دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 14:07

طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان اعلام آمادگی کرد

منابع خبری به‌نقل از یکی از اعضای عالی‌رتبه طالبان در قطر از آمادگی این گروه برای آغاز مذاکرات صلح با دولت جدید افغانستان در کابل خبر دادند.
کد خبر : 6360

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «قاری دین محمد» از رهبران عالی‌رتبه طالبان در قطر اعلام کرد: این جنبش آمادگی دارد تا با دولت افغانستان مذاکره کند.


بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود مذاکرات دو طرف هفته آینده در کابل پایتخت افغانستان آغاز شود.


«قاری» پس از بازگشت از اسلام‌آباد پاکستان به دوحه گفت: در پاکستان دیدارهای محرمانه‌ای با مقام‌های پاکستانی انجام دادم و احتمال برگزاری مذاکرات با دولت افغانستان در هفته آینده وجود دارد.


وی افزود: رایزنی در درون تشکیلات طالبان همچنان ادامه دارد و اعضا اختیار مذاکره با دولت افغانستان را به «ملا عمر» واگذار کرده‌اند. باوجود این تاکنون درباره جدول زمان‌بندی مذاکرات و شرایط آن صحبتی نشده است.


از سوی دیگر «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امورخارجه نخست‌وزیر پاکستان گفت: در اسلام‌آباد دیدارهای محرمانه‌ای درباره حل بحران جاری در افغانستان انجام شد.


وی افزود: پاکستان تلاش می‌کند تا در حل این بحران به همسایه خود کمک کند و نقشی مهم در حل اختلافات ایفا کند. با وجود این، به دلیل محرمانه بودن برخی موضوعات، امکان بازگو کردن آن وجود ندارد.


«عزیز» با بیان اینکه دولت افغانستان باید طالبان را به عنوان نیرویی سیاسی به رسمیت بشناسد، خاطرنشان کرد: جنبش طالبان سال‌ها مبارزه کرده است و معتقدم که آن‌ها از این وضع بسیار خسته شده‌اند و تمایل دارند با دولت جدید افغانستان مشارکت کنند و مناصبی را در دولت بر عهده بگیرند.


اطلاعات رسیده از منابع دیپلماتیک نشان می‌دهد که سه دور مذاکرات محرمانه میان «قاری دین محمد» و مقام‌های دفتر اطلاعاتی پاکستان در پیشاور و اسلام‌آباد انجام شد و طالبان پذیرفت که مذاکره با دولت افغانستان را آغاز کند. در همین راستا ژنرال «راحیل شریف»‌ رئیس ستاد فرماندهی ارتش پاکستان 17 فوریه گذشته برای درجریان قراردادن منابع دولتی افغانستان از تصمیمات طالبان به کابل سفر کرد و به بررسی موضوعاتی پرداخت که امکان داشت در مسیر مذاکرات تاثیر منفی داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته