دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پدیده «مهریه‌های خاص و عجیب»/ از بال مگس تا چشم و دست داماد

زیر این گنبد کبود، همه جور اتفاق می افتد. اتفاق های عجیب و غریب. مثبت و منفی. تلخ و شیرین. به اندازه یکایک انسان های روی کره زمین ممکن است با موضوعی تازه و پدیده ای خاص رو به رو شویم. همین است که گردونه روزگار پر از درس و حکمت است. یکی از این جلوه های رنگین این دنیا مقوله ازدواج است که به اندازه بی شمار محله و منطقه و شهر و کشور و... تنوع و جاذبه دارد. قانون های متفاوت و آداب و رسوم عجیبی که گاهی از شنیدن و دیدنشان «آدم شاخ در می آورد».
کد خبر : 63603


به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا به نقل از خراسان، یکی از این عجایب و غرایب، موضوع «مهریه» عروس خانم هاست که گاهی خبرهای جالبی از گوشه و کنار کشورمان درباره آن به گوش می رسد. پرونده امروز «زندگی سلام» از مهریه های خاص حرف می زند.




همین چند سال پیش بود که خبرش پیچید. خبر مهریه ای که در دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد و نتیجه آن به طور طبیعی به قتل عام مگس ها منجر می شد! مهریه ای که یک کیلو بال مگس به عروس خانم می رساند.


برای اجرای این مهریه در سال 86 زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد! او که سومین ازدواج خود را شکست خورده می دید، دلیل جدایی از همسرش را فریبکاری او مطرح کرد و گفت: «همسرم با وجود متاهل بودن، با من ازدواج کرده و حالا من تا مهریه ام را نگیرم از زندگی اش بیرون نمی روم.»


در سال های گذشته از این نوع مهریه های عجیب باز هم ثبت شده بود که به نمونه های دیگری اشاره می کنیم: یکی دیگر از مهریه هایی که سر و صدایش به گوش رسید، اجزا و اندام های مختلف بدن داماد بود! خانمی که دست چپ همسرش را به عنوان مهریه در نظر گرفته بود، با مـراجعـه‌ بـه‌ دادگـاه‌ خانواده گفت: «من‌ از بچگی‌ با دختران‌ فامیل‌ در رقابت‌ بودم‌ و می خواستم مهریه ای متفاوت داشته باشم. از طرفی خانواده همسرم بسیار ثروتمند هستند و هر تعداد سکه‌ که‌ مهرم می کردند، می توانستند بپردازند؛ بنابراین تصمیم گرفتم برای‌ محکم‌ کاری‌ دست‌ شوهرم را به همراه 700 سکه‌ مهریه‌ام‌ قرار دهم و آن ها هم پذیرفتند.» اما سه سال بعد که زن جوان متوجه شد همسرش پایبند اخلاقیات نیست، به دادگاه خانواده رفت تا با اجرا گذاشتن مهریه اش، همسرش را ادب کند!


زن دیگری به دادگاه رفت و چشم های شوهرش را از دادگاه خواست! او عروس یک خانواده ثروتمند شده بود که 5 هزار سکه مهرش کرده بودند؛ اما کابوس تکرار زندگی خواهر مطلقه اش دست از سر او بر نمی داشت؛ بنابراین بعد از عقد از همسرش خواست تا چشم هایش را مهر او کند. زن جوان می گفت دلش می‌خواهد مهریه‌اش آن قدر خاص و تعهد‌آور باشد که شوهرش هیچ‌گاه نتواند از قید و بند آن خودش را رها کند؛ بنابراین یک ماه بعد از عقد به دفترخانه رفتند و قرار گذاشتند بدون اطلاع خانواده ها، یک بند دیگر به مهریه اضافه کنند: چشم های آقای داماد!


سال87 زوج دیگری در شعبه 268 دادگاه خانواده از هم جدا شدند، آن هم با یک مهریه عجیب! 1978توپ ورزشی که البته زن آن ها را بخشید. این زن جوان که تنیس باز موفقی هم هست، می خواست نشان دهد مادیات برایش اهمیتی ندارد. به همین دلیل مهریه اش را 1978 توپ ورزشی قرار داد؛ اما بعد از 7 سال از ازدواج، به دادگاه رفت تا با بخشیدن مهریه اش طلاق بگیرد.


پرونده شکایت زنی با مهریه 10 آهوی وحشی هم یکی از عجیب ترین پرونده هایی بود که دو سه سال قبل در دادگاه خانواده به جریان افتاد. مهناز 26 ساله که با یکی از آشنایان خود در شهر مادری اش ازدواج کرده بود، به دلیل علاقه ای که به طبیعت داشت این مهریه را انتخاب کرد. او چند ماه بعد از ازدواج به خاطر شغل همسرش به تهران آمد؛ اما آن قدر تنهایی و غربت آزارش داد تا تصمیم گرفت مهریه اش را به اجرا بگذارد و شوهرش را مجبور کند تا زمانی که 10 راس آهوی وحشی را شخصا از دشت های شهرستان محل سکونتشان شکار نکرده، به تهران برنگردند!» . به این فهرست مهریه 5 هزار مرجان دریایی زنی دیگر را نیز اضافه کنید.


از دیگر مصادیق مهریه خاص می توان به موردی اشاره کرد که دختری گردش در ۱۲۰ پایتخت جهان و ۳۲۰ شاخه گل رز قرمز را به عنوان مهریه تعیین کرده بود؛ البته این زن برای اینکه بتواند هر چه زودتر از همسرش جدا شود، مهریه خود را بخشید. مورد دیگر مهریه زنی بود که پانصد هزار شاخه گل سرخ و یک بار نگارش از روی اشعار دیوان شمس تبریز را تعیین کرده بود.

با شنیدن و خواندن این گونه پرونده ها آیا هنوز هم می شود گفت: «مهریه را کی داده؟ کی گرفته؟»

انتهای پیام/

برچسب ها: مهریه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته