دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1394 - 14:22

الشرق الاوسط: کشورهای عربی برای مقابله با ایران سپر موشکی نصب می‌کنند

یک پایگاه اسرائیلی فاش کرد که نیروهای نظامی عربستان و مصر چندی پیش با هدف آمادگی برای تقابل با ایران، تمرین نظامی مشترک برگزار کردند.
کد خبر : 63319

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه رای‌الیوم، دبکا فایل فاش کرد: «برای نخستین‌بار در تاریخ روابط دوجانبه مصر و عربستان، این دو کشور به‌طور محرمانه اقدام به برگزاری مانور مشترکی کردند.


منابع نظامی دبکا در این‌باره گفتند: «در این مانور که با نام تبوک 2 برگزار شد، نیروهای دریایی، مسلح، موشکی، هوایی و دریایی و همچنین نیروهای ویژه دو کشور شرکت داشتند.»
این پایگاه اسرائیلی مدعی شد هدف دو کشور از برگزاری این مانور نظامی مشترک و محرمانه، مقابله با تهدیدات ایران و آمادگی در مقابل حمله احتمالی ایران به عربستان بوده است.


از سوی دیگر روزنامه الشرق‌الاوسط در گزارشی به تکاپوی اعراب حاشیه‌خلیج‌فارس برای مقابله با تهدیدات ایران پرداخت و نوشت: «کشور‌های حاشیه خلیج‌(فارس) به بهانه مقابله با قدرت نظامی ایران به‌دنبال استقرار سامانه سپر موشکی در آب‌های منطقه هستند و در این‌زمینه آمریکا به‌ ‌آنها تضمین‌هایی داده است.»


جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، که به عربستان سفر کرده است، در نشست مشترک با وزیران امورخارجه شورای همکاری خلیج‌فارس گفت که روابط واشنگتن و کشورهای خلیج‌فارس بر پایه منافع مشترک بنا شده است و آمریکا هیچ‌گاه متحدانش را در برابر تهدیدات تنها نخواهد گذاشت.


این گزارش می‌افزاید: «هفته گذشته حمد آل‌خلیفه، فرمانده نیروی هوایی بحرین، اعلام کرد کمیته وابسته به شورای همکاری برای ساخت سامانه دفاعی مشترک تلاش خواهد کرد و نتیجه آن به‌زودی اعلام خواهد شد. این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که تهران پس از رفع تحریم‌هایش دست به آزمایش موشک‌های بالستیک زد.»


الشرق‌الاوسط در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «ایده استقرار چنین سامانه موشکی‌ای با همکاری کشورهای عرب منطقه ناگهانی نبوده است و در گذشته نشانه‌هایی از آن عیان شده بود ولی اکنون با اقدامات ایران، این روند سرعت بیشتری به خود گرفت. پیشتر چنین ایده‌ای در جنگ خلیج‌(فارس) سال 1990 (1368) مطرح شد و هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه سابق آمریکا، در سال 2012 (1390) در ریاض گفت که آمریکا به کشورهای خلیج‌(فارس) برای ساخت سامانه دفاعی موشکی کمک خواهد کرد.»


در حال حاضر عربستان و امارات سامانه دفاعی قدرتمندی در اختیار دارند. این در حالی است که آمریکا قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با عربستان برای فروش و تجهیز موشک‌های پاتریوت بسته است.


این گزارش می‌افزاید: «در سال 2011 (1389) آمریکا اعلام کرد قراردادی به ارزش سه و نیم میلیارد دلار با امارات برای فروش یک سامانه دفاعی موشکی بسته که تا پیش از آن اقدام به فروش این سامانه در بازارهای بین‌المللی نکرده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته