استخراج نظریه از مکتب شهید سلیمانی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بافت، نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالشها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی با حضور اندیشمندانی از سراسر کشور و مهمانانی از ۱۵ کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این همایش گفت: در باب تحول علوم انسانی زیاد سخن گفته شده است ولی در اینجا قصد داریم قرائت خود را از مکتب شهید سلیمانی ارائه کنیم. مکتب به چه معناست و چه زمان میتوان به کسی نسبت مکتب داد.
وی مکتب را منظومهای از پنج نظام بینشی، دانشی، انگیزشیِ، منشی و کنشی دانست و گفت: نظام بینشی مجموعه باورها و اعتقادات است. نظام دانشی نظام علم و دانش نافع است و مجموعه انگیزشی عوامل محرک فعالیت را در بر میگیرد که باید انگیزه در کار باشد که گاهی بینش و دانش هست ولی انگیزش نیست. نظام منشی خلقیات است و نظام کنشی فعالیتها و عملیات اجرایی را در بر میگیرد.
خسروپناه با بیان اینکه آیا مکتب حاج قاسم این نظام را داراست، گفت: پاسخ مثبت است. وقتی رهبر فرزانه انقلاب تعبیر مکتب حاج قاسم را بکار میبرد برهمگان معلوم است که حقیقتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: در نظام بینشی که نظام باورها و اعتقادات است. باور بهحق تعالی و حیات پس از مرگ در جان شهید سلیمانی نهادینه شده بود. کسی که باور حیات پس از مرگ داشته باشد یعنی از نظام بینشی توحیدی برخوردار است. از علائم آن شجاعت و مقاومت و شبزندهداری است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اینکه انسان با تمام خستگیها نماز شب را ترک نکند از علائم همان باور است. سردار سلیمانی نهتنها خودش باور به توحید داشت، مرتب نظام توحیدی را معرفت افزایی میکرد. ولایت پیامبر و معصومین و فقیه جامعالشرایط را در عمق جان باور داشت. مکتب حاج قاسم یک سخن نیست. یک حقیقت است یک دل است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی آمریکا را نهتنها دشمن جمهوری اسلامی بلکه دشمن جهان اسلام میدانست افزود: اگر امروز از هستهای و موشکی و سپاه عقبنشینی کنیم گام بعد تجزیه ایران خواهد بود همان بلایی را که میخواستند در سوریه و عراق بیاورند و در لیبی بر سر مردم آوردند.
خسروپناه بیان کرد: دومین نظام از مکتب شهید سلیمانی نظام دانشی است. ایشان با علم نافع و عقلانیت پیش میرفت و دانشی بنام مقاومت را طراحی کرد. من از اساتید علم و فن خواهش میکنم که از آنچه حاج قاسم انجام داد نظریه استخراج شود. وی دنبال علم نافع بود چون در مکتب علی (ع) رشد کرده بود. وی نهتنها علوم نظامی را دنبال میکرد بلکه انس عجیبی به قرآن و نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه داشت.
وی ادامه داد: مکتب حاج قاسم دارای نظام انگیزشی است. ایشان یک دستش اسلحه بود و یک دستش قلم. به پشتوانه قلم اسلحه در دست میگرفت.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان خاطراتی از دفاع مقدس تبسم همیشگی حاج قاسم در برابر قاطعیت ایشان را نتیجه نهادینه شدن نظام انگیزشی در وجود ایشان دانست و گفت: تواضع حاج قاسم و اخلاص و محبت و سعهصدر وی از مجموعه منشی است. منش وی دشمنی با ظالم و دوستی با دردمند است و این رمز ماندگاری شهید سلیمانی در دلهاست. انسان تا دل خود را نسازد و نرم نکند و از خلقیات الهی پر نکند بر دلها اثر نمیگذارد.
وی اظهار کرد: شهید سلیمانی در سه مأموریت بزرگ دفاع مقدس، مبارزه با اشرار و سپاه قدس اقتدار نظامی را نشان داد ولی درعینحال به مردم مظلوم یمن و سوریه و عراق کمک میکرد و حتی در سیل به یاری سیلزدگان میشتافت که اینها همه نشانههای نظام کنشی در مکتب حاج قاسم است که نظامی کامل و جامع هست.
نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالشها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی در پنج محور اصلی محورهای تربیتی مکتب شهید سلیمانی، محورهای آیندهپژوهشی مکتب شهید سلیمانی، محورهای مقایسهای مکتب شهید سلیمانی، محورهای بینرشتهای مکتب شهید سلیمانی و محورهای آسیبشناختی مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت برگزار شد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/