دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1400 - 11:36

اعزام نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی به قزاقستان

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: با توجه به درخواست رئیس‌جمهور قزاقستان و در نظر گرفتن تهدید امنیت ملی این کشور به‌وسیله نیروهای خارجی، این سازمان تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح به قزاقستان گرفت.
کد خبر : 633074
اعتراضات قزاقستان



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و ریاست دوره‌ای شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی بنا به درخواست قاسم ژومارت تاکایف تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح به قزاقستان گرفت.


در این رابطه پاشینیان در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: با توجه به درخواست رئیس‌جمهور قزاقستان و در نظر گرفتن تهدید برای امنیت ملی و حاکمیت قزاقستان که به‌دلیل مداخله خارجی شکل گرفته است، شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی مطابق با ماده چهار معاهده امنیت جمعی، تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح جمعی به قزاقستان گرفته است.


وی ادامه داد: نیروی حافظ صلح برای کمک به تثبیت و عادی‌سازی اوضاع قزاقستان برای مدت زمان محدودی به این کشور اعزام خواهند شد.


شب گذشته رئیس‌جمهور قزاقستان به‌عنوان رئیس شورای امنیت این کشور نشست اضطراری این نهاد را برگزار کرد که در آن رؤسای سنا و مجلس نمایندگان، سرپرست نخست‌وزیری، رئیس نهاد ریاست جمهوری، رئیس کمیته امنیت ملی، دادستان کل، رئیس سرویس حراست دولتی، سرپرست معاونان، وزیران امور خارجه، دفاع، کشور و حوادث غیر مترقبه حضور یافتند.


بنابر اطلاعیه منتشر شده در این زمینه، موضوع مبارزه با عناصر تروریستی و جنایتکار که به‌دنبال برهم زدن ثبات و امنیت قزاقستان هستند، در دستور کار این نشست قرار گرفت.


رئیس شورای امنیت قزاقستان با بیان پیچیدگی‌های اوضاع رو به رشد، بر ضرورت اتخاذ برخی از اقدامات فوری تأکید کرد.


تاکایف گفت: ریاست ستاد مبارزه با تروریسم بر عهده من است، نیروهایی که به قزاقستان حمله کردند، تروریست‌های واقعی هستند. بنابراین باید اقدام به عملیات ضد تروریستی برای عقب راندن آن‌ها انجام دهیم.


وی ادامه داد: به‌خوبی می‌دانیم آن‌ها در حال حاضر در آلماتی و سایر شهرها به تخریب مشغول‌اند، تأسیسات زیرساختی را تصرف می‌کنند و مهم‌تر از همه، مکان‌هایی را که محل نگهداری اسلحه هست، اشغال می‌کنند. آن‌ها در حال حاضر در حاشیه آلماتی درگیر رویارویی مسلحانه با واحدهای هوابرد وزارت دفاع هستند.


رئیس‌جمهور قزاقستان تصریح کرد: این باندهای تروریستی در واقع بین‌المللی هستند و در خارج از کشور آموزش‌های جدی دیده‌اند و حمله آن‌ها به قزاقستان باید به‌عنوان اقدام تجاوزکارانه تلقی شود.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب