دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای: دانشگاه‌ها در تقاضا محوری موفق نبوده‌اند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه‌ها از لحاظ عرضه محوری اقدامات بسیار مناسبی را انجام داده‌اند، اما به لحاظ تقاضامحوری نتوانسته‌اند انتظارات موجود را برآورده کنند.
کد خبر : 6349

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسعود شفیعی در هجدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه باید به یکدیگر نزدیک شوند، افزود: تربیت نیرو و انجام امور تحقیقاتی از جمله تولیدهای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.


وی تصریح کرد: اکنون متاسفانه آموزش عالی کشور حساب شده و در راستای ماموریت‌ها اقدام نمی‌کند، به طوری که ما با تعداد زیادی فارغ‌التحصیل بیکار و صندلی خالی در دانشگاه‌ها مواجه هستیم.


شفیعی با تاکید بر اینکه تحصیل یکی از شاخصه‌های ارتقایافتگی به حساب می‌آید، اضافه کرد: کسی با ادامه تحصیل و تربیت دانش‌آموختگان مخالفتی ندارد، اما اگر این نیروهای تربیت شده نتوانند وارد بازار کار شوند، ما به لحاظ اقتصاد دانش‌بنیان جایگاه مناسبی را کسب نکرده‌ایم.


دبیر هجدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با بیان اینکه در دنیای پیشرفته تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مقاطع پایین‌تر برای ادامه تحصیل اقدام می‌کنند، اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور میزان کاردان‌ها باید به ۴۰ درصد برسد، در حالی که هم اکنون این آمار ۱۰ تا ۱۲ درصد است.


شفیعی تاکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای را می‌توان یکی از دانشگاه‌های تقاضامحور تلقی کرد که بیش از ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان آن جذب بازار کار می‌شوند.


وی گفت: در حال حاضر بسیاری از هنرستانی‌ها به علت وجود صندلی‌های خالی سایر دانشگاه‌ها به جای آموزش‌های مهارتی باید نگران دروس ریاضی و فیزیک باشند! به نظر می‌رسد در این موارد نیز باید دگردیسی اساسی در نظام آموزش کشور اتفاق بیفتد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته