دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1394 - 13:10
حجت‌الاسلام علی‌عسکری*

ناگفته‌هایی از رهبری، هاشمی و خبرگان

همه می‌دانیم متحجرانی که به انقلابی‌گری شهره شده‌اند به رهبری مثل خودشان اندیشه می‌کنند، آنها هنوز فراموش نکرده‌اند، آیت‌الله هاشمی - مرد عبور از بحران‌ها و یار دیرین رهبری- پس از ارتحال امام چگونه توانست مجلس خبرگان را مدیریت کند و باعث گردد کلید دار نظام به شکل درست و مستوفی انتخاب گردد.
کد خبر : 63290

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از معدود چهره‌های شناخته شده جمهوری اسلامی است که بیش از دیگر مسئولان کشور و نظام، خود را در معرض رای مردم قرار داده و رکورد حضور در انتخابات‌ها اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری را شکسته است‌.


او التزام به قانون و مکتب فکری امام راحل(ره) مبنی بر میزان رای ملت است را بیش از دیگران رعایت کرده و در این مسیر ناجوانمرادنه مورد تهاجم، تخریب و تهمت واقع شده و بهشتی مظلوم زمان محسوب می‌گردد. نگارنده بر این باور است که با یک تبارشناسی کلی از تخریب‌کنندگان این مجتهد سیاسی و سنگ صبور روحانیت و نظام، با دو طیف درونی و برونی مواجه بوده و هستیم. ریشه‌یابی درست مسئله، شناخت صحیح تخریب‌گران و بیان این مطلب می‌تواند در تنویر افکارعمومی مؤثر باشد.


نخبگان دلسوز و بی‌طرف می‌دانند طی سال‌های متمادی، افراد و جریان‌هایی از خارج کشور به دلیل دشمنی با نظام و مکتب فکری ولایت و رهبری در تخریب یاران امام و رهبری به‌ویژه آقای هاشمی به جهت نقش اثرگذارشان در پیشبرد اهداف نظام از هیچ چیزی فروگذار نبوده و نیستند. تخریب و اهانت‌های نظام‌های سلطه و اذناب آنها به‌ویژه سران گروه‌های معاند و حامیان تشکیلات‌های حرامی‌تر از حرام آنها، از جمله منافقین و فراری‌هایی از نوع نویسنده کتاب عالیجناب سرخ‌پوش، بر کسی پوشیده نیست و آن هنگام هم که دشمنان قسم‌خورده نظام دریافتند از طریق انسان‌های وابسته و شناخته شده نمی‌شود به اهداف شوم خود در تخریب این یار دیرین امام و رهبری دست یابند، برنامه‌های تخریبی خود را به داخل معطوف داشتند. آنان با استفاده ابزاری از جهل، ساده‌انگاری و روحیه افراط و عدم انصاف برخی افراد تلاش کردند، تخریب‌ها و توهین‌ها علیه ایشان ادامه پیدا کند.


شواهد، اسناد و قراین زیادی نشان می‌دهد که در پشت صحنه تخریب‌های سازمان‌یافته دشنمان اصلی نظام قرار دارند و متحجران و عوامل افراطی به معنی واقعی کلمه شکل ظاهر محسوب می‌گردند. با کمترین دقت در پروژه‌سازی تخریب دشمنان در داخل و خارج در مدت زمان کم باقی مانده تا انتخابات خبرگان رهبری، می‌توان فهمید، تخریب‌های سازمان یافته و مهارگسیخته اعم از رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای در ادامه تخریب‌های گذشته است و تا روز رأی‌گیری شدت بیشتری خواهد داشت. سران و سرتیم‌های گروه‌های تخریب می‌دانند؛ آقای هاشمی مظهر عقلانیت، منطق‌، آینده‌نگری و مصلحت‌سنجی نظام در ساحت سیاسی ایران است. او مرد بحران‌هاست. حضورش در مجلس خبرگان رهبری فرصت برای نظام و رهبری است و همیشه توانسته است برای برون‌رفت از تهدیدها و چالش از راه عقل و تدبیر نقش‌آفرین باشد. آنها فراموش نکرده‌اند چگونه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقطع حساس پس از ارتحال امام(ره) توانست مجلس خبرگان رهبری را مدیریت کند و باعث گردد تهدید به فرصت تبدیل گشته و کلیددار نظام و خلف صالح امام(ره) به شکل درست و مستوفی انتخاب و آرامش به کشور توفان‌زده ایران آنهم در نخستین روز اعلام ارتحال امام خمینی(ره) حاکم گردد. برای میلیون‌ها مسلمان ساکن در ایران که در سوگ امام (ره) خون گریه می‌کردند، خبری خوشحال‌کننده‌تر از این نبود که از رادیو و رسانه‌ها شنیدند آیت‌الله سید علی خامنه‌ای یار امام ره به عنوان رهبر انتخاب شدند. در آن روزها، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان خواص و خبرگان محبوبیت بالایی داشت و علی‌رغم فضای مثبت برای رهبری ایشان، خودش قدمی در این رابطه برنداشت. اینکه براستی چرا آقای هاشمی خود را برای رهبری مطرح نکرد؟


برای پاسخ به این سؤال یکی از بزرگان انقلاب می‌گوید: نباید فراموش کنیم آقای هاشمی کسی است که در کادر رهبری ایران به مثل آیت‌الله شهید بهشتی و آیت‌الله خامنه‌ای و شاید هم قبل از این بزرگواران در کنار امام(ره) قرار داشت و نزدیک‌ترین فرد به ایشان بود. تلاش او برای رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ریشه در خودساختگی و بلندنظری ایشان دارد. او همیشه به وظیفه خودش عامل بوده و هست. در بیانیه هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به ملت ایران، که با قلم متعهدانه و فکر آینده‌نگرانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تنظیم و نشر یافته و برگ زرینی از سابقه درخشان اوست، می‌خوانیم:


«بسم الله الرحمن الرحیم
مجلس خبرگان ضمن عرض تسلیت رحلت جانگداز حضرت امام است رهبر و بینانگذار جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق از مسئولیت تاریخی خود با توجه به موقعیت رفیع و حساس مقام رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران و با اهتمام بلیغی که حضرت امام امت و بینانگذار جمهوری اسلامی رضوان الله تعالی علیه در پیامها و بیانات مکرر و بخصوص دردستورات و ارشادهای اخیرشان درخصوص رهبری ابراز داشته‌اند و با توجه به اصول مربوط در قانون اساسی و با آگاهی کامل از توطئه خائنان و دشمنان اسلام و انقلاب در داخل و خارج نسبت به آینده نظام مقدس اسلامی و برای آمادگی لازم در برابر هرگونه حادثه، با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی و با الهام از مضامین الهی وصیت‌نامه بسیار مهم الهی سیاسی حضرت امام امت در جلسه فوق‌العاده مورخ 14/3/68 با اکثریت بیش از چهار پنجم اعضای حاضر " 60 رأی موافق" از 74 عضو حاضر در جلسه، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را به رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران برگزید.»


این سوابق نشان می‌دهد آقای هاشمی به عنوان شناسنامه انقلاب در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته شده و در نوع خود یک سرمایه انسانی برای نظام است.


علی‌رغم تلخی حوادث در سال‌های اخیر و تخریب‌های کمرشکن و توهین‌های مکرر فردی و جمعی بر علیه ایشان، شواهد نشان می‌دهد که او نه خسته شده و نه از انجام وظیفه لحظه‌ای درنگ داشته است. در وضع فعلی هم مثل زمان کاندیداتوری برای ریاست جمهوری صبور است. فراموش نمی‌کنیم که آیت‌الله موسوی‌اردبیلی از مراجع عظام تقلید پس از ردصلاحیت او در دوره یازدهم ریاست جمهوری خطاب به ایشان در نامه‌ای محبت‌آمیز و عاطفی نوشت: بر خود لازم می‌دانم از فداکاری و اقدامات خیرخواهانه شما تشکر نمایم. نامهربانی‌ها و تنگ‌نظری‌ها چیزی از قدر و منزلت شما نمی‌کاهد. خدمات شما در خاطر و نگاه ملت شریف ایران خواهد ماند و اجر شما نزد خداوند علیم و خبیر محفوظ است.


بزرگوار دیگری هم اعلام کرد:
آقای هاشمی، شما نه تنها قهرمان بهرمان هستید بلکه پهلوان ایران نیز هستید. از سر صدق و ارادت به شما درود می‌فرستم و برایتان آرزوی سلامتی دارم.


با چنین پیشینه‌ای آقای هاشمی می‌داند که خدا با صابران است و بر مبنای عهدی که با امام راحل(ره) بسته، در مسیر اقتدا بر امامش، امروز هم سعی می‌کند هاشمی امام و رهبری باقی بماند. روی همین جهت است که در فضای توهین و تخریب که هیچ‌گاه توقف نداشته و ندارد، کاندای خبرگان مجلس رهبری است چون امام(ره) سال‌ها پیش از این فرمود: مجلس خبرگان رهبری برای تقویت رهبری است. امروز هم آقای هاشمی با چنین نیتی کاندیدا شده است با این تفاوت که بیش از گذشته نگران رهبری و نظام است. بنده از ایشان شنیدم که می‌گفت: باید دعا کنیم آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، عمر بانشاط و طولانی داشته باشند، اگر ایشان نباشند معلوم نیست چه بر سر کشور و مردم خواهد آمد؟ او می‌داند که در شرایط فقدان رهبری که خدا آن روز را نیاورد، انقلاب و نظام به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟ فضای پیش آمده در داخل ایجاب می‌کند ما هم نگران باشیم. همه می‌دانیم متحجران و چهره‌های مقدسی که بدون داشتن کمترین سابقه در انقلاب، به انقلابی‌گری شهره شده‌اند به رهبری فاقد تدبیر و غیرکارآمد به مثل خودشان اندیشه می‌کنند. برای همه ما که درصدد انتخاب خبرگان رهبری هستیم این مطلب قابل درک است. با این دقت که چند روز پیش از این رهبری فرمود: کار خبرگان رهبری، انتخاب کلیددار نظام برای انقلاب در مقطع فقدان رهبری است.


آقای هاشمی بنا به امتحانی که از خود باقی گذاشته چهره صلاحیت‌داری برای حضور مجلس در خبرگان رهبری است و در وضع فعلی نیازمند همگرایی و هم‌افزایی دیگر چهره‌های صلاحیت‌دار در این رابطه است.


وظیفه بسیار مهم ما این است که بدون هیچ حب و بغض شخصی دقت کنیم و ببینیم به جز ایشان چه کسانی از چنین صلاحیتی برخوردار هستند و کارآمدی حضور در خبرگان را دارند؛ انسان‌هایی که در عمل امتحان خود را داده و دایه دلسوزتر از مادر محسوب نمی‌شوند. تلاش کنیم آنها را بشناسیم و به آنها رأی بدهیم، بدون اینکه منفعت شخصی و جناحی منظور نظرمان باشد. تنها در این صورت است که امام و شهیدان انقلاب از ما راضی و خشنود خواهند بود.


* معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته