کمدیهای سخیف چطور پرچمداران سینما شدند؟/ خنده تلخ گیشه سینمای ایران به ریشِ ژانر کمدی!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، پس از ۶ ماه حضور مداوم بر روی پردههای سینما بالاخره توانست از مرز ۳۸.۵ میلیارد تومان فروش، عبور کند و با پشت سر گذاشتن فیلم سینمایی «مطرب» به «پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران» تبدیل شود. عنوانی که از دیروز در فضای مجازی و برخی از رسانههای سینمایی به این فیلم اختصاص داده شده اما نمیتوان به طور قطع آن را پذیرفت.
بدون شک اینکه فیلمی به تواند به فروش نزدیک به ۴۰ میلیارد تومانی برسد، مخاطب زیادی داشته اما نباید نقش تورم و گران شدن قیمت بلیط را در این میان نادیده گرفت. فاکتور اصلی پرفروش بودن و پرطرفدار بودن یک اثر، تعداد تماشاگران یا تعداد بلیتهایی است که برای آن به فروش رسیده است و اگر بخواهیم با این فرمول حساب کنیم، فیلم اطیابی حتی در میان ۱۰۰ فیلم پرطرفدار و پرتماشاگر تاریخ سینمای ایران نیز قرار نمیگیرد، چه برسد به صدر جدول. به عنوان مثال اگر فقط بخواهیم با فیلم قبلی که این عنوان را یدک میکشید مقایسه کنیم هم میبینیم که «دینامیت» حتی از پس «مطرب» هم برنمیآید.
فیلم سینمایی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی، سال ۹۸ در سینماها اکران شد و توانست با عبور از ۳۸.۵ میلیارد تومان، بالاترین عدد فروش در گیشه سینماها را از آن خود کند. «مطرب» در این سال نزدیک به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را به سینماها کشاند و چنین رکوردی را ثبت کرد، اما فیلم سینمایی «دینامیت»با وجود اینکه از تابستان در حال اکران است، اما هنوز نتوانسته ۲ میلیون نفر را هم مجاب کند که به سالنها بیاین و این فیلم را از روی پرده ببینند. پس دلیل اصلی پرفروش شدن فیلم «دینامیت» فقط و فقط گرانتر شدن بلیت سینماهاست و از آنجا که جدیدا سینماگران ما علاقه دارند با این عدد و رقمها، عنوانسازی کنند، این بالا رفتن قیمت بلیت را به پای ارزشهای هنری و ویژگیهای تماشاگرپسند کار خود مینویسند.
فیلم «دینامیت» اکرانش را از ۱۰ تیر آغاز کرده و باوجود این زمان طولانی که روی پرده سینماهاست، اما همچنان با ۴۷۷ سالن نمایش، بیشترین سانس اکران را در میان تمام فیلمهای در حال اکران به خود اختصاص داده است. دلیل اصلی این مسئله نیز حمایت ویژه سینماداران از این اثر است، حمایتی که البته منطقی هم به نظر میرسد، چون فیلم مسعود اطیابی در شرایطی اکران شد که سینما به واسطه همهگیری کرونا در خواب زمستانی بود و تمام فیلمها در گیشه شکست میخوردند، اما این اثر با اکرانش توانست تماشاگران زیادی را به سینماها جذب کند و رکوردهای فروش را یکی پس از دیگری به ثبت برساند.
روز اول گر نهد معمار کج...
بدون شک نمیتوان اهمیت فیلم «دینامیت» در میان آثار سینمایی دو سال اخیر را نادیده گرفت، بالاخره این اثر توانسته نزدیک به ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر را به سالنهای سینما بکشاند و تا به اینجا پرتماشاگرترین فیلم سال لقب بگیرد. اما بارزترین پیامی که استقبال ویژه مخاطبان از این فیلم دریافت میشود، مسئله تنزل سلیقه مخاطب است. در طول سالهای اخیر موجی در سینمای ایران به وجود آمد که باعث شکستهای سنگین فیلمهای خوشساخت در گیشه شد و عملا اوضاع برای آثار کمدی ساختارشکنانه و غالبا سخیف مهیا شد. با همین فرمول اکثر فیلمهای کمدی که با شوخیهای جنسی و لودگی ساخته شده بود، توانستند میدانداری کنند و همه رقبا را از راه به در کنند.
به جز سال گذشته که شرایط در اکران یک استثنئا به حساب میآمد، در سالهای پیش از آن شرایطی شبیه به امروز سینما در جدول فروش حاکم بود. شرایطی که نشان میدهد مسیری که امروز فیلمهایی مثل «دینامیت» و «گشت ۳» در حال طی کردن آن هستند، از اواسط دهه نود شکل گرفته است و به احتمال فراوان هم ادامه خواهد یافت. سال فیلم سینمایی ۹۵ «من سالوادور نیستم» سال ۹۶ «نهنگ عنبر ۲»، سال ۹۷ فیلم «هزارپا» و سال ۹۸ فیلم «مطرب» کمدیهایی بودند که پرفروشترین فیلمهای سال شدند کم کم به جریان اصلی گیشه تبدیل سینمای ایران تبدیل شدند و امروز دو نماینده از همین سینما پرچمداران و مدعیان عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ هستند.
اما چه چیزی ذائقه مخاطب ایرانی را تا این حد تغییر داد؟ مخاطبی که سالهای قبل از آن حتی اگر به دنبال تماشای فیلم کمدی بود، آثاری همچون «اجارهنشینها»، «خواستگاری»، «مارمولک»، «مومیایی ۳» و فیلمهایی از این دست را انتخاب میکرده و اما حالا چشمش به شوخیهای بند تنبانی کمدینهای امروزی است. چه چیزی بازار سینمای ایران را به این سمت وا داشته است که صرفا برای بازگشت سرمایه دست به تغییر فضای ژانر کمدی در داخل کشور و متعاقبا تغییر ذائقه مخاطب ایرانی بزند؟ اینکه امروز فیلمهایی مثل «دینامیت» مدعیان اصلی فروش میشوند و حتی فیلمسازان مطرحی همچون اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، محمدحسین مهدویان، نیکی کریمی و... نیز از آنها شکست میخورند به چه علت است؟
بیشتر بخوانید:
کاهش ۱۵ میلیون نفری تماشاگران سینما در یک سال
باید مرز میان فیلم سخیف و خوب تعریف شود
کشتن ژانر کمدی...
ژانر کمدی از دیرباز ژانر مورد علاقه مردم ایران بوده و در طول سالهای اخیر فیلمهای کمدی زیادی در دسته پرفروشترین و پرتماشاگرترین آثار سال قرار گرفتهاند. اما چیزی که در چند سال اخیر تحت عنوان «کمدی پرفروش» در سینماهای ایران دیدیم، آثاری است که به ذات این ژانر شباهت چندانی ندارد و بدون رعایت هیچ یک از ویژگیهای این گونه از آثار، برای خنداندن مخاطب به هر چیزی چنگ میاندازد. نتیجه این ماجرا هم این شده که حالا فیلمهای کمدی ایرانی سعی دارند کیفیت و لحن خود را به تئاترهای کمدی که خیلی راحت رکیکترین الفاظ در آنها استفاده میشود نزدیک کنند، تا بلکه به این ترتیب بتوانند گیشه را منفجر کنند و عناوین دهانپرکنی مثل «پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران» را به ادامه نام خود سنجاق کنند.
این روزها رقابت اصلی پرفروشترین فیلم گیشه در ایران بین دو فیلم کمدی «دینامیت» و «گشت ۳» در حال انجام است. یک هفته فیلم اطیابی پرفروشترین فیلم هفته میشود بعد از آن نوبت به فیلم سهیلی میرسد. باتوجه به اینکه قسمت سوم «گشت ارشاد» مدت زمان کمتری از رقیبش روی پرده بوده، بعید نیست پس از اتمام اکران «دینامیت» به تنهایی پرچمدار گیشه شود و رکورد جدید را به فاصله چند ماه بشکند. از همین امروز به دستاندرکاران «گشت ۳» توصیه میکنیم آنها دیگر این عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ را استفاده نکنند، چون اگر قرار است چنین رکوردی بزنند، باید بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان بفروشند!
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/