دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

جزئیات فروپاشی تخفیفات دروغ! / آیا درج قیمت مانع رانت و دلالی می‌شود؟

با اجرای فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده-واردکننده بر کالاها بساط سودجویان در زنجیره توزیع چیده شده و مقابله با گرانی آسان می‌شود.
کد خبر : 634497
درج قیمت تولید

به گزارش خبرنگار صنعت، کشاورزی و تعاون گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بعد از درج قیمت تولیدکننده-واردکننده (مجموع هزینه تمام‌شده تولید، سود قانونی تولیدکنندگان یا سود وارداتی و مالیات بر ارزش‌افزوده) از ۲۷ آذر بر روی «انواع آب‌میوه»، «آب‌معدنی»، «ماءالشعیر»، «نوشابه گازدار»، «غذا ساز»، «نوشیدنی ساز»، «چرخ‌گوشت» و «ماکروویو» و از تاریخ ۴ دی‌ماه بر روی انواع «پودر لباسشویی»، «دستمال‌کاغذی»،« پوشک بچه»، «یخچال‌فریزر»، «تلویزیون و ماشین لباسشویی» چندی روزی است که نوبت اجرای طرح فوق در بخش «صنایع غذایی و کنسروسازی»، «سلولزی بهداشتی و آرایشی»، «کارخانه‌ها و تولیدکنندگان» و «صادرکنندگان ماکارونی» ، «لنت ترمز»، «کلاچ» و «پالایشگاه‌های روغن‌سازی» رسیده است.(بیشتر بخوانید)


این طرح که با تأکید سید رضا فاطمی امین وزیر صمت آغازشده است؛ حذف حاشیه‌ ضخیم سود فروشندگان، پایان تخفیف‌های اغواکننده غیرواقعی، خروج دلالان از زنجیره توزیع، روان‌سازی فرآیند توزیع، شفاف‌سازی فرآیند قیمت‌گذاری، مقابله با گرانی و گران‌فروشی، رقابت سازی بین توزیع‌کنندگان، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف‌کنندگان و امکان رصد زنجیره توزیع را دنبال می‌کند.


مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید «۵۰ درصد از قیمت درج‌شده روی کالاها به‌ واسطه‌ها تعلق می‌گیرد که سهم دلالان در خصوص محصولات کشاورزی به ۸۰ درصد می‌رسد.»


عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز معتقد است «در برخی کالاها شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مصرف‌کننده نسبت به نرخ درب کارخانه هستیم و همین موضوع زمینه‌ساز پیدایش تخفیف‌های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصدیِ بی‌مبنا در کف بازار می‌شود.»


جزئیات محاسبه بهای پرداختی مصرف‌کنندگان


به گفته محسن حسینلویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت «فروشگاه‌ها موظف هستند با سودهای اعلام‌شده قیمت مصرف‌کننده را تعیین کنند، مردم نیز اگر می‌خواهند بر اساس قیمت تولیدکننده درج‌شده روی کالا به محاسبه قیمت مصرف‌کننده بپردازند می‌توانند ۲۲ تا ۲۵ درصد به آن اضافه کنند به عبارتی حدود یک‌چهارم تا یک‌پنجم به قیمت تولیدکننده اضافه خواهد شد».


البته ازآنجایی‌که محصول تولیدشده در کارخانه از سه طریق شرکت‌های پخش سراسری، خرده‌فروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها توزیع و در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد میزان سود هر گروه متفاوت خواهد بود که در جدول زیر جزئیات هر یک ارائه‌شده است.



جزئیات فروپاشی تخفیفات دروغ! / آیا درج قیمت مانع رانت و دلالی می‌شود؟
جزئیات سود قابل اِعمال بر کالاها از طریق شبکه توزیع کنندگان سراسری




جزئیات فروپاشی تخفیفات دروغ! / آیا درج قیمت مانع رانت و دلالی می‌شود؟
جزئیات سود قابل اِعمال بر کالاها از طریق توزیع کنندگان عمده‌فروش



امید است با درج قیمت تولید روی کالاها بساط سودجویان چیده شده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان منتفع شوند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب