وعده تحول در صنعت خودروسازی از حرف تا عمل
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی صنعت تعاون گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با گذشت حدود دو هفته از تصادف زنجیرهای بیش از ۵۰ خودرو در بهبهان، دامنه انتقادات از خودروسازان شدت گرفته است این بار مخالفان به صورت عریانتر از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کردند دامنه این انتقادات به مدیران اجرایی و دولتی نیز رسیده است به طوری که هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور نیز از وجود مافیا در صنعت خودرو خبر داد که هرگونه اصلاح و لایحه انتقادی از خودروسازان در مجلس را وتو میکند، وی «ممنوعیت واردات خودرو»، «وجود مافیا در شرکتهای خودروسازی» و «نبود اراده در دولتها برای ایمنسازی خودروهای داخلی» را از جمله دلایل آمار بالای تصادفات مرگبار در ایران دانست.
چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟
سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیز با اشاره به حادثه رخداده در محور بهبهان، عنوان میکند «در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟ چرا استانداردها رعایت نمیشود؟ دستگاههای مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند».
بیشتر بخوانید:
بیکیفیتها بر مدار تولید/ دهنکجی به مردم با ادامه تولید خودروهای بیکیفیت
این تنها بخشی از انتقادهای مدیران و مسئولان کشوری پس از حادثه تصادف زنجیرهای بوده است، در جدیدترین انتقاد صورت گرفته وزیر صمت با پذیرش کیفیت پایین تولیدات خودروسازان، وعده داد در دو سال آینده صنعت خودرو وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.
وضعیت خودروهای داخلی قابل قبول نیست
سید رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارزیابی وضعیت فعلی صنعت خودرو میگوید «وضعیت فعلی صنعت خودرو از جهت کیفیت، میزان و تنوع تولید و نیز رضایت مشتری قابل قبول نیست و این صنعت با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکند. مسئله مهم این است که نباید به بهانه این مشکلات و موانع متوقف شد و چون به صورت کلی وضعیت فعلی صنعت خودرو قابل دفاع نیست، برنامهریزی برای برونرفت از وضعیت موجود ضرورت دارد».
وی ادامه میدهد «در ۴ دهه گذشته شاهد اتفاقات مثبت و پیشرفتهایی در صنعت خودرو بودهایم، اما علیرغم پیشرفتهای خوبی که در صنعت خودرو به لحاظ تخصصی و فناوری حاصل شده، نتیجه کار مورد رضایت مردم نیست. وزارت صمت بهعنوان دستگاهی که هم رضایت مشتری و هم رضایت تولیدکننده را در نظر دارد، برنامههایی برای بهبود وضعیت فعلی صنعت خودرو در نظر دارد».
فاطمیامین با اشاره به پیچیدگیهای صنعت خودرو بیان میکند «صنعت خودرو از پیچیدهترین صنایع محسوب میشود. یک خودرو بیش از ۲ هزار قطعه دارد و روزانه ۴ هزار خودرو تولید میشود؛ این یعنی انبوهی از پیچیدگیهای مدیریتی، اقتصادی و فناوری در این صنعت وجود دارد. هر مسئلهای اگر خوب شناسایی شود و ابعاد آن مشخص شود، در کوتاهترین زمان قابل حل است. برای صنعت خودرو در حالت کامل یک برنامه ۲ ساله تعریف شده، در طول این مدت برنامهها بهتدریج اجرا میشود و شاهد آن خواهیم بود. بهعنوان وزیر صنعت قول میدهم صنعت خودرو بعد از ۲ سال کاملا متحول خواهد شد».
تغییر روند خودروسازان در کوتاه مدت ممکن نیست
وحید محمودزادگان، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرگزاری آنا با اشاره به صحبتهای وزیر صنعت برای تحول در تولیدات خودروسازان طی دو سال آینده اظهار میکند «صنعت خودروسازی در کشور با بیش از ۴۰ سال کجروی درخت تنومندی شده است که اصلاح آن در کوتاهمدت امکانپذیر نیست و باید به صورت مرحلهای و در بلندمدت کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد».
وی ادامه میدهد «در کوتاه مدت تنها میتوان برخی از استانداردهایی را که خودروسازان در اجرای آن کوتاهی کردند، اصلاح کرد و نمیتوان نقشه راه این صنعت را در ۲ سال آینده بهراحتی تغییر داد».
محمودزادگان بیان میکند «گام دیگری که میتوان در صنعت خودروسازی برداشت توقف تولید خودروهای غیر استاندارد و جایگزینی آن با تولیدات دیگر است در این شرایط باید بار دیگر بررسی کرد که آیا میتوان به جای تولیدات خودروهای بیکیفیت با ساخت قطعات برای سایر برندهای خارجی هم از ظرفیت تولید داخلی استفاده کرد و با افزایش صادرات ارز نیز برای کشور تامین کرد؟».
کارشناس صنعت خودرو بیان میکند «به صورت کلی نقشه راهی در صنعت خودرو وجود ندارد و کلیگویی مدیران خودروسازی در زمینه خودکفایی و تولید خودرو ملی مشهود است در این شرایط نمیتوان چندان به توسعه صنعت خودرو در کشور امیدوار بود و روند خودروها تولید خودروهای بیکیفیت نیز ادامه خواهد داشت».
وی ادامه میدهد «خودروسازان برای افزایش کیفیت باید تنها بر تولید خودرو تمرکز کند اما متاسفانه فعالیتهای متعلق از سوی خودروسازان باعث افزایش زیان و به طبع آن بالا رفتن قیمت خودرو شده است».
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/