سازوکار تعیین قیمت برای مالیاتسِتانی از خودروهای لوکس /خودرو ارزان میشود؟
به گزارش خبرنگار اقتصادکلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) مشمول مالیات است.
براساس جدولی که پیشتر منتشر شده است، دریافت مالیات از خودروهای لوکس به این صورت تعیین شده است که خودروهای سواری و وانت دوکابین با ارزش روز یک میلیارد تومان تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل یک درصد، از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۳میلیارد تومان معادل دو درصد، از سه میلیارد تومان تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل سه درصد و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل چهار درصد از قیمت خودرو را باید در قالب مالیات مذکور به حساب دولت واریز کنند.
داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این باره از شناسایی ۵۵۰هزار خودروی لوکس، برای اخذ ۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان مالیات خبر داد.
وی عنوان می کند «طبق محاسبات انجامشده ۵۵۰ هزار خودروی لوکس مشمول مالیات هستند که جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان است».
وی اظهار می کند «برای دریافت این مالیات به مالکان خودروهای لوکس پیامک خواهیم زد تا نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند و در صورت عدمپرداخت، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند».
در حالی که رئیس سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵۵۰ هزار خودروی لوکس برای اخذ مالیات خبر داده است که فعالان بازار خودرو به این موضوع معترض هستند و معتقدند این تعداد خودروی لوکس در کشور وجود ندارد و خودروهایی که به دلیل افزایش تورم با رشد قیمت مواجه شدهاند نباید در دسته خودروهای لوکس قرار بگیرند و نیاز به کار کارشناسی بیشتر در این باره است.
سازوکار اعتراض باید گنجانده شود
سیاوش غیبی، کارشناس امور مالیاتی در گفتوگو با آنا درباره دریافت مالیات از خودروهای لوکس اظهار میکند «در سالهای گذشته این موضوع مطرح بود اما ابلاغها انجام نشده بود و مهلت قانونی بود اما برای سال آینده برای دریافت مالیات از این بخش پیشبینیها صورت گرفته است».
وی میگوید «تمام افرادی که دارای خودروهای لوکس هستند از طرف سازمان مالیاتی برای آنها پیامک ارسال و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل میشود و پس از این اقدام افراد بدهکار مالیاتی خواهند بود و حسابهایشان مسدود و ممنوعالخروج خواهند شد و عملاً هیچگونه فعالیتی نمیتواند داشته باشد».
غیبی ادامه میدهد «بهترین اقدام این است که افرادی که مشمول پرداخت مالیات میشوند با مراجعه به شعبه مالیاتی اقدام به ارائه اظهارنامه کنند، با این اقدام شاید مالیات کمتری اخذ شود در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد».
کارشناس امور مالیاتی درباره سازوکار تعیین قیمت خودروها برای دریافت مالیات بیان میکند «در گذشته نقل و انتقال یا کارخانهای بود یا رؤسا توسط سازمان امور مالیاتی تعیین میشد اما در قانون فعلی کمیتهای برای این کار تشکیل خواهد شد».
وی با بیان اینکه قرار است میانگین قیمتی مدنظر قرار گیرد میافزاید «به دلیل اینکه در کشور تورم وجود دارد و قیمتها مدام در حال تغییر است و ارزشگذاریها به هم میریزد، بهترین شیوه این است اعتراض در آییننامه دیده شود تا افراد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند».
غیبی ادامه میدهد «در همه دنیا پروسه مالیاتسِتانی به همین منوال است یا مؤدی باید تمکین کند یا اقدام به اعتراض کند البته به نظر میرسد در حال حاضر با توجه به ارقام پرداختی مشکلی به وجود نیاید».
تاثیر دریافت مالیات از خودروهای لوکس بر بازار خودرو
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در گفتوگو با آنا درباره تاثیر دریافت مالیات از خودروهای لوکس بر بازار خودرو اظهار میکند «اخذ مالیات از خودروهای لوکس تاثیری در کاهش قیمتها نخواهد داشت، تنها عاملی که میتواند موجب کاهش قیمتها شود افزایش عرضهها است».
وی با بیان اینکه اگر عرضه خودرو با تعرفه پایین به بازار صورت گیرد قیمتها شکسته خواهد شد، میگوید «زمانی که خودروهای موجود در بازار مربوط به چهار سال گذشته است و هیچ افزایشی در تعداد نداشته نباید انتظار کاهش قیمت داشت».
موتمنی ادامه میدهد «سازمان امور مالیاتی باید این موضوع را در نظر داشته باشد که خودروهایی که در حال حاضر بیش از یک میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند و خرید و فروش میشوند در واقع قیمت آنها ۲۰۰ میلیون تومان است که بر اثر کاهش عرضه و افزایش تورم به قیمهای فعلی رسیده است بنابراین خودرو سانتافهای که از ۲۰۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان رسیده خودروی لوکس محسوب نمیشود و قابل بررسی است».
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/