دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1394 - 11:11

لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید باز هم تصویب نشد

لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید که امروز ـ دوشنبه 5 بهمن ـ برای دومین بار در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار گرفت، با وجود موافقان جدی مورد تأیید اکثریت نمایندگان مجلس قرار نگرفت.
کد خبر : 63451

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در سیستان، بانه و سملقان در دستور کار نشست علنی امروز دوشنبه پنجم بهمن ماه قرار گرفت.


الیاس نادران نماینده تهران، علیرضا خسروی نماینده سمنان و سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه، به عنوان مخالفان این لایحه عنوان شدند. مخالفان افزایش واردات را جزو نقاط ضعف مناطق آزاد قلمداد کردند و تأکید کردند که مناطق آزاد باعث کاهش اشتغال می‌شود و هیچ حاصلی برای کشور ندارد.


مخالفان بی‌انضباط‌ترین حوزه اقتصادی دولت را مناطق آزاد خواندند و گفتند: از دو سال پیش از دولت خواسته‌ایم که بودجه مناطق آزاد را ارائه دهد ولی هنوز این بودجه به مجلس ارائه نشده است.


همچنین آنها تأکید داشتند مناطق آزاد به عنوان حیاط خلوت مدیران برای اجرای امور سیاسی و اقتصادی است.


موافقان این لایحه مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل، احمد شوهانی نماینده ایلام و سلیمان عباسی نماینده گنبد کاووس بودند.


آنها مناطق آزاد را منشأ گسترش اشتغال و صادرات دانستند و گفتند: در بسیاری از شهرها مخصوصاً در سیستان مهاجرت افزایش یافته است و ایجاد مناطق آزاد جدید می‌تواند انگیزه ماندن را برای ساکنان منطقه افزایش دهد.


همچنین موافقان تصریح کردند: ما نباید به بهانه واردات نگذاریم هیچ منطقه آزاد جدیدی به وجود آید. ما باید نظارت‌ها را افزایش دهیم تا اهداف تعریف شده در مناطق آزاد محقق شوند.


در نهایت محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، این لایحه را بدون اشاره به برنامه پنجم توسعه و نیازمند بودن به دوسوم آرای نمایندگان، در میان بهارستان‌نشینان به رأی گذاشت.


وکلای ملت با 98 رأی موافق، 79 رأی مخالف ، 25 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر با کلیات این لایحه مخالفت کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته