دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تراژدی گرجستانی‌، کمدی فرانسوی‌ و دود ایرانی در شب پنجم جشنواره!

در پنجمین شب اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر میزبان گروه گرجستانی بود.
کد خبر : 63604

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نمایش «من مده‌آ» نوشته و کاری از سالومه یوگلیدزه از گرجستان در حضور مخاطبان زیادی به اجرا در آمد.


این نمایش که روایتگر تراژدی زنی بود که برای انتقام از شوهرش فرزندان خود را به قتل می‌رساند، در طول مدت 75 دقیقه در تالار قشقایی اجرا شد و با این‌که بخشی از دیالوگ‌ها تر ترجمه به فارسی جاافتاده بود توانست توجه مخاطبان را جلب کند.


در پایان اجرای اول این نمایشی یکی از حاضران در سالن به شکل غیرمعمول در اجراها، از تمامی تماشاگران نمایش «من مده‌آ» دعوت کرد که از نمایش «مده‌آ» که در قالب بخش به علاوه تئاتر در تئاتر باران اجرا خواهد شد دیدن کنند.


جهانبخش سلطانی و صمد چینی فروشان از جمله تماشاگران این نمایش بودند.


«هیولاها» مخاطبان تالار هنر را به خنده واداشتند


در میان اجراهای متعدد شب گذشته در تالارهای نمایشی، نمایش «هیولاها» نمایش خارجی دیگری بود که روی صحنه رفت.


بر اساس جدول و برنامه‌ریزی‌های انجام شده این‌بار تالار هنر میزبان گروه خارجی شده بود. از ابتدای خیابان وزرنده تماشاگران زیادی به سمت تالار هنر در حرکت بودند، در این میان زمزمه‌هایی نیز از اجرای نمایش گروه فرانسوی به گوش می‌رسید که نشان می‌داد همه افراد از اتفاقات و اجراهای جشنواره تئاتر فجر آگاه هستند.


جدای از فضای شلوغ خارج از تالار هنر، مخاطبان زیادی در لابی تالار منتظر اولین اجرای نمایش «هیولاها» بودند. پیش از اجرای نمایش یکی از عوامل اعلام کرد که در پایان نمایش کارگردان و بازیگر اصلی با حضور در سالن انتظار به سوالات تماشاگران پاسخ خواهد گفت و اگر کسی تمایل به صحبت و گپ‌و گفت با کارگردان و بازیگر فرانسوی باشد می‌تواند با اتمام نمایش به تمام پاسخ‌هایش دست یابد.


نمایش با تاخیر 15 دقیقه‌ای آغاز شد و تماشاگران با ورود به سالن به طور نسبی تمام صندلی‌ها را پر کرده بودند. نمایش «هیولاها» اثری بی‌کلام و تک‌پرسوناژ بود که با حرکات جالب و کمدی بازیگر موجب خنده و قهقهه تماشاگران شده بود.


این اثر نمایشی توانست در طول 35 دقیقه اجرا با مخاطبان خود که گروه سنی متفاوتی هم داشتند ارتباط عمیقی برقرار کند.


خسرو احمدی از جمله مخاطبان این نمایش بود.



از دیگر حواشی اجراهای شب گذشته، اجرای نمایش «وضعیت صفر»، کار آتیلا پسیانی بود که اجرای اول آن با ٣٥ دقیقه تاخیر شروع شد. در این اجرا به دلیل استفاده از دستگاه دودزا، در بدو ورود مخاطبان به سالن، به هر تماشاگر یک ماسک داده شد اما با این وجود تماشاگران زیادی، سالن را ترک کردند.


این نمایش تک‌نفره قبلا در هفته تئاتر لهستان، در همین سالن اجرا شده بود.


از نکات قابل توجه این اثر، صدای ضبط شده نگار عابدی بود که با حس و حال ترسیم شده در صحنه، به وسیله بازیگر (پسیانی)، همخوانی دلنشینی داشت، البته نمایش برای افرادی که از مشکل تنفسی رنج می‌بردند، انتخاب مناسبی به حساب نمی‌آمد.


بر اساس سخنان برخی از مخاطبان این اثر نمایشی بهتر بود قبل از اجرا، اطلاع‌رسانی مناسبی برای شیوه اجرا به تماشاگران داده می‌شد که قدرت انتخاب داشته باشد که اگر مشکل تنفسی دارند، این نمایش را نببیند.


با این‌حال آتیلا پسیانی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «این دود، دود سالم است و به کسی آسیبی نمی‌زند و خود من هم در صحنه از ماسک استفاده نمی‌کنم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته