دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه‌گذاری 5 میلیارد یوریی ایران و ایتالیا در صنایع معدنی

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش 5 میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی با ایتالیا آماده شده است.
کد خبر : 63456

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان عنوان کرد: همچنین شرکت «فولاد مبارکه» و شرکت «ایریتک» تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر از جمله ساخت نیروگاه آماده کرده‌اند که در سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه به ایتالیا با مشخص شدن محل تامین مالی این طرح‌ها و حدود همکاری‌ها نهایی می‌شود.


وی اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت «پرشین متالیک» ایتالیایی به صورت 60 درصد سهم ایتالیا و 40 درصد سهم ایمیدرو آماده شده است، سرمایه‌گذاری‌هایی مشترک در حوزه فولاد و زنجیره فولاد در جنوب کشور از چابهار تا بندرعباس و جاسک انجام می‌شود.


کرباسیان با بیان اینکه مرحله دوم طرح سالکو (آلومینیوم جنوب) را با چینی‌ها و ایتالیایی‌ها در منطقه چابهار در دستور کار داریم، افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم در خصوص صنایع پائین دستی آلومینیوم با شرکت «فیو» فرانسه در چارچوب همکاری‌های اقتصادی دو کشور آماده کرده‌ایم.


وی همچنین به سفر رئیس‌جمهور چین به ایران اشاره کرد و گفت: در این سفر ملاقات‌هایی با چند شرکت معتبر چینی داشتیم که در حوزه ذغال سنگ با شرکت «سی ان سی» برای استفاده از ظرفیت آنها بخصوص از نظر تامین مالی و همکاری‌های اقتصادی در طبس و زیراب مازندران داشتیم و همچنین ملاقاتی با شرکت «چایناهاربور» چین برای بخش بالادستی برگزار شد.


کرباسیان با بیان اینکه بندر پارسیان و منطقه اقتصادی لامرد برای آینده صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم طراحی شده است، تصریح کرد: مقدمات همکاری با شرکت‌های دیگر چینی در حوزه آلومینیوم و روی انجام شده و تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود.


وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به فعالیت در بخش معدن با تاسیس شرکتی در ایران و عقد قرارداد بلند مدت در قبال پرداخت حق بهره‌برداری به دولت می‌توانند در چارچوب قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت کنند.


کرباسیان به آغاز عملیات اکتشافی وسیع برای شناسایی ذخایر معدنی در کشور اشاره و عنوان کرد: درصورتی که هر کدام از معادن به نتیجه مطلوب برسد برای سرمایه‌گذاری فراخوان داده می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: علاوه بر معدن طلای نیکویه قزوین، معدن روی مهدی‌آباد نیز به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به مناقصه بین‌المللی گذاشته شد و در آینده نزدیک هم معادن دیگر را به مناقصه خواهیم گذاشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته