تفاوت پژوهشمحوری دانشگاههای مطرح دنیا با ایران چیست؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ کامران پروانک مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) و استاد فعال در اخذ طرحهای بروندانشگاهی و متخصص در رشته علوم خاک (گرایش آلودگی محیطزیست و رابطه خاک و آب و گیاه) است.
بیشتر بخوانید:
اهتمام دانشگاهها به پژوهش و تحقیق و فعالیتهای دانشبنیان
لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای احیای علوم پایه
هزینه بالا تحقیق در برخی رشتهها را محدود یا تعطیل کرده است
پروانک هشت سال متفاوت بهعنوان پژوهشگر برتر و استاد فعال در گروه، دانشکده کشاورزی و دانشگاه انتخاب شده و ضمن ارائه و چاپ نتایج تحقیقات در مجلات علمی ـ پژوهشی، ISI و کنفرانسهای داخلی و خارجی، ۹ طرح پژوهشی بروندانشگاهی درآمدزای مشترک با دانشگاه و صنایع مختلف کشور و ۱۲ مورد طرح پژوهشی دروندانشگاهی خاتمه یافته، یک مورد ثبت اختراع، دو جلد کتاب چاپ شده را در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد.
در دانشگاههای مطرح دنیا از پژوهشهایی استقبال میشود که بتواند مشکلات و مسائل مربوط به صنعت و جامعه را رفع کند.
پروانک در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با بیان اینکه پژوهش گام نهادن در مسیری جدید است، اظهار کرد: با توجه به مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در راستای دانشگاه کارآفرین و مهارتی باید درصد بیشتری از پژوهش و تحقیقات در این مسیر باشد.
وی اضافه کرد: با نگاه به بودجه پژوهشی دانشگاههای مطرح دنیا مانند دانشگاه MIT درمییابیم که بودجه پژوهشی این دانشگاهها چندبرابر بودجه آموزشی ماست و این نشان میدهد پژوهش هزینه نیست؛ بلکه سرمایه است.
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) بیان کرد: در دانشگاههای مطرح دنیا از پژوهشهایی استقبال میشود که بتواند مشکلات و مسائل مربوط به صنعت و جامعه را رفع کند.
برخی محققان ناخواسته برای سایر کشورها کار و مشکلات آنها را بررسی میکنند
پروانک یادآور شد: بسیاری از کشورها مانند سوئیس پژوهشهایی را به کار میگیرند که در راستای ارتقای محصولاتشان باشد، یعنی موضوعات پژوهشی محققان دانشگاههای مطرح دنیا به منظور پیداکردن راهحلها و راهکارهای علمی و عملیاتی برای حل مسائل جامعه، صنعت و بازارهای آن کشورهاست؛ اما در کشور ما دقت لازم در این زمینه (علمی عملیاتی شدن تحقیقات) صورت نگرفته و تا حدودی کوتاهی شده است.
این استاد فعال در اخذ طرحهای بروندانشگاهی مطرح کرد: براساس تجربه میگویم که برخی محققان ما ناخواسته برای سایر کشورها با هزینه شخصی کار و مشکلات و مسائل آنها را بررسی میکنند و نتایج را در قالب یک یا چند paper ارائه میدهند و خوشحال از اینکه یک یا چند مقاله نوشتهاند و رزومهشان پر شده است و در نهایت ارتقای علمی کسب کردهاند و این یک ضعف بزرگ در تحقیقات و پژوهشهای ماست (توجه نکردن به علمی عملیاتی شدن تحقیقات).
لزوم فرهنگسازی برای تصویب، تحقیق و اجرای طرحها و موضوعات کاربردی
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با بیان اینکه راهکار نخست حل این مشکل، فرهنگسازی در راستای تصویب، تحقیق و اجرای طرحها و موضوعات کاربردی و عملیاتی مرتبط با صنعت و جامعه است، توضیح داد: چیزی که صنعت تشنه آن است، تحقیقات اجرایی، کاربردی و عملیاتی است، نه تحقیقات تئوری.
بیشتر بخوانید:
الگوبرداری از آلمان و ژاپن در توسعه پژوهش کشور/ مسائل مهم عرصه پژوهش چیست؟
ترویج فرهنگ پژوهش با افزایش اعتبار و جایگاه پژوهشگران
تحقیق و پژوهش؛ کلید تحول در تربیت نسل جدید
پروانک تبیین کرد: فردی که چنین شیوه شناخت مسائل در صنعت را داشته باشد و با تحقیق راهکار اجرایی و عملیاتی ارائه کند، صنعت بهدنبال او خواهد آمد و دراینصورت لازم نیست دانشگاه دنبال صنعت برود؛ بنابراین کمبودن تعداد طرحهای درآمدزا و بروندانشگاهی به دلیل توجه نکردن به مسائل و مشکلات اساسی صنعت و ارائه نکردن راهکارهای علمی عملیاتی و اجرایی برای حل مشکلات، معضل امروز جامعه است.
چیزی که صنعت تشنه آن است، تحقیقات اجرایی، کاربردی و عملیاتی است، نه تحقیقات تئوری.
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) البته در اینباره راهکاری هم ارائه کرد و به آنا گفت: تشویق اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای حضور در صنعت در قالب فرصتهای مطالعاتی صنعتی و تشکیل کارگروه علمی عملیاتی از استادان متخصص در هر رشته راهکار حل این مسائل است.
این استاد فعال در اخذ طرحهای بروندانشگاهی تأکید کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) تعدادی از اعضای هیئت علمی حضور دارند که علاقهمند و دارای ظرفیت و توانایی در اخذ موضوعات مرتبط با صنعت و جامعه هستند و خروجی آن میتواند موجب کارآفرینی، اشتغالزایی و حرکت دانشگاه به سمت و سوی دانشگاه مهارتی و کارآفرینی شود.
پروانک تشریح کرد: امیدوارم با مساعدت اعضای هیئت علمی در حوزه پژوهش و با توجه به توانایی و امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در راستای اخذ طرحهای برون دانشگاهی درآمدزا و عملیاتی حرکت کنیم و به سمت ترغیب دانشجویان کارآفرین برویم تا این دانشجویان در آینده مشکلی از صنعت و جامعه را حل کنند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/