دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1394 - 09:45

دی‌میستورا: مذاکرات حل بحران سوریه 9 بهمن برگزار می‌شود

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه شب گذشته (دوشنبه) گفت که مذاکرات حل بحران سوریه 29 ژانویه (9 بهمن) در شهر ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.
کد خبر : 63635

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، استفان دی‌میستورا با بیان اینکه مذاکرات آتی ظرف مدت شش ماه ادامه خواهد یافت، گفت: «از روز سه‌شنبه دعوتنامه شرکت در مذاکرات برای نمایندگان دولت سوریه و معارضان ارسال می‌شود تا مقدمات برگزاری مذاکرات در 29 ژانویه فراهم شود.»


وی افزود: «این مذاکرات ژنو 3 نیست و قرار است به‌طور غیر مستقیم و به مدت شش ماه میان طرف‌های درگیر در سوریه برگزار شود.»


با وجود این، دی‌میستورا درباره اینکه نمایندگان چه گروه‌هایی در مذاکرات حضور خواهند یافت؟ جزئیاتی بیان نکرد ولی در پاسخ به سوال خبرنگار نووستی درباره دعوت از گروه‌های تروریستی احرارالشام و جیش‌الاسلام به مذاکرات گفت: «امیدوارم درک کنید که من نمی‌خواهم وارد جزئیات دعوت از طرف‌های مذاکره‌کننده شوم. تنها می‌گویم که ما قصد داریم دعوتنامه را بر طبق تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز سه‌شنبه ارسال کنیم.»


وی تاکید کرد که اصل مهم، جامع بودن دعوت از طرف‌های مختلف است.


دی‌میستورا افزود: «مناقشه درباره فهرست طرف‌های مدعو برای شرکت در مذاکرات به‌زودی پایان خواهد یافت. نظرات مختلفی در این‌ زمینه وجود دارد و مناقشه در این‌باره در پایتخت‌های مختلف دنبال می‌شود و در این‌باره من ارتباطاتی با جان کری و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه و نیز وزیران کشورهای مختلف منطقه در ریاض و آنکارا داشته‌ام و این تماس‌ها همچنان ادامه دارد.»


وی با بیان اینکه «نمی‌خواهیم تجربه خطرناک ژنو 2 تکرار شود»، تاکید کرد: «من در این‌ زمینه در دعوتنامه‌ها، به طرف‌های مشارکت ‌کننده هشدارهای لازم را داده‌ام. تمرکز مذاکرات سوریه باید بر تشکیل حکومت انتقالی، رجوع به قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور باشد.»


دی‌میستورا وعده داد که موضوع آتش‌بس میان طرف‌های سوری و از جمله گروه‌های داعش و جبهه‌النصره تا پیش از مذاکرات ژنو حل شود و ممکن است علاوه بر این، میان دیگر گروه‌ها نیز آتش‌بس اعلام شود.


پیشتر قرار بود مذاکرات سوری-سوری 25 ژانویه (5 بهمن) در ژنو سوئیس برگزار شود ولی سازمان ملل متحد روز جمعه گذشته اعلام کرد که مذاکرات با چند روز تاخیر برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته