دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1400 - 18:29

درخواست طالبان برای بازگرداندن بالگردهای افغانستان از تاجکستان و ازبکستان

طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواست بالگردهایی را که اواسط مردادماه از افغانستان خارج شده است، به این کشور بازگرداند.
کد خبر : 633010
4444



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواست بالگردهایی را که اواسط مردادماه از افغانستان خارج شده است، به این کشور بازگرداند.


عنایت‌الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان گفت: ما بارها از دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان خواستار بازگرداندن بالگردها شده‌ایم و البته آن‌ها هم در این موردنظر خودشان را دارند و هنوز بالگردها را پس نداده‌اند.


طلوع نیوز از وجود بیش از ۴۰ بالگرد خبر می‌دهد، اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها در تاجیکستان و چه تعداد در ازبکستان است.


مناقشه بر سر بالگردهای خارج شده از افغانستان بین طالبان و دولت تاجیکستان، چند روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل آغاز شد.


پیش‌تر گزارش‌های خبری اشاره کرده بودند که طالبان موفق شد چند بالگرد و هواپیمای جنگی افغانستان را از ازبکستان باز پس گیرد.


خبرگزاری طلوع نیز ۱۴ دی خبر داد که لطیف الله حکیمی مدیرکل کمیسیونی که فرودگاه‌های افغانستان را تحت کنترل دارد، گفت که دولت سابق افغانستان ۱۶۴ هواپیما در اختیار داشت که ۸۱ مورد آن هنوز در کشور است.


بر اساس اعلام مقام‌های طالبان، از مجموع ۸۱ هواپیمای نظامی، در حال حاضر تنها ۴۱ هواپیما از قدرت عملیاتی برخوردار است.


بیش از نیمی از هواپیماهای نظامی افغانستان در جریان فروپاشی دولت سابق این کشور در اواسط ماه اوت ۲۰۲۱، به خارج از کشور منتقل شده است.


حکیمی تأکید کرد که مقام‌های سابق افغانستان و نظامیان این کشور ده‌ها هواپیما را به تاجیکستان، ازبکستان، امارات متحده عربی و آمریکا منتقل کرده‌اند. طالبان بارها تلاش برای بازپس‌گیری این هواپیماها را آغاز کرده است.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته