دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می کند؛

معافیت مالیاتی طلا به امسال اجرا می‌شود؟

معافیت مالیاتی در حالی تصویب شده است که هنوز زیرساختهای آن برای اجرا کامل نشده است.
کد خبر : 632495
طلا فروشی

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، دریافت مالیات ارزش افزود در سال ۸۷ به مدت ۵ سال تصویب شد و در سال ۹۲ با تمدید مجدد رقم دریافتی این مالیات به ۹ درصد رسید، ‌ با ادامه تمدید این پایه مالیاتی صنف طلافروشان نسبت به دریافت مالیات از اصل طلا اعتراض کردند که درنهایت در جلسه ۳۰ دی‌ماه ۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رأی دادند و پس از برطرف کردن ایرادات شورای نگهبان این قانون در ۱۲ تیرماه امسال به رئیس‌جمهور ابلاغ شد، بر اساس این قانون اصل طلا از پرداخت مالیات معاف شد و تنها اجرت و مصنوعات آن شامل مالیات می‌شوند، البته راه‌اندازی سامانه جامع توسط سازمان مالیات و ثبت معاملات در آن شرط معافیت از این مالیات است.


صنف طلا و جواهر از همه بیشتر برای حذف مالیات از اصل طلا مشتاق است


ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران زمان اجرای این قانون را بر اساس اعلام مسئولین سازمان امور مالیاتی دی‌ماه سال جاری عنوان کرد، می‌گوید «علیرغم نهایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده و ابلاغ آن در هفتهٔ گذشته توسط ریاست محترم جمهور، این قانون تا ایجاد بسترهای لازم توسط سازمان امور مالیاتی و اجرایی شدن، قانون قبلی کما فی السابق لازم‌الاجراست».




بیشتر بخوانید:


۱۵ دی آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده




وی ادامه می‌دهد «صنف طلا و جواهر از همه بیشتر برای حذف مالیات از اصل طلا مشتاق است، اما تا اجرایی شدن این قانون توسط نهادهای ذی‌ربط و ابلاغ به طلافروشان، متأسفانه قانون قبلی باید اجرا گردد. لذا پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه آینده معاملات طلا با همان قانون قبلی اجرا گردد».


محمدولی عنوان می‌کند «این صنف با توجه به اشکالاتی که در این قانون بود برای اصلاح مالیات بر ارزش‌افزوده بیش از ۱۰ سال تلاش کرد و با مسئولین مختلف کشور در رده‌های مختلف دیدار و گفتگو کرد تا این صنف را از رکود و ورشکستگی اجرای ناقص این قانون نجات دهد».


رکود در بازار با وضع مالیات ۹ درصدی بازار


وی بیان می‌کند «در این مدت با اجرای این قانون و دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از کل طلا، قیمت تمام‌شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش و رکود بی‌سابقه‌ای صنف و صنعت طلا و جواهر را فراگرفت که موجب تعطیلی بخش وسیعی از تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه گردید».


محمدولی بیان می‌کند «اجرایی شدن این قانون سرآغاز فصل جدید و مبارکی برای رشد و ارتقاء صنعت کهن طلا و جواهر در کشور گردیده و زمینه توسعه و پیشرفت تولید و صادرات را به دنبال داشته باشد».


بازار طلا همچنان راکد است


مسعود ضرابی رئیس اتحادیه طلای کرج بابیان اینکه اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا پایان سال قابل‌اجرا نیست، ‌ عنوان می‌کند «هنوز نحوه اجرای آن مشخص نشده و درعین‌حال بودجه کشور بسته‌شده است. بنابراین به نظر می‌رسد دریافت مالیات ارزش‌افزوده به سال آینده موکول شود».


مسعود ضرابی ادامه می‌دهد «بازار طلا همچنان راکد است. اکنون طلافروشان هرروز دست به دعا می‌شوند تا بلکه مشتری‌ها از آن‌ها یک گرم طلا بخرند. این در حالی است که در بازار تقاضایی نیست».


وی بیان می‌کند «با اجرای این طرح ممکن است بسیاری از طلاسازها به دلیل افزایش هزینه‌ها تعطیل شوند».


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته