تاسیس «باشگاه تعلیم و تربیت» در کمیسیون ملی یونسکو ایران
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از کمیسیون ملی یونسکو-ایران، آیین افتتاح «باشگاه تعلیم و تربیت» روز سهشنبه ۱۴ دیماه ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور حجتالله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، علیاکبر فرهنگی رئیس هیئتمدیره، احمد قیومی رئیسکل باشگاه، امیر روشنبخش معاون ارتباطات و مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از اعضای هیئتامنا و هیئتمدیره باشگاه برگزار شد.
حجتالله ایوبی در آیین افتتاحیه باشگاه تعلیم و تربیت اظهار کرد: این باشگاه بین جامعه و دولت میتواند مؤثر باشد. ما بهعنوان جامعه ایرانی مسلمان در عرصه آموزش، الگوی خاص خود را داریم و تنها کشوری هستیم که نظام آموزشی ما با عنوان آموزشوپرورش شناخته میشود و دائم بر تعلیم و تربیت تأکید داریم و این دو مقوله را با یکدیگر میآوریم.
وی ادامه داد: این نگاه، ایرانی و متفاوت است و در سازمان یونسکو شاهد بازگشت به همین اصول هستیم. امروز یونسکو پس از ۷۰ سال و در پی تلاشهای مشفقانه برای بردن آموزش به مناطق محروم، نگاه ایرانی ۱۷۵۰ سال پیش دانشگاه جندیشاپور را که منشور اخلاق در کنار کسب علم مطرحشده بود را در دستور کار قرار میدهد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران بیان کرد: جامعه علمی منصف امروز، نگاه خطی را برنمیتابد و دوران نگاه تکبعدی به پیشرفت و تکیه بر یک الگو، گذشته و این نگاه مردود است. امروز پیشرفت و حتی توسعه و دموکراسی را بهصورت جمع به کار میبریم زیرا هر تمدن و تاریخ و فرهنگی راه خود را برای پیشرفت دارد. در خیلی جاها راههای پیشرفت به هم نزدیک است اما ملتهای مختلف راههای خود را متناسب با فرهنگ خود دارند.
ایوبی توضیح داد: امیدوارم این باشگاه با گروه خوب و همراه، الگوی ایرانی پیشرفت در آموزش را که امروز برای شنیدن آن گوش شنوا وجود دارد را ارائه کند و سند ایرانی توسعه ایرانی که قلب آن آموزش است از دل این باشگاه درآید و ما آن را با زبان یونسکو ترجمه کرده و بخشهای قابل استفاده آن را در یونسکو به تصویب برسانیم و به کشورهای مختلف معرفی کنیم.
وی تأکید کرد: باید بپذیریم که نظام آموزشی ما نیاز به اصلاح دارد و باید بدانیم راه اصلاح این نظام بر اساس اسناد ۲۰۳۰ نیست و باید به داشتههای تمدنی و فرهنگی خود برگردیم و نظام معتبر آموزشی خود را داشته باشیم. راه پیشرفت از آموزش میگذرد و این باشگاه میتواند نقشه راه را برای کشور و وزارت آموزشوپرورش ترسیم کند.
در این مراسم، پروفسور علیاکبر فرهنگی در ارتباط تصویری، با اشاره به ریشههای تاریخی نظام تعلیم و تربیت در ایران باستان به جایگاه ویژه ایران در توسعه و بهبود سیستمهای تعلیم و تربیتی جهان اشاره کرد و افزود: این باشگاه با حضور افرادی خلاق و پژوهنده سعی در ایجاد اکوسیستمی تعاملی با جهان جهت تحقق صلح و عدالت در زمینههای آموزشی، علمی و فرهنگی، بهمنظور افزایش احترام به عدالت، قانونمداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد دارد.
در ادامه احمد قیومی رئیس باشگاه تعلیم و تربیت با اشاره به وضعیت فعلی نظام آموزشوپرورش کشور، به موانع و مشکلات موجود در این نظام بر اساس تجربه سی ساله خود در سطوح گوناگون مدیریتی وزارت آموزشوپرورش اشاره و خاطرنشان کرد: با حمایت یونسکو و تمامی اعضای باشگاه میتوان به بهبود نظام تعلیم و تربیت و ترویج الگوهای مؤثر آموزشی و پرورشی در ایران و جهان پرداخت.
وی در ادامه با اشاره به کارکردهای باشگاه تعلیم و تربیت یونسکو، بر انجام اقدامات مختلفی تأکید کرد که از جمله آن میتوان به این موارد اشاره کرد:
- شناسایی و توسعه ظرفیتهای تعلیم و تربیتی ایران و جهان.
- شبکهسازی نخبگان و ترویج و توسعه کارآفرینی و نوآوری مسئله محور در حوزه تعلیم و تربیت ایران و جهان.
- ایجاد تعامل سازنده با مراکز علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت در سطح جهان.
- تربیت نخبگان نقشآفرین در فضای حرفهای نظام تعلیم و تربیت ایران و جهان.
- اعزام و مبادله دانشآموز، دانشجو، معلم و استاد با نهادهای آموزشی، کرسیها و شبکههای آموزشی یونسکو در کشورهای دیگر.
- حل مسائل نظام تعلیم و تربیت و رساندن راهحل به نقطه اثر مطلوب در ایران و جهان.
- آموزش و اجرای طرحهای عملیاتی معرفی و ترویجی الگوهای بومی تعلیم و تربیتی ایرانی- اسلامی.
- یاری رساندن به طرحهای نوآورانه نخبگان کشور در حوزه تعلیم و تربیت به سمت تجاریسازی و درآمدزایی.
- برگزاری گردهمایی و کنفرانس در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی.
- انجام فعالیتهای پژوهشی، برگزاری جلسات سخنرانی و میزگردهای علمی.
در ادامه این مراسم اعضای حاضر نیز درباره کارکردهای باشگاه تعلیم و تربیت یونسکو اظهارنظر کردند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/