دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 13:51
در عملیاتی در آب‌های استان بوشهر روی داد

کشف محموله پرندگان قاچاق به کشورهای جنوبی خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از کشف و ضبط تعداد 12 عدد پرنده شکاری از گونه‌های بالابان (Saker Falcon) و بحری (Peregrine Falcon) و همچنین تعداد 36 عدد هوبره در شهرستان عسلویه خبر داد.
کد خبر : 6350

به گزارش گروه اجتماعی آنا، حسین دلشب افزود: این محموله پرنده از یک شناور لنج بدست آمده است که در حین خروج از آب‌های سرزمینی حوزه استحفاظی خلیج فارس توسط گشت منطقه چهارم دریایی ثاراله متوقف شده بود و پس از اطلاع‌رسانی به محیط زیست عسلویه با نیابت قضایی در معیت نیروی انتظامی و هماهنگی با ندسا از لنج توقیفی بازرسی به عمل آمد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در حال حاضر لنج ذکر شده و سرنشینان آن جهت بازجویی‌ها و اقدامات اولیه تحویل پلیس آگاهی عسلویه شده و مراحل قضایی در حال انجام است.


دلشب با اشاره به اینکه این کشف پنجمین عملیات موفق‌آمیز کشف و ضبط این پرندگان ارزشمند بوده است که با همکاری متقابل پرسنل محیط زیست و ارگان‌های اطلاعاتی - عملیاتی شهرستان عسلویه میسر شده، گفت: علاوه بر پرندگان فوق لاشه یک عدد بالابان، 3 عدد هوبره و 20 تکه از قسمت بال کامل این پرنده، یک عدد درنا، 26 عدد کوکر، 4 عدد چاق لق نیز از این شناور ضبط شده است.


دلشب همچنین به نقش مهم این پرندگان در طبیعت اشاره و تشریح کرد: پرندگان شکاری همه ساله از اوایل مهر تا اواخر آذر و پرنده هوبره از آبان تا بهمن در زیستگاه‌های این استان حضور بیشتری می‌یابند و مورد توجه متخلفین شکار و صید جهت زنده‌گیری و انتقال به کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار می‌گیرند.


وی تاکید کرد: با عنایت به اینکه پرندگان شکاری در رأس هرم این جانوران قرار داشته و نقش مهمی در زنجیره اکولوژیک و تعدیل برخی از جمعیت‌ها و آفات دارند حضور و بقا نسل آنها از اهمیت وافری برخوردار است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه پرندگان شکاری و گونه هوبره از گونه‌های در معرض خطر و مورد توجه سایتیس هستند به منظور مقابله با افراد سودجو و قاچاقچیان این پرندگان ، ضمن همکاری بسیار ارزنده‌ای که تاکنون بین محیط زیست و ارگان‌های مرتبط شهرستان‌ها بوده است، در سال جاری فرهنگ‌سازی و ساماندهی تشکل‌های محیط زیستی جهت صیانت از این مواهب گران‌بهای طبیعی و تنوع زیستی مناطق نیز بسیار چشمگیر بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته