دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1394 - 12:19

آزادی شیخ زکزاکی، شرط همکاری شیعیان با دولت نیجریه

جامعه شیعیان نیجریه اعلام کرده که شرط همکاری با کمیته تحقیق دولتی درباره حوادث 12 دسامبر (21 آذر)، آزادی شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه است.
کد خبر : 63706

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، جامعه شیعیان نیجریه اعلام کرد که تنها در صورتی با تحقیقات دولتی درباره یک درگیری مرگبار با نیروهای امنیتی همکاری خواهد کرد که رهبر شیعیان این کشور که بازداشت شده، آزاد شود.


مقامات استان کادونا در شمال غرب نیجریه کمیته تحقیق متشکل از 13 نفر را برای بررسی حوادث 12 دسامبر 2015 (21 آذر) تشکیل داده‌اند که گفته می‌شود در جریان آن بیش از 300 نفر از شیعیان این کشور توسط نظامیان نیجریه کشته شدند.


حمله به شیعیان پس از آن انجام شد که ارتش ادعا کرد، تلاشی برای ترور توکور بوراتای، فرمانده ارتش این کشور در شهر زاریا انجام گرفته است.


این کمیته تحقیق دولتی قرار است این هفته کار خود را آغاز کند.


اما جامعه شیعیان نیجریه خواهان آزادی ابراهیم الزکزاکی، رهبر شیعیان این کشور و بیش از 370 نفری است که مفقود شده‌اند و تصور می‌شود در اختیار ارتش باشند.


هرچند این گروه ادعا می‌کند که به تحقیقات آغاز شده است از سوی کمیسیون ملی حقوق بشر «اعتماد کامل دارد و در حال همکاری با آن است،» اما ملاحظات مهمی در مورد کمیته تحقیق دولتی دارد.


ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه، روز دوشنبه به خبرگزاری آناتولی گفت: «شرایط ما برای مشارکت در فعالیت‌های کمیسیون تحقیق شامل آزادی بی‌قید و شرط رهبر ما شیخ ابراهیم الزکزاکی است.»


موسی افزود، جنبش از کمیسیون ملی حقوق بشر حمایت می‌کند، اما به کمیته تحقیق ایجادشده از سوی دولت اعتماد ندارد.


شیخ زکزاکی که در جریان تیراندازی نیروهای ارتش به شدت مجروح شده است، همچنان در بازداشت دولت نیجریه قرار دارد.


موسی افزود: «هیچ کدام از حامیان شیخ، هیچ پزشک یا عضو خانواده‌اش بعد از آن حادثه با وی ملاقات نداشته‌اند.»


شیعیان نیجریه همچنین خواهان ارائه تضمین از سوی دولت درباره امنیت همه کسانی هستند که در جریان تحقیقات کمیته مذکور شهادت می‌دهند.



انتهای پیام/

برچسب ها: شیخ زکزاکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته