را به کیفیت محصولات تولیدی خود می‌دهید، اظهار کرد: من نمره ۷۰ را می‌دهم، چرا که محصولات ایران خودرو در حال بهبود مستمر کیفی است.


استاد رحیمی همچنین به موضوع کمبود پشتوانه مالی برای محقق شدن تمامی برنامه‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در کشور برای ارتقای کیفی محصولات اشاره کرد و گفت: کیفیت و ارتقای آن نیاز به آموزش نوآوری و سرمایه‌گذاری بر روی تجهیزات دارد که اگر دست ما برای قیمت و کسب درآمد باز باشد، محدودیت‌های مالی برای سرمایه گذاری در این امور نخواهیم داشت.


افزایش تولید ایران خودرو


معاون کیفیت ایران خودرو همچنین به ارائه گزارشی در خصوص عملکرد این گروه صنعتی در سال ۹۳ پرداخت و گفت: شاخص میزان رضایت مشتری از کیفیت خودرو در ۶ ماه اول سال جاری با بهبود ۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود و همچنین شاخص رضایت مشتری از تحویل خودرو در زمان مقرر در شش ماهه نخست سال از بهبود ۲/۲ درصدی نسبت به شش ماهه دوم سال ۹۲ برخوردار بوده است.


وی همچنین به برنامه‌های سال آینده ایران خودرو اشاره کرد و گفت: سال آینده طبق برنامه ۳۰ هزار دستگاه خودرو به کشورهای عراق، آذربایجان، سنگال و ونزوئلا صادر می‌شود.








ایران خودرو کمتر از ۷ درصد قطعات چینی را به کشور وارد می‌کند، ولی این به معنی آن نیست که همین میزان هم به طور کامل در ساخت خودرو در ایران خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد

او همچنین به کیفیت محصولات ایران خودرو در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: در این سال کیفیت محصولات ایران خودرو نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است و همچنین خودروی گراند ویتارا نمره منفی ۱۵ را کسب کرده که در شاخص کیفی خودرو‌ها از یک رکورد برخوردار بوده‌است.


وی همچنین به میزان تولید محصولات ایران خودرو در 11 ماهه سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت 574 هزار و 714 دستگاه خودرو تولید شده که این رقم نسبت به آمار 336 هزار و 347 دستگاه سال گذشته، از رشد 70 درصدی برخوردار است.


به گفته او، تا به امروز 5 هزار دستگاه خودرو از ایران خودرو به کشورهای مختلف صادرشده که 85 درصد از این صادرات به صورت سی‌کی‌دی و 15 درصد به شکل سی‌بی‌یو بوده‌است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته