دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1394 - 13:14

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور مادام‌العمر تاجیکستان می‌شود

پارلمان تاجیکستان برای مادام العمر شدن ریاست جمهوری امامعلی رحمان قانون اساسی این کشور را اصلاح کرد.
کد خبر : 63285

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری تاس، مجلس سفلای تاجیکستان روز جمعه به اتفاق آرا با اصلاح اصولی از قانون اساسی این کشور که به امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، حق باقی ماندن مادام‌العمر در قدرت را می‌دهد، موافقت کردند. این اصلاحات پس از بررسی در دادگاه قانون اساسی و تایید از سوی عموم در یک رفراندوم سراسری که زمان آن بعدا اعلام خواهد شد، اجرایی می‌شود.


بر اساس عبارات جدید اصل 65 قانون اساسی، «یک فرد حداقل 30 ساله که مسلط به زبان رسمی بوده و دست‌کم در 10 سال گذشته در کشور زندگی کرده باشد، می‌تواند برای پست ریاست‌جمهوری تاجیکستان نامزد شود.»


محمدعلی وطنزدا، عضو پارلمان تاجیکستان خاطر نشان کرد که قرار است اصل 65 فعلی با این عبارت تکمیل شود: «محدودیت‌های مذکور در این اصل در مورد پایه‌گذار صلح و اتحاد ملی-رهبر ملت، اعمال نمی‌شود.» این جایگاه حقوقی در 9 دسامبر 2015 (18 آذر 94) از سوی پارلمان تاجیکستان به امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری فعلی اعطا شد.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا طبق اصل 65 قانون اساسی کنونی تاجیکستان، رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بیش از دو دوره (مجموعا 14 سال) در این سمت باقی بماند.


در میان سایر اصلاحات مهم در قانون اساسی تاجیکستان، می‌توان به ممنوعیت فعالیت احزاب و اتحادیه‌های مذهبی و سیاسی ملی‌گرا و انحلال شورای عدالت این کشور اشاره کرد. فعالیت احزاب سیاسی خارجی نیز ممنوع شده است. امامعلی رحمان از 1992 تاکنون رئیس‌جمهوری تاجیکستان است. تمامی این اصلاحات پس از برگزاری یک رفراندوم سراسری به اجرا گذاشته خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب