دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازیگر زن سینمای قبل از انقلاب درگذشت

پروین خیربخش، معروف به فروزان، بازیگر سینما و دوبلور که در بسیاری از فیلم‌های ایرانی قبل از انقلاب ایفای نقش کرده بود، در 78 سالگی در ایران درگذشت.
کد خبر : 63538

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وی زاده ۴ شهریور ۱۳۱۶ در بندرانزلی بود و از سال ۱۳۴۱ با دوبله و گویندگی در نقش‌های دوم و سوم فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۱۳۴۴ ادامه داد. از سال ۱۳۴۲ با بازی در فیلم‌های «ساحل انتظار» به کارگردانی سیامک یاسمی به عنوان بازیگر شروع به کار کرد و تا سال ۱۳۵۶ در سینما فعال بود.


مشهورترین فیلم او در فیلم‌فارسی، «گنج قارون» ساخته سیامک یاسمی است. فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی تنها فیلم فروزان در سینمای موسوم به موج نو است، اما او در فیلم‌های کارگردان «موج سوم» مانند علی حاتمی، فریدون گله، شاپور قریب نیز حضور داشت.


در سال ۱۳۴۸ در نخستین جشنواره سپاس برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «تنگه اژدها» ساخته سیامک یاسمی شد.


او بعد از انقلاب، بر خلاف برخی دیگر از بازیگران که به آمریکا و دیگر کشورها مهاجرت کردند، در ایران ماند، اما دیگر بر پرده سینما دیده نشد و به فعالیتهای دیگری پرداخت. وی همچنین تا پایان عمر، به خواست خودش هیچ گاه در جمع هنرمندان ظاهر نشد و حاضر به انجام مصاحبه با هیچ‌یک از درخواست‌کننده‌ها و انتشار تصویری جدید از خودش نشده بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: درگذشت فروزان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته