برنامهریزی برای فعالیت 5 مدرسه عالی مهارت در کرج
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ احسان عربی مفرد- دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
مدرسه عالی مهارت «بافندگی» در آستانه اخذ مجوز
افزایش توان عملی دانشآموزان با بازنگری در منابع درسی
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با حمید بذرپاچ معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
بذرپاچ: با توجه به استقرار نظام آموزشی ۳-۳-۶ آموزش و پرورش و هدایت خودآگاه و ناخودآگاه دانشآموزان به سمت رشتههای کارشناسی نظری از بزرگترین تهدیدها و چالشهای آموزشکدههای فنی حرفهای (سما) سابق است. ایده ادغام این آموزشکدهها و ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، ایدهای خلاقانه برای زندگی دوباره رشتههای مهارتی و جذابیتبخشی برای متقاضیان ورود به دانشگاه شده است.
آنا: آیا در واحد کرج پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو کرده است و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
بذرپاچ: بله پروژه ادغام در واحد کرج صورت گرفته است. مصوبات اولیه در راستای تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی صورت گرفته و حتی تابلو مصوب آن نیز بر سردر مجموعه دانشکده نصب شده است؛ اما برخی موضوعات از قبیل نیروی انسانی و تصویب نهایی آن در شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی فرایندهای تخصصی و اداری لازم در حال انجام است.
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی حلقه واسط و موتور پیشران در حوزه تحصیل به همراه کسب مهارت بهمنظور ورود موفق به بازار کار هستند؛ هرچه به این حوزه اهمیت داده شود و دقت و جدیت در انجام امور آن صورت پذیرد به جذب هرچه بیشتر فارغالتحصیلان در بازار کسب و کار کمک خواهد کرد.دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بالغ بر هزار و 800 دانشجو دارد که البته با تصویب و انتقال رشتههای مهارتی جدید و موجود در واحد دانشگاهی به این دانشکده تعداد دانشجویان از بهمن ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟
بذرپاچ: از مهمترین چالشها میتوان ساماندهی نیروی انسانی و امور مالی آموزشکدههای سابق را نام برد که با بخشنامههای صادرشده اخیر برخی از آنها مرتفع میشود. از دیگر چالشها انتقال رشتههای مهارتی دانشگاه و به رسمیت شناختهشدن این دانشکده بین دانشجویان و سایر بخشهای واحد دانشگاهی است.
تعریف و تصویب درست و مبتنی بر بازار کار و مهارتهای سودمند و توانمندساز دانشجویان از مهمترین دغدغههای دانشکده مهارت و کارآفرینی و واحدهای دانشگاهی مربوط است.
از بخشنامههای موجود، موضوع استفاده از حداکثر امکانات واحد دانشگاهی در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است که اجرای درست این دستورالعمل میتواند بسیاری از چالشها را به فرصت تبدیل کند. از دیگر چالشهای اساسی، یکینشدن سامانههای دانشگاهی مانند ساجد و حقوق و دستمزد برای دانشکدهها و واحد دانشگاهی بوده که منجر به مشکلاتی از قبیل برنامهریزی درسی شده است.
تحصیل هزار و 800 دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید؟ در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد کرج توضیح دهید.
بذرپاچ: بالغ بر هزار و 800 دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد کرج و هزار و 150 دانشآموز در هشت باب مدرسه دخترانه و پسرانه در سه مقطع سمای واحد کرج مشغول تحصیل هستند. با توجه به جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری استان البرز و وجود قومیتها و استعدادهای مختلف در این استان و از سوی دیگر استقرار حدود ۱۰ شهرک و منطقه صنعتی در استان و استقرار یک دانشکده مهارت و کارآفرینی در استانی با این ظرفیتهای بالقوه و بالفعل میتواند نویدبخش آینده روشن برای مجموعه سمای واحد کرج باشد.
اتصال به دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع کرج و وجود ساختمانها، امکانات زیرساختی و آزمایشگاهی و کارگاههای مجهز (بالغ بر ۳۲ باب کارگاه و آزمایشگاه) فرصتی طلایی برای مجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی واحد کرج خواهد بود.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
بذرپاچ: ایفای نقش جدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت دانشجو و کارآفرینی مبتنی بر فصل ششم سند دانشگاه آزاد اسلامی و بسترسازی برای تحقق بندهای اول و دوم سیاستهای کلی اشتغال مبنی بر ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی با بهرهگیری از نظام آموزشی کشور و آموزش نیروی انسانی متخصص ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور و توأم کردن آموزش و مهارت با جلب همکاری بنگاه های اقتصادی، بند اول سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تأمین شرایط و فعالسازی همه امکانات و سرمایه انسانی علمی کشور بهمنظور توسعه کارآفرینی و دستیابی به اهداف تعیین شده در سند دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین، مستلزم طراحی و استقرار یک نظام جامع یکپارچه آموزش فنی و حرفهای و مهارتی در این دانشگاه است.
آنا: آیا تفاهمنامه در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟ این تفاهمنامه در چه راستایی است؟
بذرپاچ: برای دومین سال پیاپی قرارداد همکاری آزمایشگاهی و کارگاهی و ارائه خدمات آموزشی در این حوزه با آموزش و پرورش استان البرز برای آموزش مهارتی دانشآموزان هنرستانهای این اداره کل در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج منعقد و تفاهمنامه کلی با اداره کل فنی و حرفهای استان البرز برای آموزشهای فنی و مهارتی و راهاندازی مرکز مدیریت و مشاوره شغلی منعقد شده است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست؟ و آیا در این خصوص اقداماتی کردهاید؟
بذرپاچ: دورههای کوتاهمدت دورههایی است که مجموعهای از علوم و فنون و مهارتهای تخصصی در حوزه مهارتهای نظری و آزمایشگاهی و کارگاهی مشتمل بر آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی و مدیریت بر اساس سرفصلهای مشخص در مدت زمان معین ارائه میشود.
این دورهها شامل دو بخش کلی درون سازمانی و برون سازمانی است. دورههای درون سازمانی برای افزایش توانمندسازی کارکنان و اعضای هیئت علمی و افزایش مهارتهای ویژه دانشجویان تعریف میشود و دورههای برون سازمانی در قالب همه آموزشهای تخصصی و مهارتی به متقاضیان داخل و خارج دانشگاه با رویکرد درآمدزایی و پرداخت هزینههای آموزشی توسط متقاضی ارائه و گواهینامههای معتبر به آنها اعطا میشود. در این حوزه دورههای تخصصی در رشتههای تربیت بدنی، حسابداری، معماری، کامپیوتر و مکانیک خودرو دورههای مهارتی و تخصصی در سازمانی و برون سازمانی انجام گرفته و برخی از آنها در حال برگزاری است.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.؟
بذرپاچ: از اقداماتی که مدارس سما در حوزه مهارتی انجام میدهند، میتوان بازدیدهای علمی پژوهشی دانشجویان از کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی و کارگاهها و آزمایشگاههای دانشکده مهارت و کارآفرینی را نام برد.
بیشتر بخوانید:
تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر
لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارتآموزی
دانشکدههای مهارت نیازمند تدوین آییننامه و نیروی انسانی مناسب
علاوه بر این موارد برگزاری دورههای ICDL برای دانشآموزان و دورههای مهارتی زبان ویژه مدارس سازمان سوابق کلاسهای فوق برنامه خلاقیت خوشنویسی و مهارتهای زندگی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مهارتی مدارس سماست.
آنا: بایدها و نبایدها در حوزه مهارت و کارآفرینی و اشتغال را چه چیزهایی میدانید؟
بذرپاچ: با توجه به مأموریتهای متفاوت دانشکده مهارت و کارآفرینی نسبت به دانشکدههای کلاسیک واحدهای دانشگاهی از قبیل فعالیتهای کاربنیان، مدارس عالی مهارتی و طرح پویش، باید اهمیت ویژهای در سطح کلان کشوری و استانی برای این حوزه قائل شد تا به اهداف عالی تعریف شده در سند تحول و نظامنامه آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه رسید و بالعکس سهلانگاری و نادیدهگرفتن این حوزه بلای جان مهارتآموزی و کسب مهارتهای ویژه و تخصصی خواهد بود.
مدرسه عالی مهارت جوشکاری و آزمایشهای غیرمخرب نمونه ندارد
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارتی هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد کرج مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
اتصال به دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع کرج و وجود ساختمانها، امکانات زیرساختی و آزمایشگاهی و کارگاههای مجهز (بالغ بر ۳۲ باب کارگاه و آزمایشگاه) فرصتی طلایی برای مجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی واحد کرج خواهد بود.بذرپاچ: خیر تداخلی ندارد در واقع مدارس عالی مهارتی و کارآفرینی زیرمجموعه دانشکده مهارت و کارآفرینی تعریف شده است و مدارس عالی مهارتی در راستای آموزشهای غیررسمی و بهمنظور ارتقای مهارتهای حرفهای و گسترش دانش مهارت و توانمندسازی منابع انسانی تحصیلکرده با رویکرد راهاندازی کسب و کار با تکیه بر مدلهای نوآوری اجتماعی در راستای بسترسازی مشاغل فناورانه و دانشبنیان ایجاد میشود درحالیکه در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی علاوه بر آموزشهای غیررسمی، آموزشهای رسمی بلندمدت (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و حرفهای و دکتری حرفهای) درنظرگرفته شده است.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج یک مدرسه عالی مهارتی به عنوان جوشکاری و آزمایشهای غیرمخرب با همکاری انجمن جوش ایران راهاندازی شده است که در کشور نمونه آن وجود ندارد و در این حوزه دورههایی برگزار میکند و فعالیتهای کاربنیان و درآمدزایی در این حوزه در حال برنامهریزی و طراحی بوده و علاوه بر این، پنج مدرسه عالی دیگر در دست راهاندازی، برنامهریزی و اقدام است.
آنا: و سخن آخر...
بذرپاچ: دانشکدههای مهارت و کارآفرینی حلقه واسط و موتور پیشران در حوزه تحصیل به همراه کسب مهارت بهمنظور ورود موفق به بازار کار هستند؛ هرچه به این حوزه اهمیت داده شود و دقت و جدیت در انجام امور آن صورت پذیرد به جذب هرچه بیشتر فارغالتحصیلان در بازار کسب و کار کمک خواهد کرد؛ بنابراین معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی باید از مهمترین بازوان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاهی باشند؛ چراکه نیل به هدف بلند مهارتآموزی منجر به کسب و کار را محقق میگرداند.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/