دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور محمد سریر

مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقه آهنگسازی خانه موسیقی برگزار شد

مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقه آهنگسازی خانه موسیقی یکشنبه 10 اسفند با معرفی برگزیدگان در شاخه‌های مختلف در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
کد خبر : 6347

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این مراسم تقی ضرابی رئیس هیأت مدیره کانون آهنگسازان خانه موسیقی ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: «جوانان متکی به فرهنگ چند هزارساله پس از عبور از موانع سخت اگر به دریای هنر سرزمینشان نرسند، در جایی اسیر خرده فرهنگ‌های بیگانه می‌شوند. کانون آهنگسازان خانه موسیقی به منظور کشف و هدایت استعداد‌های جوان با برنامه‌ریزی‌های مدون و استقبال خوب جوانان و همچنین هدایت هیأت مدیره خانه موسیقی، موفق به برگزاری دومین مسابقه آهنگسازی شد.»


وی افزود: «هیأت داوران کانون از ابتدای ارسال آثار با در نظر گرفتن مواردی همچون خطوط ملودی، فرم، هارمونی، میزان استفاده از موسیقی ملی، جمله‌بندی‌ها، سازبندی و ... با دقت و ارزیابی با وسواس برگزیدگان را انتخاب کردند. همراهی پرمحتوای شرکت‌کنندگان باعث دلگرمی بود و آنچه برای کانون آهنگسازان فرستاده شد به مراتب قوی‌تر از آثاری بود که در جشنواره‌های مشابه و با هزینه‌های بالا فرستاده می‌شود.»


در ادامه امیر بکان عضو هیأت مدیره کانون آهنگسازان گفت: «قرار است از سال بعد مسابقه آهنگسازی خانه موسیقی به عنوان یک مسابقه معتبر ثبت شود و در هر سال با یک موضوع برگزار شود.»


در ادامه مراسم آثاری از برگزیدگان مسابقه آهنگسازی اجرا شد. در این قسمت قطعه «چندگاه» (کوارتت سازهای ایرانی) به آهنگسازی کوروش متین توسط گروه نیستان، قطعات «پرلود شماره 2»، «توکاتا و رومانس» به آهنگسازی سینا جعفری، قطعه «خروش» (دوئت برای ویولا و ویلنسل) به آهنگسازی شروین عباسی، قطعه «سریل دوازده نتی- شماره 3» به آهنگسازی بابک میلانی، و قطعه «ژنده رو» برای پیانو به آهنگسازی شاهین ساریخانی به اجرا در آمد.


در ادامه برنامه امیرمهیار تفرشی‌پور یکی از اعضای هیأت داوران مسابقه آهنگسازی پشت تریبون قرار گرفت و پس از صحبت در باره برنامه‌های کانون آهنگسازان گفت:‌ «بسیار خوشحالم که آثار آهنگسازان جوان در اینجا اجرا شد. مخاطبان ما به دلیل عدم اجرای موسیقی معاصر در ایران با آن آشنایی ندارند و آگاهی لازم را ندارند.»


تفرشی‌پور در ادامه صحبت‌های خود به معرفی نخستین کوارتت زهی تاریخ موسیقی ایران اثر پروفسور هرمز فرهت پرداخت و در ادامه فیلم این کوارتت برای حضار پخش شد.


در ادامه مراسم محمد سریر رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران پشت تریبون قرار گرفت و با تشکر از کانون آهنگسازان برای برگزاری این مسابقه گفت:‌ «این مسابقه برای جوانان بسیار تشویق کننده است و توسط افراد متخصص و بی‌نظر ارزیابی می‌شود. در حوزه آهنگسازی ارزیابی بسیار سخت است و ممکن است همیشه قابل مقایسه نباشد چون بحث خلاقیت بسیار پیچیده است. موارد زیادی در کشورهای دیگر دیده‌ام که به این مبحث وارد نمی‌شوند.»


