دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1394 - 11:59

زمان گفت‌وگوهای سوریه در یکی دو روز آینده معلوم می‌شود؛ مخالفان با دو هیئت به مذاکره می‌آیند

وزیر امور خارجه آمریکا از مشخص شدن زمان برگزاری گفت‌و‌گوهای صلح سوریه در طی 24تا 48 ساعت آینده خبر داد.
کد خبر : 63475

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی روسیه، ایتار تاس، جان کری، روز دوشنبه در جریان سفر رسمی خود به لائوس گفت، زمان برگزاری گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو در طی 24 تا 48 ساعت آینده معلوم خواهد شد.


این گفت‌وگوها که در راستای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه حل بحران سوریه برگزار خواهد شد برای 25 ژانویه ( 5 بهمن) برنامه‌ریزی شده بود، اما روز جمعه احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که این گقت‌و‌گوها احتمالا «به دلایل عملی» به تعویق افتاده است.


کری افزود که او با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، توافق کرده که دعوت از گروه‌ها برای مذاکرات ممکن است زمانی که «همه قطعات [پازل] کنار هم جمع شدند» مورد بحث قرار گیرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، احتمالا دو هیئت مستقل از مخالفان از سوی دی‌میستورا برای گفتگوها دعوت خواهند شد.


بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد، در شش ماهه پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح سوریه، باید یک دولت انتقالی تشکیل شود و کار روی تهیه قانون اساسی جدیدی که شامل برگزاری انتخابات در 18 ماه آینده باشد، آغاز شود.


پس از آنکه دولت سوریه و مخالفان، اصلاحات سیاسی را انجام دادند، آتش‌بس باید بلافاصله به اجرا گذاشته شود. در این سند بین‌المللی به وضع بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، که آینده سیاسی او یک عامل اصلی اختلاف نظر بین طرف‌های مختلف است، اشاره‌ای نشده است. این بیانیه اعلام می‌دارد که مردم سوریه باید درباره آینده کشور خود تصمیم‌گیری کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: جان کری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته