ورود مدرسه عالی مهارت به حوزه اقتصاد دیجیتال
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
کشف و پرورش استعداد دانشآموزان در دورههای خلاقیت
مؤلفههایی برای پیشبرد اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با سیدشمس شفیعی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
شفیعی: نظامنامه قبلی آموزشکدههای فنی و حرفهای با رویکردی مشابه سایر دانشکدهها بهصورت اکثراً تئوری محور، مبنای کاملی برای تربیت تکنسینهای ماهر نبوده و عملاً یا پلی برای تحصیلات تئوری در ردههای بالاتر دیپلمههای (۱۱ ساله) نظام قدیم آموزش و پرورش بوده و یا حیاطخلوتی برای پشتکنکوریها برای خریدن زمان و آزمودن شانس خود در کنکوری دیگر.
انجام تحول در نظامنامه دانشکده مهارت و کارآفرینی با تأکید بر آموزشهای مهارتمحور و حرفهای و اکثراً عملی در قالب آموزشهای رسمی و غیررسمی مبنای مناسبی در راستای تحقق سیاستهای کلی اشتغال و اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیینشده در سند دانشگاه آزاد اسلامی است.
اضافه شدن ۶۰۰ دانشجو به دانشکده مهارتی واحد رشت
آنا: آیا در واحد رشت پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
شفیعی: پروژه ادغام آموزشکده و ایجاد دانشکده مهارت پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور رئیس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به انجام رسید و مقرر شد با اعلام آغاز کار دانشکده مهارت و کارآفرینی در مکان دو ساختمان فعلی آموزشکده، علاوه بر دانشجویان فعلی (حدود ۴۵۰ دانشجو که ۳۳۲ نفر آنان فعال هستند)، حدود ۶۰۰ دانشجوی این واحد دانشگاهی در رشتههای کاردانی مرتبط با دانشکده مهارت به این جمع اضافه شوند که در این صورت دانشکده با حدود یک هزار دانشجو در تیپ دو سازمان برای دستهبندی دانشکدهها قرار میگرفت.
برگزاری دورههای کوتاهمدت با ارائه گواهینامه از سوی سازمان مرکزی در رشتههای مرتبط در آموزشکده سما سابقه چندساله داشته که همچنان به فراخور نیاز و شرایط حضور افراد ادامه دارد. آنا: طرح ادغام چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟
شفیعی: وجود فرق بین این دانشکده با سایر دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به دلیل مبنای نظری جدید آموزش در این دانشکده که بهصورت حرفهای تعریف شده، تأمین استادان و مدرسان در حوزههای حرفهای و مهارتی که اکثراً واجد شرایط قبلی اعضای هیئت علمی و حقالتدریس در واحد(بهویژه جامع) نبوده و نیازمند بازتعریف مجدد در این حوزه هستند و تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها متناسب با رشتههای موجود و تکنولوژیهای برتر هر رشته به دلیل انطباق سطح مهارت دانشآموختگان با نیازهای واقعی جامعه از چالشهای این طرح محسوب میشوند.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد رشت توضیح دهید.
شفیعی: مجموعه سمای واحد رشت علاوه بر دارابودن آموزشکده سما در دو ساختمان آموزشی با حدود ۴۵۰ دانشجو (که ۳۳۲ نفر از آنها فعال هستند)، اکنون از یک هزار و ۷۴۰ دانشآموز در مقاطع مختلف(به تفکیک یک هزار و ۱۰۹ نفر در دبستان و پیشدبستان، ۳۹۰ نفر در دوره اول متوسطه و ۲۴۱ نفر در دوره دوم متوسطه و هنرستان) در دو جنسیت (یک هزار و ۲۵۶ نفر پسر و ۴۸۴ نفر دختر) نیز برخوردار است.
وجود هفت ساختمان ملکی در بهترین نقاط شهر با امکانات نسبتاً کامل ازلحاظ فضای آموزشی، آزمایشگاهها، کارگاهها، تجهیزات و ملزومات لازم در مناطق جغرافیایی واقع شدهاند که فضای رقابتی کاملی را در کنار سایر مراکز آموزشی تجربه میکنند.
در راستای اجرای مفاد دستورالعمل طرح تحول نظام آموزش و پرورش و اهداف تعیینشده معاونت سما، مرکز سما راهاندازی شده و بسط و توسعه هنرستانهای مجاور را با هدف آموزش دانشآموزان مهارتمحور در حوزه فنی و حرفهای در دستور کار خود داشته و تاکنون موفق به راهاندازی هنرستان برای هر دو جنسیت در شهر رشت شده و در نظر دارد با گسترش رشتههای تحصیلی موجود زمینه بهرهمندی تعداد بیشتری از علاقهمندان را فراهم کند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
شفیعی: ارتقای مستمر صلاحیت حرفهای نیروی کار کشور، افزایش اعتبار و رقابتپذیری ملی و بینالمللی گواهینامهها و مدارک تحصیلی، افزایش بهرهوری نیروی کار با تأکید بر رفع نیازهای برنامه توسعه استانی و ملی، حضور فعال و مؤثر در رویدادهای معتبر علمی و مهارتی ملی و بینالمللی، گسترش و توسعه دورههای آموزش غیررسمی مهارتی، راهاندازی خدمات مشاوره شغلی و آموزش مورد نیاز دانشجویان و کارآموزان و ایجاد و توسعه بانک استاندارد صلاحیت حرفهای و استانداردهای آموزشی از اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟
شفیعی: در راستای راهاندازی مرکز مهارتآموزی و مشاوره شغلی در شرف انعقاد قرارداد با اداره کل فنی و حرفهای استان گیلان هستیم که با استقرار کامل دانشکده مهارت و کارآفرینی اجرایی خواهد شد.
برای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی همکاری مشترکی را با یک شرکت از بخش خصوصی برای ارائه آموزش در حوزه اقتصاد دیجیتال آغاز کردهایم که بهزودی به انجام خواهد رسید.
برگزاری دورههای کوتاهمدت با ارائه گواهینامه
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
سمای واحد رشت در راستای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی فعالیتهایی را با مشارکت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال به انجام رسانده که بهزودی و پس از استقرار دانشکده مهارت به مرحله اجرا خواهد رسید.شفیعی: برگزاری دورههای کوتاهمدت با ارائه گواهینامه از سوی سازمان فنی و حرفهای در رشتههای مرتبط مختلف در این آموزشکده سابقه چندساله داشته که همچنان به فراخور نیاز و نیز شرایط حضور افراد ادامه دارد و با استقرار دانشکده مهارت و کارآفرینی در کنار سایر آموزشهای غیررسمی با تنوع بیشتر و تحول در متد برگزاری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.؟
شفیعی: مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در کنار انجام رسالت اصلی خود در حوزه آموزشهای عمومی، توجه خاص ویژهای به فعالیتهای مهارتی دارد. این فعالیتها از مهارتهای فردی شامل گفتاری، شنیداری، هنری، خانه و خانواده گرفته تا مباحث مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان با دانشآموزان و اولیا و نیز ترغیب آنان برای بروز خلاقیت با شرکت در جشنوارهها و مسابقات علمی و مذهبی، انجام میپذیرد.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
شفیعی: فعالیتهای سما در حوزه مهارت و کارآفرینی و اشتغال باید در راستای تحقق سیاستهای کلی نظام در اشتغال و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیینشده در سند دانشگاه اسلامی مبنی بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین صورت پذیرد که تحقق این امر فقط در سایه برقراری «قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی» است.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان
تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه با چشماندازی روشن
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد رشت مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
شفیعی: با توجه به اینکه رسالت مدارس عالی مهارتی در راستای آموزشهای غیررسمی و بهمنظور ارتقای مهارتهای حرفهای و گسترش دانش مهارتی و توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد راهاندازی کسبوکار بوده و در بسیاری موارد گستردگی یک رشته تحصیلی در آموزشهای رسمی را نداشته و صرفاً در یک شاخه تخصصی آموزش صورت میگیرد و پیشنیاز آن هم با آموزشهای رسمی متفاوت است؛ بنابراین تداخلی در این حوزه متصور نیست.
سمای واحد رشت در راستای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی فعالیتهایی را با مشارکت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال به انجام رسانده و بهزودی پس از استقرار دانشکده مهارت به مرحله اجرا خواهد رسید که مأموریتهای آن شامل برقراری رابطه متقابل تحصیل با اشتغال با ارتقای مهارتهای حرفهای، افزایش سطح آمادگی افراد برای ورود به بازار کار و اشتغال، شناخت کسبوکارهای نوین و گسترش دانش مهارتی، توسعه و تقویت کاربرد فناوریهای نوین، توسعه مهارتهای سطح بالا برای فناوریهای جدید، ارتقای کیفیت مدیریت و توانمندیهای مدیران و تعمیق و نهادینهسازی فرهنگ کار و اخلاق حرفهای منطبق بر الگوی اسلامی - ایرانی میشود.
آنا: و سخن آخر...
شفیعی: نکته قابل توجه درباره دانشکدههای مهارت، توجه نداشتن واحدهای دانشگاهی به مفاد نظامنامه راهاندازی آن است. مفادی که ماهیت این دانشکدهها را زیر نظر و هدایت معاونت سما تعریف کرده و علاوه بر حق انتفاع مادی معاونت سما از این دانشکده، درباره انتصابات و حوزه اجرایی آن نیز مراتبی را تعریف کرده که از طرف مسئولان مغفول مانده و زمینه سرخوردگی کارکنان و دانشجویانی را فراهم میکند که با توجه به مزیتهای موجود این مرکز آموزشی را برای کار و تحصیل خود انتخاب کردهاند.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/