وی افزود: «آنطور که در کشورهای دیگر دیده‌ام حتی در بحث آموزش نقاشی به کودکان هم به بچه‌ها نمی‌گویند که چطور نقاشی بکشند و به آنها الگو نمی‌دهند تا رشد ذهنی و خلاقیت شکل می‌گیرد. در موسیقی هم در کلاس آهنگسازی می‌گویند که خودشان بنویسند و به همه سبک ها هم احترام می‌گذارند.»


سریر گفت:‌ «در کشور ما لازم است که پایه‌هایی محکم شود. نگاه به موسیقی پلی‌فونیک، یک نگاه پیچیده و علمی است. اگر به آن فرهنگ موسیقی علمی وارد شویم، بعد می‌توان به راحتی خلاقیت داشت چون از آن نگاه و ذهنیت خودش عبور نمی‌کند. در بسیاری از آکادمی‌ها هنگام تدریس خیلی سخت می‌گیرند و از سبک‌های قرن‌های سیزده و چهارده استفاده می‌کنند، در حالی که مصرفی ندارد. شمارا به یک محدودیت می‌برند و این محدودیت توانایی ذهنی را بالا می‌برد. وقتی در محدودیت کاری انجام می‌شود، در آزادگی بینش خوبی پیدا می‌کند و تمام قسمت‌ها و امکانات خوب دیده می‌شود.»


وی افزود:‌ «در کشور ما کار آهنگسازی آنطور که باید دیده نشده و به قدری سلیقه‌ای با آن برخورد می‌شود. کسانی که در حوزه موسیقی فعال هستند به قطعاتی مانند همین قطعه هرمز فرهت که پخش شد، نگاهی فنی دارند. کسی که به موسیقی اشراف پیدا می‌کند، دنیای دیگری را پشت این رنگ ها می‌بیند و آن خیلی جالب است و شنونده را ناچار به تفکر می‌کند و این از مزیت‌های موسیقی علمی است.»


سریر گفت: «در دو سه دهه اخیر از خلاقیت‌هایی که وجه علمی دارد خیلی دور شدیم. چون وجه شنیداری آن محدود شده است هنرجویان تشویق نمی‌شوند که دنبال این کار بروند و همه دنبال کارهای ساده می‌روند. این کارهای ساده نه تنها برای مخاطب چیز ماندگاری ندارد، بلکه آن کار کرد فرهنگ که مخاطب را به اندیشیدن وابدارد را نیز در خود ندارد.»


وی افزود: «امیدوارم کانون آهنگسازان این مسابقه را ادامه دهند و گسترده‌تر برگزار کنند. نباید آهنگسازان را محدود کرد و باید اجازه دهیم هرکسی خلاقیتی دارد، وارد شود، چون در سطوح دیگر هر توانایی‌ که دارد، دیده می‌شود. کیفیت کار این آهنگسازان بسیار بالا است اما باید آن را با مردم پیوند دهیم، چون مردمی با ذائقه‌هایی دیگر داریم. اگر بتوانیم این دو را با هم نزدیک کنیم، هم موجب تشویق آهنگسازان می‌شویم و هم شنوندگان لذت می‌برند. باید از رسانه ها کمک بگیریم و مردم را هم تشویق و با خود همراه کنیم.»


در ادامه از پنج آهنگساز سینا جعفری کیا، شروین عباسی، علی افشاری، بابک میلانی و رامین اخوی‌جو که آثار قابل توجهی در این جشنواره ارائه کرده بودند با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد.


در پایان برگزیدگان مسابقه آهنگسازی اعلام شدند. برگزیدگان این بخش کورش متین برای قطعه «چندگاه» (کوارتت سازهای ایرانی)، رامین روشندل برای کوارتت زهی و شاهین ساریخانی برای کوارتت زهی بودند که با اهدای لوح خانه موسیقی و هدیه‌ای از آنها تقدیر شد.


هیأت داوران این مسابقه سیدمحمد میرزمانی، امیرمهیار تفرشی پور و امیر بکان بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب