مهارتافزایی دانشجویان در کارآفرینی مهمترین کارکرد مراکز علمی نوین
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از زاهدان، مسعود اکبریزاده در جلسه با مدیرکل فنی و حرفهای استان سیستان و بلوچستان که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین کارکرد مؤسسات و مراکز علمی نوین در دنیا، مهارت افزایی دانشجویان برای کارآفرینی است؛ بر این اساس، دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی باید بتوانند بدون دغدغه وارد فضای کسبوکار شوند.
بیشتر بخوانید:
پیوند دانشگاه و بازار کار با توسعه آموزشهای مهارتمحور
وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاهی پیشرو در حل مسائل جامعه، قدمهای مفیدی در مهارتمحورکردن آموزش عالی برداشته است، این دانشگاه از چندی قبل راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را در دستور کار خود قرار داده تا فارغالتحصیلان بهمحض فارغالتحصیلی بهسرعت و بلافاصله جذب بازار کار شوند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با بیان اینکه اصرار بر استمرار روشهای منسوخ آموزشی و پژوهشی وقت تلف کردن است و باید به سمت فناوریهای نوین آموزشی، مهارتی و فنی حرکت کرد، ادامه داد: گسترش مهارتورزی و ارتقای کیفیت مدیریت و توانمندیهای مدیران ازجمله اهداف دانشگاه در راستای آموزش مهارت و اشتغال جوانان است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آموزشهای فنیحرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
مهارتآموزی حلقه مفقوده زنجیره تولید و اشتغال
محمد شاهحسینی رئیس امور پایش و کیفیت سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی هم با بیان اینکه مهارتآموزی از حلقههای مفقوده زنجیره تولید و اشتغال است، اظهار کرد: آموزشهای فنی و حرفهای را بر اساس نیاز بازار، گسترش میدهیم و باید بررسی کنیم در هر منطقه چه مهارتی نیاز است و بر اساس آن آموزش دهیم تا در تأمین مالی و بازاریابی کمک کنند.
وی گفت: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشکدهای با هدف آموزشهای لازم برای اشتغال و متناظر با مهارتهای شغلی موردنیاز ناحیهای در هر واحد دانشگاهی با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگیهای منابع انسانی مبتنی بر ظرفیتهای اقتصادی و آمایش منطقهای است که در ناحیه موردنظر تأسیس میشود و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده معاون آموزشهای عمومی و مهارتی است.
شاهحسینی گفت: در تمام کشورها بر اساس توسعه صنعت، نیروهای تکنسین ماهر را تربیت میکنند و کسانی در این دانشکدهها مشغول به تحصیل میشوند که به دنبال شغل مناسب هستند تا سریعاً وارد بازار کار شوند، درنهایت باید گفت آییننامه تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تحول عظیمی را در سیستم آموزشی ما ایجاد میکند که امیدوارم کاری که دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده است بتواند یک مسیر جدیدی را در آموزشهای مهارتی و شایستهمحور در کشور باز کند.
رئیس امور راهبری و پایش کیفیت سازمان سما اظهار کرد: راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی مهم و ملی است که در همین راستا و باهدف تحقق اهداف ترسیمشده، صورت میگیرد.
نداشتن مهارت دلیل بیکاری است
جلیل شهریاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سیستان و بلوچستان هم در این جلسه گفت: بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارتهای موردنیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، در همین راستا و بهمنظور انسجامبخشی به فعالیتهای مرتبط با توانمندسازی دانشجویان برای کسب آمادگیهای لازم برای ورود به بازار کار مراکز مهارتآموزی و فنی راهاندازی شدند.
وی در ادامه بیان کرد: غالباً آغاز هر طرحی مسائل خاص خودش را دارد؛ اما با توجه به نقش بزرگی که دانشگاه آزاد در ایجاد فعالیت کاربنیان، مهارتی و فنی و حرفهای دارد، سعی میشود ملاحظاتی درزمینهٔ تثبیت اشتغال جوانان، فرصتهای موجود و موردنیاز جامعه و نقاط قوت و ضعف مشاغل در نظر گرفته شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سیستان و بلوچستان گفت: در مشاغل خرد و کلان کشوری هم باید برای ارائه توانمندی محصلان و بروز این توانمندی در محیطهای کارگاهی و مکانهای فراهمشده (که باید قطعاً بدون ایراد باشند و فضایی برای آموزش این افراد داشته باشد) ملاحظاتی در نظر گرفته شود که بتوانیم درزمینهٔ توسعه و تنوع الگوهای آموزش در اجرای این طرح موانع و مشکلات را رفع کنیم.
شهریاری با تأکید براین که اگر آموزشهای فنی و حرفهای در استانها با توجه به نیازهای بازار ارائه شود، بخش زیادی از مشکل بیکاری حل میشود، گفت: بعضی از آموزشهای سنتی کاربرد ندارند که در نظر داریم آن ها را بازارمحور کنیم که در این صورت یک تحول جدی در نظام آموزش فنیحرفهای خواهیم داشت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استفاده از نیازمندیهای صنفها، اتحادیهها، شرکتها را مدل جدید آموزش در حال حاضر عنوان کرد که در جامعه اثربخشی خیلی زیادی داشته است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/
انتهای پیام/