پیوند دانشگاه و بازار کار با توسعه آموزشهای مهارتمحور/ مدرسه عالی مهارت «مکانیک خودرو» راهاندازی میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
بیشتر بخوانید:
ورود مدرسه عالی مهارت به حوزه اقتصاد دیجیتال
کشف و پرورش استعداد دانشآموزان در دورههای خلاقیت
مؤلفههایی برای پیشبرد اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با قاسم قربانی رستم معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
قربانیرستم: صدور نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» و ابلاغ آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی و به دنبال آن تدوین استانداردهای آموزشی بر اساس شایستگیهای حرفهای باعث گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی در کشور بر اساس تقاضای بازار کار و توسعه رشتههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی میشود و پرورش روحیه کارآفرینی و نیز آموزش نظری همزمان با آموزشهای عملی را برای افزایش توانایی سرمایه انسانی به همراه دارد.
تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی هم در این راستا نقش مهمی در پیشبرد اهداف فوق و توسعه مهارت و آمادهسازی برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی دارد، هدف از ایجاد ساختارهای جدید و توسعه نظام آموزشهای مهارتمحور در دانشگاه آزاد اسلامی پیوند دانشگاه و بازار کار است؛ بنابراین بازنگری در وضعیت موجود و حرکت از مدرکگرایی صرف به سمت مهارتآموزی لازم و ضروری است.
آنا: آیا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب شده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول تحصیل هستند؟
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر در سال ۱۴۰۰ مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی را راهاندازی و در حال برگزاری دورههای متنوع برای متقاضیان است و همچنین اخذ مجوز مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو در دست اقدام است.قربانیرستم: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی صورت گرفته و ادغام آموزشکدههای سما در دست انجام بوده و امور مربوط تا حدود زیادی انجامشده است.
دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامشهر متولی برگزاری تمام رشتههای کاردانی پیوسته و ناپیوسته حرفهای و کارشناسی ناپیوسته حرفهای است و اکنون حدود هزار و ۳۵۰ دانشجوی فعال در این دانشکده مشغول تحصیل هستند. با توسعه رشتههای جدید کاردانی از قبیل طراحی دوخت، مدیریت خانواده، حقوق ثبتی و فیلمسازی و برنامهریزی برای تصویب رشتههای کاربردی امیدواریم که استقبال متقاضیان از دانشکده مهارت بیشتر شود.
تفاوت در ماهیت رشتهها و دانشجویان از چالشهای طرح ادغام
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ کرد تا این طرح موفق شود.؟
قربانیرستم: از چالشهای طرح ادغام آموزشکدههای فنی حرفهای و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی، میتوان تفاوت در ماهیت رشتهها و دانشجویان این دانشکده با رشتهها و دانشجویان واحدهای دانشگاهی را ذکر کرد.
با توجه به اینکه رویکرد واحدهای دانشگاهی دانشمحوری و رویکرد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی مهارتمحوری است، ادغام آموزشی و اعضای هیئت علمی میتواند چالشی برای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی باشد، بهمنظور اجرای موفقیتآمیز فرآیند ادغام، تأیید، ابلاغ و پیادهسازی هرچه سریعتر چارت دانشکدهها و بهکارگیری نیروهای کیفی و مربیان مهارتی در دانشکدههای لازم است.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید؟ در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد اسلامشهر توضیح دهید.
قربانیرستم: اکنون حدود ۲۱۰ دانشآموز و هزار و ۳۵۰ دانشجو در زیرمجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر مشغول تحصیل هستند، مجتمع مدارس پسرانه در مقطع دوره اول و دوم دبیرستان و هنرستان و مدرسه پیشدبستان و دبستان دخترانه در حال فعالیت و مجوز مدرسه پیشدبستان و دبستان پسرانه از آموزشوپرورش اخذ شده و از مهر ۱۴۰۱ اقدام به فعالیت میکند.
دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر یکی از مجهزترین دانشکدههای دارای امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی بهروز و فضای آموزشی مستقل و استاندارد است.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
قربانیرستم: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در کل، آموزش مهارتهای موردنیاز بازار کار در جامعه از طریق تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین و فراهمسازی آینده مطلوب در زمینههای اشتغال و مهارتآموزی برای دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی سما با دیگر ادارات منعقد شده است؟
قربانیرستم: با شرکت همکاران سیستم، هماهنگی با سازمان مالیاتی کشور و انجمن مدیران مالی حرفهای و آکادمی آمار در راستای همکاری با مدرسه عالی مهارت حسابداری و مالی این واحد دانشگاهی و شرکت ایرانخودرو دیزل در راستای ایجاد و راهاندازی مدرسه عالی مهارت مکانیک خودرو از تفاهمنامههای منعقد شده است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیدهشده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
بهمنظور اجرای موفقیتآمیز فرآیند ادغام آموزشکدهها، تأیید، ابلاغ و پیادهسازی هرچه سریعتر چارت دانشکدهها و بهکارگیری نیروهای کیفی و مربیان مهارتی در دانشکدههای مهارت لازم است. قربانیرستم: بهمنظور افزایش دانش و توانمندی افراد، آموزش ضمنخدمت برای ارتقای توانمندی نیروی انسانی، کسب مهارتهای حرفهای کارکنان سازمانها، توسعه آموزش عالی کاربردی و تخصصی در جامعه و پویایی و افزایش بهرهوری سازمانها، دورههای کوتاهمدت تعریف و برگزار میشود، فراگیران این دورهها پس از طی دوره و موفقیت در آزمون مربوط موفق به اخذ گواهی پایاندوره میشوند، این قبیل دورهها از طریق مدارس عالی مهارتی حسابداری و مالی و مرکز مهارتآموزی و مشاوره شغلی در حال برگزاری است.
شمارش معکوس راهاندازی مدرسه عالی مهارت مکانیک خودرو
آنا: فعالیت مدارس سما درزمینهٔ مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
قربانیرستم: معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر با راهاندازی مدرسه عالی مهارت حسابداری و مالی و مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی و انجام مقدمات برای راهاندازی مدرسه عالی مهارت مکانیک خودرو در این حوزه مشغول فعالیت است، راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی بهنوعی مقدمه حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کارآفرینی و مهارتآموزی برای اشتغال است.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
قربانیرستم: کمکردن فاصله میان اهداف و مقاصد اعلامشده در طرح و آنچه اجرا میشود باید از اولویتهای برنامههای معاونت علمی و مهارتی دانشگاه باشد، حوزه مهارتی نیازمند عزم همهجانبه در تمام ارکان دانشگاه و همکاری صنعت است و نباید دیدگاه این حوزه فقط به ارائه مدرک مهارتآموزی تغییر کند.
بیشتر بخوانید:
۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است، مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا دانشگاه آزاد اسلامشهر مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
قربانیرستم: معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر در سال ۱۴۰۰ مدرسه عالی مهارت حسابداری و مالی را راهاندازی و در حال برگزاری دورههای متنوع برای متقاضیان است و اخذ مجوز مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو در دست اقدام است.
اگرچه مأموریت مدارس عالی مهارتی و دانشکدههای مهارت و هر دو مهارتآموزی و تربیت نیروی ماهر و متخصص است؛ اما مدارس عالی مهارت مجری برگزاری دورههای کوتاهمدت تخصصی بهمنظور آمادهسازی سریع متقاضیان برای ورود به بازار کار و یا بهبود وضعیت اشتغال آنهاست.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/