دستورالعمل بستهبندی مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب به ناشران ابلاغ شده است/ موفقیت ۹۹ درصدی شرکت پست در تحویل کتابهای نمایشگاه سال گذشته
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در آستانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب هستیم. این نمایشگاه از سوم بهمنماه آغاز و تا دهم بهمنماه ادامه دارد. در دو سال اخیر با شیوع ویروس همهگیر کرونا و محدودیتهای ناشی از آن برگزاری نمایشگاه کتاب دیگر بهصورت فیزیکی ممکن نبود و برای بقای خود به بستر الکترونیک روی آورد. این تصمیمی بود که مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۹ گرفتند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار همه ضعف و قوتهای احتمالی یکی از مشکلات همیشگی ادوار گذشته این رویداد را حل کرد و آن هم محدودیت فضای نمایشگاهی و حواشی مربوط به غرفهچینی بود.
در این رویداد فرهنگی متقاضیان با مراجعه به سایتی که در آن ناشران غرفههای مجازی دارند کتاب خود را انتخاب کرده و پس از ثبتنام، واریز مبلغ کتاب و درج آدرس، محصولات خریداریشده از سوی ناشران برای آنها بهصورت رایگان با توافق شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ارسال میشود. به همین بهانه با رمضانعلی سبحانیفر، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
لفافهای غیر استاندارد چالش اساسی شرکت ملی پست
سبحانیفر درباره چالشهای ارسال کتاب در سال گذشته، گفت: برای ارسال کتاب در اولین دوره نمایشگاه مجازی با موضوع لفافهای غیر استاندارد مواجه بودیم. لفاف کتابها از سوی ناشران تهیه و بستهبندی میشود که بسیاری از این بستهها در مراکز ابتدایی جمعآوری مرسولات، همکاران را دچار مشکل میکرد. امسال برای رفع ایرادات، استانداردها و دستورالعملهایی را به مراکز استانها و خانه کتاب و ادبیات ایران ابلاغ کردهایم تا در اختیار ناشران قرار دهند. بابت این موضوع به همکاران هم تاکید کردهایم که مرسولاتی که به صورت غیر استاندارد بستهبندی شده اند را تخویل ندهند.
معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: مرسولات نمایشگاه در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر توزیع خواهد شد. قرار است خانه کتاب و ادبیات ایران افرادی را مستقر کند تا مرسولات را بعد از ترمیم احتمالی، کنترل لفافها و... بررسی کنند. همچنین از ناشران درخواست کردیم علاوه بر موضوع لفاف مناسب کتابها، در بحث آدرسنویسی نیز دقت کافی داشته باشند و فاکتورهای درج شده بهصورت مناسبی روی بسته الصاق شود.
ارسال ۱۷ هزار مرسوله به نقاط روستایی
وی با اشاره به اینکه درصد توزیع موفق شرکت ملی پست در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته بالغ بر ۹۹/۳۷ درصد بوده است، افزود: طبق آماری که در سامانههای شرکت ملی پست ثبت شده بیش از ۱۷ هزار مرسوله مربوط به نقاط روستایی بوده و همکاران ما توانستند به دست هموطنان برسانند. در سال گذشته، با میانگین سه ونیم روز توزیع، یک میلیون و دویست هزار جلد کتاب به ۸۵۰ هزار آدرس ارسال کردیم. ما پیگیر هستیم اگر نقاط ضعفی وجود دارد به خوبی رفع شود. نزدیک به سه هفته است که رایزنیهای لازم را با خانه کتاب و ادبیات ایران و ناشران انجام دادهایم و جلسات متعددی با آنها برگزار کردهایم.
مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات صورت گرفته برای دومین دوره از نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: دستورالعملهایی را به همه واحدهای اجرایی استانها ابلاغ کرده و از طریق ویدئو کنفرانس سعی کردهایم نیازهای استانها را بررسی و رفع کنیم. استانها با اداره کل خانه کتاب و ادبیات ایران و ناشران جلساتی داشتند تا خدمات به شکل بهتری ارائه شود. تمهیداتی اتخاذ شده تا همکاران در این ایام بهصورت آمادهباش باشند و برای دوران قبول و توزیع مرسولات برنامهریزیهای مناسبی شده است.
بیشتر بخوانید:
- حضور بیش از ۲ هزار ناشر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب/انگیزه ناشران برای مشارکت در نمایشگاه امسال بیشتر است
- اهالی کتاب از نمایشگاه مجازی میگویند/ معادله تأمل و صرفهجویی یا تفرج و دیدار فرهنگی
- نمایشگاه مجازی کتاب یعنی دور زدن کتابفروشیها/ کاش به جای ناشران، کتابفروشیها کتاب عرضه کنند
- آموزش نحوه خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران +فیلم
سازماندهی ۱۹ واحد ثابت و سیار برای نمایشگاه مجازی کتاب
معاون وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه همه مرسولات شرکت ملی پست تا سقف ۸۰۰ هزار تومان تحت پوشش بیمه اجباری هستند، اظهار کرد: در شهر تهران نزدیک به ۱۹ واحد ثابت و سیار اختصاصی برای ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب سازماندهی کردهایم. به ناشران تاکید شده که در موضوع رهسپاری، از سریعترین خطوط پستی موجود استفاده کنند و در همان روز آمادهسازی کتابها،ارسال انجام شود. برای حفظ امنیت و ایمنی مرسولات به توزیعکنندگان تاکید شده که از ترولی و باکسهای تهیه شده برای این کار استفاده کنند.
سبحانیفر در پایان با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار نفر از همکاران شرکت ملی پست در زمان شیوع ویروس منحوس کرونا درگیر آن شده و عدهای از آنها جان خود را از دست دادند با این حال خدمترسانی خوبی را ارائه دادیم، خاطرنشان کرد: جهت آگاهی گیرنده از زمان وصول مرسوله، پیامکی برای آنها ارسال خواهد شد تا زمان رسیدن تقریبی مرسوله اعلام شود. افزایش آمار شرکت ناشران به نسبت سال گذشته نشان از موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب داشته است؛ پیشبینی میشود در دومین دوره آن ۳۰ الی ۵۰ درصد در خرید و ارسال کتابها رشد داشته باشیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/